Thorac Cardiovasc Surg 1975; 23(3): 187-191
DOI: 10.1055/s-0028-1096943
Copyright © 1975 by Georg Thieme Verlag

Chirurgische Behandlung des akuten dissezierenden Aneurysmas der Aorta ascendens

Surgical Treatment of Acute Dissection of the Ascending AortaW. Seybold-Epting, J. Meyer, G. L. Hallman, D. A. Cooley
  • Texas Heart Institute des St. Luke's Episcopal and Texas Children's Hospital, Houston, Texas, U.S.A.
Weitere Informationen

Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
11. Dezember 2008 (online)

Zusammenfassung

Seit 1959 wurden 51 Patienten wegen akuter Dissektion der Aorta ascendens operiert. 33 Patienten kamen im Schock oder progredienten Herzversagen zur Aufnahme. Bei 24 Erkrankten war eine akute Aorteninsuffizienz eingetreten, vier Patienten wiesen eine Hemiparese oder Hemiplegie auf. Die Rekonstruktion der Aorta ascendens erfolgte 45mal durch eine Dacronprothese, dreimal nach Resektion durch direkte Aortenanastomose und dreimal durch einen Dacronpatch. Die Aortenklappe war in 26 Fällen intakt geblieben, wurde bei 16 Patienten durch eine Prothese ersetzt und konnte neunmal durch Resuspension der Kommissuren wieder schlußfähig gemacht werden. Bei fünf Patienten mußte wegen Dissektion der Koronarostien eine Rekonstruktion der Koronargefäße durch Reimplantation, Veneninterposition oder einen aorto-koronaren Bypass erfolgen. Die Operationsletalität betrug 18%. Das erste postoperative Jahr überlebten 69,5% der Patienten. Aufgrund unserer Ergebnisse empfehlen wir nach angiographischer Abklärung des Dissektionstyps rasches chirurgisches Vorgehen zur Behandlung der akuten Dissektion der Aorta ascendens.

Summary

Since 1959, 51 patients underwent open heart surgery for correction of acute dissection of the ascending aorta. Upon admission 33 patients were severely hypotensive or in progressive heart failure. Acute aortic insufficiency was found in 24 patients, and hemiplegia or hemiparesis in 4. In 45 patients the ascending aorta was reconstructed with a woven graft. After excision of the dissected part of the aorta primary anastomosis or patch aortoplasty was performed in 6 patients. The aortic valve remained intact in 26 cases, and resuspension of the commissures restored competence of the aortic valve in another 9 patients. Sixteen patients required aortic valve replacement because of disrupture of the commissures. Dissection extended into the coronary ostia in 5 cases. Reconstruction of the coronary system was accomplished by reimplantation of the ostia, interposition of a vein graft or aorto-coronary bypass. Nine patients died within the early postoperative course from uncontrollable hemorrhage (4), further dissection (3) and myocardial infarction (2). Within the first year after surgery another 5 patients died from acute aortic dissection (2), pseudomonas-infection causing rupture of the proximal graft anastomosis (1), and myocardial infarction (2). The contra-indications of antihypertensive treatment of acute dissection of the ascending aorta are discussed. We recommend prompt surgical intervention in acute dissecting aneurysm of the ascending aorta.