Summary
Diagnosis of pathological changes in endoscopic-radiological pancreatograms relies
on the knowledge of normal anatomy of the pancreatic duct. For this purpose pictures
of patients without pancreatic disorders were evaluated. The values are given in medians
and decile ranges (i.e. 10–90%). The lenght of the pancreatic duct (n = 48) was calculated
with a median x = 20.1 cm (decile range D.R. = 5.4 cm). Minor variations of the duct caliber seem
to be normal. The values for maximal and minimar width in the three main segments
of the pancreatic duct were: head: xmax. = 4.8 (D.R. = 2.3mm), xmin. = 3.4 (D.R. = 1.7 mm). Body: xmax. 3.5 (D.R. = 1.3 mm), xmin. = 2.7 (D.R. = 1.1 mm). Tail: xmax. 2.4 (D.R. = 0.9 mm), xmin. = 1.6 (D.R. = 0.9 mm). In addition the topography in correlation to the spine
and the course of the pancreatic duct were studied. In 54% of the patients Vater's
papilla was located in the middle third of the second portion of the duodenum.
Zusammenfassung
Die Diagnostik pathologischer Befunde bei der retrograden Pankreatographie setzt die
Kenntnis der normalen Anatomie des Pankreasgangsystems voraus. Zu diesem Zweck wurden
Pankreatogramme von Patienten ohne Anhalt für Pankreaserkrankungen ausgewertet. Die
durchschnittliche Länge des Pankreasganges, ermittelt bei 48 Patienten, betrug 20,1
cm mit einem Dezilbereich von 5,4 cm. Kleinere Kaliberschwankungen gehören zum Normalbefund.
Maximale und minimale Gangbreite wurden im Kopfbereich mit 4,8 bzw. 3,4 mm gemessen,
im Korpusabschnitt mit 3,5 bzw. 2,7 mm und im Schwanzbereich mit 2,4 bzw. 1,6 mm.
Ferner wurde die topographische Anatomie des Ganges in Relation zur Wirbelsäule untersucht.
Bei 54% der Patienten lag die Vatersche Papille im mittleren Drittel des zweiten Duodenalsegments.
Key-Words
Duodenoscopy - pancreaticography - pancreatic duct anatomy