Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-0028-1100963
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Herzhypertrophie und Herzinsuffizienz – experimentelle Befunde zur Arrhythmogenese
Arrhythmogenesis in cardiac hypertrophy and heart failure – experimental findingsPublication History
                     eingereicht: 21.2.2008
                     
                     akzeptiert: 1.9.2008
                     
Publication Date:
15 December 2008 (online)

Zusammenfassung
Für viele Todesfälle bei chronischer Herzinsuffizienz sind ventrikuläre Tachyarrhythmien verantwortlich. Dies gilt vor allem für die frühen Stadien der Herzinsuffizienz, in denen weit mehr als 50 % der Todesfälle plötzlich erfolgen, hauptsächlich aufgrund ventrikulärer Tachyarrhythmien.
Während bei einem Herzinfarkt Rhythmusstörungen, die auf dem Wiedereintritt von Erregungen („Reentry”) beruhen, die wesentliche Rolle spielen, sind die arrhythmogenen Mechanismen bei Herzinsuffizienz vielfältiger. Besondere Bedeutung kommen einer getriggerten Aktivität und anderen Automatiemechanismen zu. Die Entstehung getriggerter Aktivität und der ihr vielfach zugrundeliegenden frühen Nachdepolarisationen wird durch eine Verlängerung des Aktionspotenzials begünstigt. Diese Verlängerung wurde sowohl am hypertrophierten als auch am insuffizienten Herzen nachgewiesen. Sie beruht auf einer Verminderung auswärtsgerichteter, repolarisierender, transmembranärer Ionenströme vor allem durch das Herunterregeln von Kaliumkanälen. Überdies kommt es nach Ausbildung einer chronischen Herzinsuffizienz sowohl unter experimentellen Bedingungen als auch beim Menschen zu einer Zunahme der Dispersion der Repolarisation als einem elektrophysiologischen Substrat, das der Aufrechterhaltung polymorpher Kammertachykardien zugrunde liegt.
Letztlich führt eine chronische Herzinsuffizienz zu einer Verminderung der so genannten Repolarisationsreserve als einer „Patienten-spezifischen” Antwort auf multiple Veränderungen des Repolarisationsprozesses. Eine Hypokaliämie bei diuretischer Therapie, eine Bradykardie, Störungen des Reizleitungssystems, oder auch eine Ko-Medikation mit z. B. Antiarrhythmika oder Antibiotika (Makrolide, Chinolone) im Rahmen häufiger pulmonaler Infekte erhöhen das Risiko für das Auftreten potenziell lebensbedrohlicher ventrikulärer Tachyarrhythmien vom Torsade-de-Pointes-Typ, insbesondere bei herzinsuffizienten Patienten. Ein vielversprechender medikamentöser Ansatz scheint die Blockade des sogenannten Na+/Ca2+-Austauschers darzustellen. Erste, bislang unveröffentlichte, experimentelle Daten zeigen eine deutliche Reduktion proarrhythmischer Effekt nach Ausbildung einer chronischen Herzinsuffizienz durch eine selektive Blockade dieses Ionenkanals.
Summary
One major cause of sudden cardiac death in heart failure is the occurrence of life-threatening polymorphic ventricular tachycardia. Especially in the early stages of heart failure half of the deaths are sudden and unexpected. The majority of these are caused by ventricular tachyarrhythmias. Whereas reentry plays a major role in patients after myocardial infarction, triggered activity is responsible for the occurrence of arrhythmic events in non-ischemic heart failure. Action potential prolongation serves as the electrophysiological basis for the formation of triggered activity and the underlying early afterdepolarizations. It has been demonstrated in heart failure and in cardiac hypertrophy that this results from a reduction in outward repolarizing ion currents, especially due to downregulation of potassium channels. The underlying substrate for the maintenance of arrhythmias in chronic heart failure in experimental models and in humans is an increase in dispersion of repolarization. It opens the floodgate to the occurrence of potentially life-threatening polymorphic ventricular arrhythmias and leads to their maintenance. Thus chronic heart failure leads to a reduced repolarization reserve, i.e. a patient-specific response to risk factors that influence repolarization. Additional risk factors in patients with heart failure are hypokalemia (diuretic therapy), bradycardia (AV block) or concomitant therapy with repolarization prolonging drugs (antiarrhythmic drugs, antibiotics etc.) that may add further stress on the repolarization process and set the stage for the occurrence of life-threatening arrhythmias. One promising therapeutic approach to suppress arrhythmias in chronic heart failure may be a selective blocking of the Na+/Ca2+ exchanger. Experimental data have recently demonstrated a reduction of action potential duration, and dispersion of repolarization as well as suppression of early afterdepolarizations and torsade de pointes in an isolated intact heart model of chronic heart failure in a proarrhythmic milieu due to block of the Na+/Ca2+ exchanger.
Schlüsselwörter
chronische Herzinsuffizienz - plötzlicher Herztod - Proarrhythmie - Na+/Ca2+-Austauscher
Key words
chronic heart failure - sudden cardiac death - proarrhythmia - Na+/Ca2+ exchanger
Literatur
- 1 
            Akar F G, Rosenbaum D S. 
            Transmural
            electrophysiological heterogeneities underlying arrhythmogenesis
            in heart failure. 
            Circ Res. 
            2003; 
            93 
            638-645 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 2 
            Akhtar M, Breithardt G, Camm A J. et al .
            CAST beyond. Implications of the Cardiac
            Arrhythmia Suppression Trial. Task Force of the Working Group on
            Arrhythmias of the European Society of Cardiology. 
            Circulation. 
            1990; 
            81 
            1123-1127 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 3 
            Amankwa K, Krishnan S C, Tisdale J E. 
            Torsades de pointes associated with fluoroquinolones:
            importance of concomitant risk factors. 
            Clin Pharmacol
            Ther. 
            2004; 
            75 
            242-247 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 4 American Heart Association .Heart Disease and Stroke Statistics – (2003) Update. American Heart Association 2002 
            Reference Ris Wihthout Link
- 5 
            Aronson R S. 
            Characteristics of action potentials of hypertrophied myocardium
            from rats with renal hypertension. 
            Circ Res. 
            1980; 
            47 
            443-454 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 6 
            Barr C S, Naas A, Freeman M. et al .
            QT dispersion and sudden unexpected death
            in chronic heart failure. 
            Lancet. 
            1994; 
            343 
            327-329 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 7 
            Bers D M. 
            Cardiac excitation-contraction coupling. 
            Nature. 
            2002; 
            415 
            (6868) 
            198-205 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 8 
            Bertino Jr J S, Owens Jr R C, Carnes T D, Iannini P B. 
            Gatifloxacin-associated corrected QT interval
            prolongation, torsades de pointes, and ventricular fibrillation
            in patients with known risk factors. 
            Clin Infect Dis. 
            2002; 
            34 
            861-863 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 9 
            Beuckelmann D J, Nabauer M, Erdmann E. 
            Alterations of K+ currents in isolated
            human ventricular myocytes from patients with terminal heart failure. 
            Circ Res. 
            1993; 
            73 
            379-385 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 10 
            Bonnar C E, Davie A P, Caruana L. et al .
            QT dispersion in patients with chronic heart
            failure: ß blockers are associated with a reduction in
            QT dispersion. 
            Heart. 
            1999; 
            81 
            297-302 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 11 
            Califf R M, McKinnis R A, Burks J. et al .
            Prognostic implications of ventricular
            arrhythmias during 24-hour ambulatory monitoring in patients undergoing cardiac
            catheterization for coronary artery disease. 
            Am J Cardiol. 
            1982; 
            50 
            23-31 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 12 
            Chidsey C, Harrison D, Braunwald E. 
            The augmentation of plasma norepinephrine response to excercise
            in patients with congestive heart failure. 
            New Engl J
            Med. 
            1962; 
            267 
            650-654 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 13 
            De Ferrari G M, Viola M C, D’Amato E. et al .
            Distinct patterns of calcium
            transients during early and delayed afterdepolarizations induced
            by isoproterenol in ventricular myocytes. 
            Circulation. 
            1995; 
            91 
            2510-2515 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 14 
            Eckardt L, Haverkamp W, Johna R. et al .
            Arrhythmias in heart failure: current concepts
            of mechanisms and therapy. 
            J Cardiovasc Electrophysiology. 
            2000; 
            11 
            106-117 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 15 
            Haverkamp W, Breithardt G, Camm A J. et al .
            The potential for QT prolongation and proarrhythmia
            by non-antiarrhythmic drugs: clinical and regulatory implications.
            Report on a policy conference of the European Society of Cardiology. 
            Eur Heart J. 
            2000; 
            21 
            1216-1231 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 16 
            Henderson S A, Goldhaber J I, So J M. 
            Functional adult myocardium in
            the absence of Na+-Ca2+ exchange: cardiac-specific
            knockout of NCX1. 
            Circ Res. 
            2004; 
            95 
            604-611 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 17 
            Hennersdorf M, Strauer B. 
            Arterial hypertension
            and cardiac arrhythmias. 
            Journal of hypertension. 
            2001; 
            19 
            167-177 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 18 
            Kinder C, Tamburro P, Kopp D. et al .
            The clinical significance of nonsustained ventricular
            tachycardia: Current perspectives. 
            Pacing clin electrophysiol. 
            1994; 
            17 
            637-664 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 19 
            Kjekshus J. 
            Arrhythmias and mortality in congestive heart failure. 
            Am
            J Cardiol. 
            1990; 
            65 
            42
            I-48 I 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 20 
            Kottkamp H, Budde T, Lamp B. et
            al .
            Clinical significance and management of ventricular
            arrhythmias in heart failure. 
            Eur Heart J. 
            1994; 
            15, Suppl I 
            155-163 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 21 
            Kozhevnikov D O, Yamamoto K, Robotis D. et al .
            Electrophysiological Mechanism
            of Enhanced Susceptibility of Hypertrophied Heart to Acquired Torsade
            de Pointes Arrythmias. 
            Circulation. 
            2002; 
            105 
            1128-1134 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 22 
            Lehmann M H, Hardy S, Archibald D. et al .
            Sex difference in risk of torsade de pointes
            with d,l-sotalol. 
            Circulation. 
            1996; 
            94 
            2535-2541 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 23 
            Luo C H, Rudy Y. 
            A dynamic model of the
            cardiac ventricular action potential. I. Simulations of ionic currents
            and concentration changes. 
            Circ Res. 
            1994; 
            74 
            1071-1096 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 24 
            Milberg P, Reinke F, Wollmann C. et al .
            Effects of IKr block on myocardial repolarisation
            in pacing induced heart failure. 
            Eur Heart J. 
            2003; 
            24, Suppl. 1 
            171 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 25 Milberg P, Pott C, Fink M. et
            al .Inhibition of the Na+/Ca2+ exchanger
            suppresses Torsade de Pointes in an intact heart model of LQT2 and
            LQT3. Heart Rhythm 2008 5: 1444-1452 
            Reference Ris Wihthout Link
- 26 
            Näbauer M, Kääb S. 
            Potassium
            channel down-regulation in heart failure. 
            Cardiovasc Res. 
            1998; 
            37 
            324-334 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 27 
            Pedersen H, Elming H, Seibaek M. et al .
            Risk factors and predictors of torsade de
            pointes ventricular tachycardia in patients with left ventricular
            systolic dysfunction receiving dofetilide. 
            Am J Cardiol. 
            2007; 
            100 
            876-880 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 28 
            Pogwizd S M. 
            Nonreentrant mechanisms underlying spontaneous ventricular arrhythmias
            in a model of nonischemic heart failure in rabbits. 
            Circulation. 
            1995; 
            92 
            1034-1048 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 29 
            Pogwizd S M, McKenzie J P, Cain M E. 
            Mechanisms underlying spontaneous and induced
            ventricular arrhythmias in patients with idiopathic dilated cardiomyopathy. 
            Circulation. 
            1998; 
            98 
            2404-2414 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 30 
            Pogwizd S M, Schlotthauer K. et al .
            Arrhythmogenesis
            and contractile dysfunction in heart failure: Roles of sodium-calcium
            exchange, inward rectifier potassium current, and residual beta-adrenergic
            responsiveness. 
            Circ Res. 
            2001; 
            88 
            (11) 
            1159-1167 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 31 
            Pott C, Goldhaber J, Philipson K. 
            Homozygous overexpression of the Na+-Ca2+ exchanger
            in mice: evidence for increased transsarcolemmal Ca2+ fluxes. 
            Annals of the New York Academy of Sciences. 
            2007; 
            1099 
            310-314 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 32 
            Remme W J, Swedberg K. 
            Guidelines for the
            diagnosis and treatment of chronic heart failure. 
            Eur
            Heart J. 
            2001; 
            22 
            1527-1560 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 33 
            Roden D M. 
            Taking the „idio” out of „idiosyncratic”:
            predicting torsades de pointes. 
            Pacing clin electrophysiol. 
            1998; 
            21 
            1029-1034 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 34 
            Sipido K R, Volders P G, de Groot S H. et al .
            Enhanced Ca2+ release
            and Na/Ca exchange activity in hypertrophied canine ventricular
            myocytes: potential link between contractile adaptation and arrhythmogenesis. 
            Circulation. 
            2000; 
            102 
            2137-2144 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 35 
            Sytkowski P A, Kannel W B, D’Agostino R B. 
            Changes in risk factors and the
            decline in mortality from cardiovascular disease. The Framingham
            Heart Study. 
            N Engl J Med. 
            1990; 
            322 
            1635-1641 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 36 
            Tomaselli G F, Beuckelmann D J, Calkins H G. et al .
            Sudden
            cardiac death in heart failure: The role of abnormal repolarization. 
            Circulation. 
            1994; 
            90 
            2534-2539 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 37 
            Tsuji Y, Opthof T, Kamiya K. et al .
            Pacing-induced heart failure causes a reduction
            of delayed rectifier potassium currents along with decreases in
            calcium and transient outward currents in rabbit ventricle. 
            Cardiovasc
            Res. 
            2000; 
            48 
            300-309 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 38 
            Volders P G, Kulcsar A, Vos M A. et al .
            Similarities between early and delayed
            afterdepolarizations induced by isoproterenol in canine ventricular
            myocytes. 
            Cardiovasc Res. 
            1997; 
            34 
            348-359 
            
            Reference Ris Wihthout Link
Univ.-Prof. Dr. med. Günter Breithardt
         Medizinische Klinik und Poliklinik C – Kardiologie
         und Angiologie Universitätsklinikum Münster
         
         Albert-Schweitzer Str. 33
         
         48149 Münster
         
         Phone: 0251/834-7617
         
         Fax: 0251/834-7864
         
         Email: g.breithardt@uni-muenster.de
         
         
 
     
      
    