Thorac Cardiovasc Surg 1966; 14(4): 338-344
DOI: 10.1055/s-0028-1101266
Copyright © 1966 by Georg Thieme Verlag

Die Blutzirkulation in Pneumothorax-Lungen Zur Genese des Spontan-Pneumothorax*

K. Lenggenhager
  • Chirurgischen Universitätsklinik Bern (Direktor: Prof. K. Lenggenhager)
* Herrn Professor Dr. R. Nissen zum 70. Geburtstag
Further Information

Publication History

Publication Date:
11 December 2008 (online)

Zusammenfassung

Es werden Resultate von Messungen der Durchblutungen von Pneumothorax-Lungen der Berner Klinik mitgeteilt, welche ergaben, daß eine kollabierte Lunge bis zu einem Entfaltungs-Sog von ungefähr 5 cm H2O maximal durchblutet wird, bei weiteren Blähungsgraden jedoch progressiv verminderte Durchblutung zeigt. Ein gleichstarker Aufbläh-Druck vermindert dagegen die Durchblutung erheblicher. Diese Untersuchungen erklären die schädliche Wirkung eines größeren Pneumothorax durch inneren Kurzschluß von O2-ungesättigtem Blut der besser durchbluteten Pneumothorax-Seite mit dem Blute der Gegenseite.

Es werden physikalische Modelle zum Verständnis der progressiven Lungenbläschen-Überdehnung bis zum bullösen Emphysem mit spontanem Platzen besprochen und zum Schluß der seltene Fall eines spontanen, doppelseitigen und totalen Pneumothorax erwähnt, welcher bis zum Eingriff eine vita minima gestattete.

Summary

Results of the determination of the blood circulation in pneumothorax lungs are reported as gained from investigations at the Surgical Department of the University Hospital of Bern, Switzerland. It was found that a collapsed lung possesses an optimal blood supply up to an expansion of about 5 cm H2O suction power, from there on the flow decreases progressively. However, distension by the same pressure decreases the blood flow considerably. These investigations explain the harmful effect of a large pneumothorax, by which an internal shunt develops, thus leading to a mixing of the poorly oxygenated blood of the side of the pneumothorax with blood coming from the other lung.

Physical models are discussed, which serve to demonstrate the progressive distension of alveoli until a bullous emphysema develops. Finally the rather unusual case of a spontaneous, bilateral and total pneumothorax is reported. This patient was able to maintain a vita minima until the time of operation.

Résumé

Nous communiquons les résultats des mesures des hémorragies d'un pneumothorax. Il s'agit d'un travail exécuté à la clinique de Berne. Un poumon collabé jusqu'à un développement de pression de 5 cm H2O saigne au maximum. Si la pression du colapsus augmente encore, l'hémorragie diminue. Une pression semblable diminue donc la forte hémorragie. Ces recherches expliquent les dégats d'un grand pneumothorax causé par un court circuit interne entre le sang non saturé en O2 du côté du pneumothorax avec le sang de l'autre côté.

Par des modèles physiques, nous expliquons l'extension progressive du pneumothorax jusqu'à l'emphysème bulleux. Pour terminer nous commentons le cas rare d'un pneumothorax spontané, double et total qui jusqu'à l'intervention un minium de vie.

    >