Aktuelle Dermatologie 2009; 35(1/02): 29-34
DOI: 10.1055/s-0028-1103404
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Wirksamkeit und Sicherheit des humanen monoklonalen Interleukin-12/23-Antikörpers Ustekinumab bei Patienten mit Psoriasis: Ergebnisse der randomisierten, doppel-blinden, plazebokontrollierten Phase-III-Studien PHOENIX 1 und PHOENIX 2

Efficacy and Safety of Ustekinumab, a Human Monoclonal Interleukin-12/-23 Monoclonal Antibody, in Patients with Psoriasis: Results from the Randomised, Double-Blind, Placebo-Controlled Phase-III-trials PHOENIX 1 and PHOENIX 2K.  Reich1
  • 1Dermatologikum Hamburg
Further Information

Publication History

Publication Date:
29 January 2009 (online)

Zusammenfassung

Interleukin-12 und Interleukin-23 spielen eine wichtige Rolle in der Pathophysiologie der Psoriasis. Der humane monoklonale Antikörper Ustekinumab bindet an die in beiden Zytokinen vorkommende Untereinheit p40 und blockiert auf diese Weise die Bindung der Interleukine an ihren Zielrezeptor. In zwei randomisierten, doppel-blinden, plazebokontrollierten Phase-III-Studien, PHOENIX 1 und PHOENIX 2, wurde die Wirksamkeit und Sicherheit von Ustekinumab als subkutane Injektionen an knapp 2000 Patienten mit mittelschwerer und schwerer Psoriasis untersucht [1] [2]. Beide Studien hatten eine plazebokontrollierte erste Phase, in der 45 mg oder 90 mg Ustekinumab oder Plazebo jeweils an Woche 0 und 4 injiziert wurden. Nach 12 Wochen zeigte sich bei 67 % bzw. 72 % der mit Ustekinumab behandelten Patienten eine mindestens 75 %ige Verbesserung des „Psoriasis Area and Severity Index” (PASI 75) gegenüber 4 % bei mit Plazebo behandelten Patienten. Die Abnahme der Hautsymptome war begleitet von einer deutlichen Verbesserung der Lebensqualität. Nach 12 Wochen berichteten 55 % bzw. 71 % der mit 45 mg bzw. 90 mg behandelten Patienten (Plazebo: 4 %), nicht durch Psoriasis beeinträchtigt zu sein (Dermatology Life Quality Index ‘0’ oder ‘1’). Die bisher über 76 Wochen vorliegenden Daten zeigen eine konstante Wirksamkeit von Ustekinumab bei Fortführung der Therapie mit Injektionen alle 12 Wochen. Ustekinumab zeigte in der Kurzzeit- und Langzeittherapie eine gute Sicherheit und Verträglichkeit. Unerwünschte Ereignisse, schwerwiegende unerwünschte Ereignisse oder unerwünschte Ereignisse, die zu einem Studienabbruch führten, traten bei mit Ustekinumab behandelten Patienten nicht häufiger als bei mit Plazebo behandelten Patienten auf. Damit erweist sich Ustekinumab als eine neue wirksame und sichere Therapieoption für die Behandlung von Patienten mit mittelschwerer und schwerer Psoriasis.

Abstract

Interleukin-12 and Interleukin-23 play important roles in the pathophysiology of psoriasis. The human monoclonal antibody ustekinumab binds to the p40 subunit which is present in both cytokines thereby blocking the binding of the cytokines to their respective receptors.

The two randomised, double-blind, placebo-controlled phase-III-trials PHOENIX 1 and PHOENIX 2 assessed the efficacy and safety of 45 mg and 90 mg s. c. ustekinumab in almost 2000 patients with moderate-to-severe psoriasis.

Both studies had a placebo-controlled first part with ustekinumab injections at weeks 0 and 4. At week 12 67 % and 72 % of patients treated with ustekinumab 45 or 90 mg respectively achieved an at least 75 % improvement of their psoriasis area and severity index (PASI 75) compared to 4 % of patients treated with placebo. The reduction of skin symptoms was associated with a significant improvement of patients’ quality of life. At week 12 55 % and 71 % of patients receiving 45 mg and 90 mg of ustekinumab, respectively, reported a dermatology life quality index (DLQI) of ‘0’ or ‘1’ consistent with a high quality of life unaffected by psoriasis (placebo 4 %). The existing data of longterm ustekinumab therapy with injections every 12 weeks document maintenance of good clinical efficacy in the majority of patients for up to 76 weeks. Ustekinumab showed a favourable safety profile and good tolerability during induction and maintenance therapy. The frequency of adverse events, serious adverse events and adverse events leading to study termination were similar among patients treated with ustekinumab and those treated with placebo.

These data suggest that ustekinumab is an effective and safe new option for the treatment of patients with moderate-to-severe psoriasis

Literatur

  • 1 Craig L L, Kimball A B, Papp K A. et al . Efficacy and safety of Ustekinumab, a human interleukin-12/-23 monoclonal antibody, in patients with psoriasis: 76-week results from a randomised, double-blind, placebo-controlled trial (PHOENIX 1).  Lancet. 2008;  371 1665-1674
  • 2 Papp K A, Langley R G, Lebwohl M. et al . Efficacy and safety of Ustekinumab, a human interleukin-12/-23 monoclonal antibody, in patients with psoriasis: 52-week results from a randomised, double-blind, placebo-controlled trial (PHOENIX 2).  Lancet. 2008;  371 1675-1684
  • 3 Krueger J G, Bowcock A M. Psoriasis pathophysiology: current concepts of pathogenesis.  Ann Rheum Dis. 2005;  64 (Suppl 2) ii30-ii36
  • 4 Lowes M A, Bowcock A M, Krueger J G. Pathogenesis and therapy of psoriasis.  Nature. 2007;  445 866-873
  • 5 Koo J. Population-based epidemiology study of psoriasis with emphasis on quality of life assessment.  Dermatol Clin. 1996;  14 485-496
  • 6 Schon M P, Boehncke W-H. Psoriasis.  N Engl J Med. 2005;  352 1899-1912
  • 7 Krueger G, Koo J, Lebwohl M. et al . The impact of psoriasis on quality of life: results of a 1998 National Psoriasis Foundation Patient-Membership Survey.  Arch Dermatol. 2001;  137 280-284
  • 8 Nickoloff B J, Stevens S R. What have we learned in dermatology from the biologic therapies?.  J Am Acad Dermatol. 2006;  54 (3 Suppl 2) S143-S151
  • 9 Piskin G, Sylva-Steenland R MR, Bos J D. et al . In vitro und in situ expression of IL-23 by keratocytes on healthy skin and psoriasis lesion: enhanced expression in psoriatic skin.  J Immunol. 2006;  176 1908-1915
  • 10 Cargill M, Schrodi S J, Chang M. et al . A large-scale genetic association study confirms IL12B and leads to the identification of IL23R as psoriasis-risk genes.  Am J Hum Genet. 2007;  80 273-290
  • 11 Torti D C, Feldman S R. Interleukin-12, inerleukin-23, and psoriasis: current prospects.  J Am Acad Dematol. 2007;  57 1059-1068
  • 12 Menter A, Tyring S K, Gordon K, et . al. Adalimumab therapy for moderate to severe psoriasis: A randomized, controlled phase III trial.  J Am Acad Dermatol. 2008;  58 106-115
  • 13 Reich K, Nestle F O, Papp K. et al . Infliximab induction and maintenance therapy for moderate-to-severe psoriasis: a phase III, multicentre, double-blind trial.  Lancet. 2005;  366 1367-1374
  • 14 Trinchieri G. Interleukin-12 and the regulation of innate resistance and adaptive immunity.  Nat Rev Immunol. 2003;  3 133-146
  • 15 Krueger J G. The immunologic basis for the treatment of psoriasis with new biologic agents.  J Am Acad Dermatol. 2002;  46 1-23
  • 16 Wilson N J, Boniface K, Chan J R. et al . Development, cytokine profile and function of human interleukin 17-producing helper T cells.  Nat Immunol. 2007;  8 950-957
  • 17 Bruch-Gerharz D, Fehsel K, Suschek C. et al . A proinflammatory activity of interleukin 8 in human skin: expression of the inducible nitric oxide synthase in psoriatic lesions and cultured keratinocytes.  J Exp Med. 1996;  184 2007-2012
  • 18 Richards H L, Fortune D G, Shin D B. et al . Adherence to treatment in patients with psoriasis.  J Eur Acad Dematol Venerol. 2006;  20 370-379
  • 19 Gottlieb A B, Menter A, Mendelsohn A. et al .Phase II randomized, placebo-controlled study of CNTO 1275, a human interleukin-12/23 monoclonal antibody, in psoriatic arthritis. Presented at: American College of Rheumatology Meeting; November 7 – 11, 2007; Boston, Mass. Presentation L16. 
  • 20 Mrowietz U, Barth J, Boehncke W H, Reich K, Rosenbach T, Streit V, Wozel G. Therapie der Psoriasis-Arthritis und der Psoriasis vulgaris mit Infliximab.  JDDG. 2006;  4 444-447
  • 21 Leonardi C, Kimball A B, Papp K. et al . Efficacy and safety of ustekinumab, a human interleukin-12/23 monoclonal antibody, in patients with psoriasis: 76-week results from a randomised, doubleblind, placebo-controlled trial (PHOENIX 1).  Lancet. 2008;  371 1165-1174
  • 22 Papp K A, Lanley R G, Lebwohl M. et al . Efficacy and safety of ustekinumab, a human interleukin-12/23 monoclonal antibody, in patients with psoriasis: 52-week results from a randomised, double-blind, placebo-controlled trial (PHOENIX 2).  Lancet. 2008;  371 1675-1684

Prof. Dr. med. Kristian Reich

Dermatologikum Hamburg

Stephansplatz 5
20354 Hamburg

Email: reich@dermatologikum.de

    >