Dtsch Med Wochenschr 1968; 93(17): 856-860
DOI: 10.1055/s-0028-1105154
© Georg Thieme Verlag, Stuttgart

Serum-Insulinwerte im hypoglykämischen Schock bei Suizidversuchen mit Tolbutamid und Insulin

Serum-insulin concentration in hypoglycaemic shock after attempted suicide with tolbutamide and insulinW. Creutzfeldt, H. Frerichs, E. Perings
  • Medizinische Universitätsklinik Göttingen (Direktor: Prof. Dr. W. Creutzfeldt)
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Publication Date:
16 April 2009 (online)

Zusammenfassung

Bei einer stoffwechselgesunden Patientin, die in suizidaler Absicht 30,0 g Tolbutamid oral eingenommen hatte, wurden die Serumspiegel von Glucose, Tolbutamid und Insulin (IRI) 96 Stunden lang verfolgt. Zur Zeit der nach 28 und 44 Stunden trotz Nahrungsaufnahme auftretenden Hypoglykämien fanden sich bei hohen Tolbutamidspiegeln normale Serum-Insulinwerte. Bei einer zweiten stoffwechselgesunden Patientin, die sich in suizidaler Absicht 800 IE Insulin subkutan injizierte und die zur Beherrschung der Hypoglykämien eine Glucosedauerinfusion benötigte, stieg das Serum-Insulin bis auf 413 μE/ml an. Aus diesen Befunden wird geschlossen, daß die Sulfonylharnstoff-Hypoglykämien beim Menschen weniger durch eine Steigerung der peripheren Glucoseutilisation als durch eine Hemmung der Glucoseabgabe seitens der Leber zustande kommt. Diese Ansicht wird anhand der Literatur diskutiert, und es wird zur Behandlung schwerer Sulfonylharnstoff-Hypoglykämien beim Menschen neben der Gabe von Glucose die Injektion von Glukagon zur Stimulierung der Leberglykogenolyse empfohlen.

Summary

A woman previously in a normal metabolic state attempted to commit suicide by taking 30 g. of tolbutamide by mouth. Glucose, tolbutamide and insulin levels in serum were followed closely for 96 hours. Despite food intake severe hypoglycaemia occurred 28 and 44 hours later: the tolbutamide level was then very high, but the serum-insulin level normal. In a second patient who had attempted suicide by injecting 800 I.U. insulin subcutaneously (having previously been in a normal metabolic state) serum insulin rose to 413 μU./ml. despite continuous glucose infusions. (These findings suggest that hypoglycaemia caused by sulphonylurea in man is due less to an increase in peripheral glucose utilization than an inhibition of glucose release by the liver. This hypothesis is discussed in the light of published reports and it is recommended that, in treating severe sulphonylurea-induced hypoglycaemia in man, glucagon should be given in addition to glucose in order to stimulate liver glycogenolysis.

Resumen

Cifras de insulina en el suero en el shock hipoglucémico en los intentos de suicidio con tolbutamida e insulina

En una enferma de metabolismo sano, que había tomado por vía oral 30,0 gr de tolbutamida con ideas de suicidio, se controlaron, seguidamente a lo largo de 96 horas, las cifras séricas de glucosa, tolbutamida e insulina (IRI). Al presentarse la hipoglucemia a las 28 y 44 horas, a pesar de haber ingerido alimentos, se encontraron altas cifras de tolbutamida en sangre, permaneciendo normales las de insulina. En una segunda paciente, también de metabolismo sano, que se había inyectado subcutáneamente 800 U.I. de insulina con ánimos de suicidio, y que necesitó una infusión permanente de glucosa para contrarrestar las hipoglucemias, subió la insulina sérica a 413 μU/ml. De estos resultados se deduce que la hipoglucemia por sulfonilurea es debida, en los seres humanos, menos a un aumento de la uitilización periférica de glucosa que a una inhibición de la emisión de glucosa por parte del hígado. Esta opinión se discute a base de la bibliografía, y para tratar las graves hipoglucemias por sulfonilurea en los individuos se recomienda, junto a la administración de glucosa, la inyección de glucagón con objeto de estimular la glucógenolisis hepática.

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