Dtsch Med Wochenschr 1971; 96(23): 973-976
DOI: 10.1055/s-0028-1108367
© Georg Thieme Verlag, Stuttgart

Das Syndrom nach Rektumamputation

Postproktektomie-SyndromThe syndrome after rectal resection (Postproctectomy syndrome)H. Oeser, V. Taenzer, Ch. Behrendt
  • Strahlenklinik und -institut der Freien Universität Berlin im Klinikum Steglitz
Further Information

Publication History

Publication Date:
17 April 2009 (online)

Zusammenfassung

Der Rektumamputation wegen eines Malignoms können 6-10 Monate später Beschwerden folgen, die anfangs auf die Kreuzbeinregion begrenzt sind, die sich allmählich ausweiten, an Intensität zunehmen und zuletzt charakteristische neurologische Symptome erkennen lassen. Die Ursache liegt in einem metastatischen Befall der Becken- und paraaortalen Lymphknoten. Die Lymphographie vermag diese Diagnose zu sichern. Die Beschwerden nach Rektumamputation sind in ihrer Art und in ihrem Verlauf so typisch, daß die zusammenfassende Bezeichnung als Postproktektomie-Syndrom gerechtfertigt erscheint.

Summary

Six to ten months after rectal resection for cancer symptoms may start which, at first limited to the sacral region, gradually spread, increase in intensity and finally give rise to characteristic neurological signs. Their cause is metastatic involvement of pelvic and para-aortic lymph nodes. Lymphography may confirm the clinical diagnosis. The complaints are so typical in their kind and course that the term postproctectomy syndrome seems justified. They start with an irksome ache in the sacral region, gradually extend cranial to the lumbar region, and finally the pelvic girdle, with intensity gradually rising to a dull but tantalizing pain without clear localization by the patient. In men there may be radiation into the penis. Pain on urinating may also occur.

Resumen

El síndrome consecutivo a la amputación del recto Síndrome del postoperado de próstata

A la amputación del recto por un tumor maligno pueden seguir a los 6–10 meses molestias limitadas en un principio a la región sacra, que se extienden progresivamente, aumentan en intensidad y dejan reconocer, por último, síntomas neurológicos característicos. La causa reside en una afectación metastásica de los ganglios linfáticos paraaórticos y pelvianos. La linfografia permite confirmar este diagnóstico. Las molestias son tan características en su forma y evolución que parece estar justificado el término común de síndrome del postoperado de próstata.

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