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DOI: 10.1055/s-0028-1108847
Postprandiale Beschwerden nach Gastrektomie und ihre Beeinflussung durch Dimethylbiguanid
Postprandial symptoms after gastrectomy and their modification by dimethylbiguanidePublication History
Publication Date:
17 April 2009 (online)

Zusammenfassung
An zehn Patienten mit postprandialen Beschwerden nach Gastrektomie wurde der Ernährungszustand kontrolliert und der Effekt von Dimethylbiguanid auf die orale Glucosetoleranz, die Insulinämie und die Symptome untersucht. Die Störungen der Ernährung erwiesen sich nur bei einer Patientin von Bedeutung, deren Operation bereits 20 Jahre zurückliegt. Unter dem Einfluß von Dimethylbiguanid kam es zu einer deutlichen Abflachung des Blutzuckerprofils bei nahezu unveränderter Insulinausschüttung. Der Quotient Δ-Insulin/Δ-Glucose stieg dabei um 38% an. Die subjektiven Beschwerden des Dumpings wurden in allen Fällen durch Dimethylbiguanid gebessert. Nach Placebo-Gabe kam es bei zwei von fünf Fällen ebenfalls zur Verminderung der Symptome. Eine Behandlung mit Dimethylbiguanid ist nicht wie bei Verwendung von Insulin oder Tolbutamid mit einem Hypoglykämierisiko belastet, weshalb wir dieser Therapie den Vorzug geben.
Summary
Nutritional state and the effect of dimethylbiguanide on oral glucose tolerance, insulin levels in blood and postprandial symptoms were studied in ten patients after partial gastrectomy. The nutritional state was good in all except one whose operation had been performed 20 years previously. Dimethylguanide significantly flattened the blood-sugar profile, while insulin secretion remained essentially unchanged. The ratio of Δ insulin/Δ glucose rose by 38% (Δ = sum of all positive differences between fasting and later levels of insulin and glucose respectively). The symptoms of dumping were all favourably influenced by dimethylbiguanide. Symptoms also improved in two of five patients after administration of a placebo. The advantage of dimethylbiguanide administration is that it is free of the risk of hypoglycaemia (as is not the case with insulin or tolbutamide) and is therefore preferred.
Resumen
Molestias postprandiales tras la gastrectomía y la influencia sobre ella de la dimetilbiguanida
En diez pacientes con molestias postprandiales consecutivas a la gastrectomía se controló el estado de nutrición y se exploró el efecto de la dimetilbiguanida sobre la tolerancia a la glucosa oral, sobre la insulinemia y sobre los síntomas. Los trastornos de la nutrición tuvieron importancia sólo en una paciente cuya operación había tenido lugar hacia ya 20 años. Bajo la influencia de la dimetilbiguanida sobrevino un aplanamiento claro de la curva de glucemia, permaneciendo casi inalterada la distribución de insulina. El cociente Δ-insulina/Δ-glucosa aumentó aquí en un 38%. Las molestias subjetivas del dumping fueron mejoradas en todos los casos por la dimetilbiguanida. Igualmente se presentó en dos de cinco casos una disminución de los síntomas tras la administratión de placebo. El tratamiento con dimetilbiguanida no está agravado con un riesgo hipoglucémico, como en el caso de la insulina o tolbutamida, por lo que se da preferencia a aquélla.