Z Gastroenterol 2009; 47(12): 1208-1210
DOI: 10.1055/s-0028-1109525
Kasuistik

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Volvulus of Small Intestine: Rare Complication of Mesenteric Pseudocyst

Volvulus des Dünndarms: eine seltene Komplikation der mesenterialen PseudozysteH.-L. Fan1 , T.-W. Chen1 , Z.-J. Hong1 , C.-B. Hsieh1 , D.-C. Chan1 , C.-J. Chen1 , Y.-C. Liu1 , J.-C. Yu1
  • 1Tri-Service General Hospital, National Defense Medical Center, Taipei, Taiwan
Further Information

Publication History

manuscript received: 13.12.2008

manuscript accepted: 4.5.2009

Publication Date:
03 December 2009 (online)

Zusammenfassung

Darstellung: Die mesenteriale Pseudozyste ist eine seltene, intraabdominelle Läsion. Die meisten Patienten mit mesenterialen Zysten sind symtomfrei. Symptomatische mesenteriale Zysten sind mit Zystengröße, Zystenlage und Komplikationen wie Infektion, Ruptur und Hämorrhagie sowie mit intestinaler Obstruktion assoziiert. Der Volvulus ist eine seltene Komplikation der mesenterialen Zyste. Patient und Methode: Wir berichten von einer 50-jährigen Frau mit kolikartigen epigastrischen Schmerzen über 3 Tage. Die Symptome verschlimmerten sich in Rückenlage und besserten sich in sitzender Position. Die Computertomografie ihres Abdomens zeigte eine gewaltige zystische Läsion mit Anzeichen der Verschlingung von Gefäßen des Mesenteriums. Anamnestisch fand sich bei ihr eine gastroösophageale Refluxkrankheit. Es wurde eine Teilresektion des Dünndarms mit End-zu-End-Anastomose durchgeführt. Ergebnis: Die histologische Untersuchung deutete auf eine hämorrhagische Pseudozyste. Die Patientin erholte sich gut nach dem Eingriff. Zusammenfassung: Selten resultiert eine mesenteriale Pseudozyste in einem Volvulus des Dünndarms. Unser Fall ist der 11., von dem in der englischen Literatur berichtet wurde. Das atypische Auftreten von Oberbauchschmerzen in liegender Position kann zu Fehldiagnosen führen. Der vorliegende Fall sollte Kliniker an diese seltene Komplikation denken lassen.

Abstract

Objective: Mesenteric cyst is a rare intra-abdominal lesion. Most patients with mesenteric cysts are asymptomatic. Symptomatic mesenteric cysts are associated with cyst size, cyst location, and complications, including infection, rupture, hemorrhage, and intestinal obstruction. Volvulus is a rare complication of mesenteric cyst. Subject: We report a 50-year-old woman with colicky epigastric pain for three days. The symptoms exacerbated in the supine position and were relieved in the sitting position. Computed tomography of her abdomen revealed a huge cystic lesion with a whirl sign of mesentery vessels. She had the history of gastro-esophageal reflux disease. Result: Segmental resection of the small intestine with end-to-end anastomosis was performed. Histology indicated a hemorrhagic pseudocyst. The patient recovered well after surgery. Conclusion: Mesenteric pseudocyst rarely results in volvulus of small intestine. Our case is the eleventh case reported in the English literature. Atypical presentation of epigastric pain while lying down may lead to mis-diagnosis. This case reminds the clinicians this rare complication.

References

  • 1 Weeda V B, Booij K A, Aronson D C. Mesenteric cystic lymphangioma: a congenital and an acquired anomaly? Two cases and a review of the literature.  J Pediatr Surg. 2008;  43 1206-1208
  • 2 Losanoff J E, Kjossev K T. Mesenteric cystic lymphangioma: unusual cause of intra-abdominal catastrophe in an adult.  Int J Clin Pract. 2005;  59 986-987
  • 3 Vijayaraghavan S B, Ravikumar V R, Srimathy G. Whirlpool sign in small-bowel volvulus due to a mesenteric cyst.  J Ultrasound Med. 2004;  23 1375-1377
  • 4 Takkal M, Ionescu G, Becker J H. et al . A complication of mesenteric lymphangioma: case report and brief review of literature.  Acta Chir Belg. 1996;  96 130-132
  • 5 Wong S W, Gardner V. Sudden death in children due to mesenteric defect and mesenteric cyst.  Am J Forensic Med Pathol. 1992;  13 214-216
  • 6 Namasivayam J, Ziervogel M A, Hollman A S. Case report: volvulus of a mesenteric cyst – an unusual complication diagnosed by CT.  Clin Radiol. 1992;  46 211-212
  • 7 Mollitt D L, Ballantine T V, Grosfeld J L. Mesenteric cysts in infancy and childhood.  Surg Gynecol Obstet. 1978;  147 182-184
  • 8 Madhusudhan Murty T V, Rao N N. Chylous mesenteric cyst causing volvulus.  Indian Pediatr. 1977;  14 159-160
  • 9 Vanek V W, Phillips A K. Retroperitoneal, mesenteric, and omental cysts.  Arch Surg. 1984;  199 838-842
  • 10 Perrot M D, Brundler M A, Totsch M. et al . Mesenteric cysts.  Dig Surg. 2000;  17 323-328
  • 11 Ng W T. Mesenteric lymphangioma infected with non-typhoidal Salmonella: the first case.  Pediatr Surg Int. 2005;  21 504-505
  • 12 Pisano G, Erdas E, Parodo G. et al . Acute abdomen due to rupture of mesenteric cysts. Observations on a clinical case and review of the literature.  Minerva Chir. 2004;  59 405-411
  • 13 Barut I, Tarhan O R, Ciris M. et al . Intestinal obstruction due to a mesenteric cyst.  Yonsei Med J. 2004;  45 356-358
  • 14 Petros G. Case report: haemorrhagic mesenteric cyst mimicking appendicitis.  Ethiop Med J. 1991;  29 137-139
  • 15 Iwabuchi A, Otaka M, Okuyama A. et al . Disseminated intraabdominal cystic lymphangiomatosis with severe intestine bleeding. A case report.  J Clin Gastroenterol. 1997;  25 383-386
  • 16 Caropreso P R. Mesenteric cysts: A review.  Arch Surg. 1974;  108 242-246

Dr. Teng-Wei Chen

Tri-Service General Hospital, National Defense Medical Center

325, Sec 2, Chen-Kung Rd, Neihu 114

114 Taipei

Taiwan, Republic of China

Email: tengweichen@yahoo.com.tw

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