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DOI: 10.1055/s-0028-1109608
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Langzeiteffekte der tiefen Hirnstimulation bei Dystonie-Patienten
Long-Term Efficacy of Deep Brain Stimulation in Patients with DystoniaPublication History
Publication Date:
14 August 2009 (online)

Zusammenfassung
Die bilaterale pallidale tiefe Hirnstimulation (THS) kann bei Patienten mit primären generalisierten und segmentalen Dystonien nach den Ergebnissen kontrollierter Studien den Grad der Behinderung zwischen 40 und 60 % reduzieren. Die Datenlage zum Therapieeffekt der THS bei ausgewählten Patienten mit fokalen Dystonien ist zurzeit weniger gesichert. Langzeiterfahrungen mit Nachweis eines nachhaltigen Therapieeffekts der THS sind bislang vor allem für die primär generalisierte Dystonie veröffentlicht worden. Mittlere bisherige Beobachtungszeiträume betragen ca. 5 Jahre. Prädiktoren einer nachhaltig effektiven Langzeitwirkung der THS bei Patienten mit primär generalisierter Dystonie sind ein junges Alter zum Zeitpunkt der Operation, eine kürzere Erkrankungsdauer, keine schwerste Behinderung durch Dystonie und eine posteroventrolaterale Lokalisation der THS-Sonde im Globus pallidus internus (GPi). Kontrollierte Studien sind notwendig, um auch die Faktoren günstiger Langzeiteffekte der THS in der Behandlung von Patienten mit nicht generalisierten Dystonien genauer zu identifizieren.
Abstract
In patients with primary generalized or segmental dystonia controlled studies have shown that bilateral pallidal deep brain stimulation (DBS) can reduce disability scores by 40 to 60 %. Up to now, the data base on the therapeutic effects of DBS in selected patients with focal dystonia is less extensive. Long-term efficacy of DBS in dystonia has been demonstrated, but reports have focused mainly on patients with primary generalized dystonia so far, with a mean observation period of approximately 5 years. Predictors of a favourable long-term efficacy of DBS in primary generalized dystonia patients are young age at surgery, a shorter duration of the disease, a lower severity of disability, and a posteroventrolateral localization of the DBS electrode within the globus pallidus internus (GPi). Controlled studies are needed to identify also the factors determining the best long-term outcome of non-generalized dystonia patients treated with DBS.
Schlüsselwörter
tiefe Hirnstimulation - Dystonie - Langzeiteffekte
Key words
deep brain stimulation - dystonia - long-term efficacy
Literatur
- 1
Coubes P, Roubertie A, Vaysiere N. et al .
Treatment of DYT1-generalized dystonia by stimulation of the internal globus pallidus.
Lancet.
2000;
355
2220-2221
Reference Ris Wihthout Link
- 2
Volkmann J, Benecke R.
Deep brain stimulation for dystonia: patient selection and evaluation.
Mov Disord.
2002;
17 (Suppl 3)
S112-115
Reference Ris Wihthout Link
- 3
Schrader C, Benecke R, Deuschl G. et al .
Tiefe Hirnstimulation bei Dystonie. Empfehlungen der deutschen Arbeitsgemeinschaft
Tiefe Hirnstimulation.
Nervenarzt.
2009;
epub ahead of print
DOI: 10.1007 /s00115-009-2696-2
Reference Ris Wihthout Link
- 4
Kupsch A, Benecke R, Müller J. et al .
Pallidal deep-brain stimulation in primary generalized or segmental dystonia.
N Engl J Med.
2006;
355
1978-1990
Reference Ris Wihthout Link
- 5
Vasques X, Cif L, Nicholson C. et al .
Factors predicting improvement in primary generalized dystonia treated by pallidal
deep brain stimulation.
Mov Disord.
2009;
32
74-79
Reference Ris Wihthout Link
- 6
Isaias I U, Alterman R L, Zagliati M.
Deep brain stimulation for primary generalized dystonia: long-term outcomes.
Arch Neurol.
2009;
66
465-470
Reference Ris Wihthout Link
- 7
Vidailhet M, Vercueil L, Houeto J L. et al .
Bilateral, pallidal, deep-brain stimulation in primary generalised dystonia: a prospective
3 year follow-up.
Lancet Neurol.
2007;
6
223-229
Reference Ris Wihthout Link
- 8
Mehrkens J H, Bötzel K, Steude U. et al .
Long-term efficacy and safety of chronic globus pallidus internus stimulation in different
types of primary dystonia.
Stereotact Funct Neurosurg.
2009;
87
8-17
Reference Ris Wihthout Link
- 9
Cersosimo M G, Raina G B, Diedimonte F. et al .
Pallidal surgery for the treatment of primary generalized dystonia: long-term follow-up.
Clin Neurol Neurosurg.
2008;
10
145-150
Reference Ris Wihthout Link
- 10
Loher T J, Capelle H H, Kaelin-Lang A. et al .
Deep brain stimulation for dystonia: outcome at long-term follow-up.
J Neurol.
2008;
255
881-884
Reference Ris Wihthout Link
- 11
Haelbig T D, Gruber D, Kopp U A. et al .
Pallidal stimulation in dystonia: effects on cognition, mood, and quality of life.
J Neurol Neurosurg Psychiatry.
2005;
76
1713-1716
Reference Ris Wihthout Link
- 12
Yianni J, Nandi D, Shad A. et al .
Increased risk of lead fracture and migration in dystonia compared with other movement
disorders following deep brain stimulation.
J Clin Neurosci.
2004;
11
243-245
Reference Ris Wihthout Link
- 13
Mueller J, Skogseid I M, Benecke R. et al .
Pallidal deep brain stimulation improves quality of life in segmental and generalized
dystonia: results from a prospective, randomized sham-controlled trial.
Mov Disord.
2008;
23
131-134
Reference Ris Wihthout Link
Dr. med. Alexander Wolters
Universität Rostock, Klinik und Poliklinik für Neurologie
Gehlsheimer Str. 20
18147 Rostock
Email: alexander.wolters@med.uni-rostock.de