Zusammenfassung
Ziel: Evaluation einer Software (PET-CAD, Siemens Medical Solutions) zur automatischen
Detektion und Größenbestimmung von pulmonalen und hepatischen Tumormanifestationen
in der PET/CT. Material und Methoden: Die Software wurde an FDG-PET/CT Untersuchungen von 20 Patienten mit nicht kleinzelligem
Bronchialkarzinom (NSCLC) und 20 Patienten mit hepatisch metastasiertem kolorektalem
Karzinom (CRC) evaluiert. Zunächst wurde das maximale „standardized uptake value”
(SUVmax ) des gesunden Gewebes manuell ermittelt. Die Software ist aufgrund dieses Grenzwerts
in der Lage, Lungen und Leberläsionen mit höheren SUV-Werten zu detektieren und deren
SUVmax sowie die maximale Größe in der x-, y-und z-Ebene zu ermitteln. Die Werte wurden
mit der manuellen Auswertung verglichen. Ergebnisse: Die Sensitivität für die automatische Erkennung betrug 96 % (86 – 99 %) für hepatische
bzw. 90 % (70 – 99 %) für pulmonale Läsionen. Der positive prädiktive Wert betrug
80 % für Leberläsionen und 68 % für pulmonale Läsionen. Der mittlere SUVmax der Lungenläsionen betrug 9,3 und 8,8 für die Leberläsionen. Der mittlere Durchmesser
in der automatischen Auswertung betrug für die Leberläsionen in der x-, y- und z-Achse
4,3 cm, 4,6 cm und 4,2 cm. Bei manueller Messung betrug er 3,5 cm, 3,8 cm und 3,6
cm. Für die Lungenläsionen ergaben sich in der x-, y- und z-Achse in der automatischen
Auswertung 7,4 cm, 7,7 cm und 8,4 cm sowie 5,8 cm, 6,1 cm und 7,1 cm in der manuellen
Auswertung. Schlussfolgerung: Programme zur automatischen Erkennung und Auswertung von Läsionen in der PET/CT können
in Zukunft die Befundung vereinfachen und möglicherweise auch beschleunigen. Vor dem
klinischen Einsatz dieser Software sind weitere Verbesserungen der Messgenauigkeit
erforderlich.
Abstract
Purpose: To determine the feasibility of a PET/CT software tool (PET computer-aided detection:
PET-CAD) for automated detection and assessment of pulmonary and hepatic lesions.
Materials and Methods: 20 consecutive patients with colorectal liver metastases and 20 consecutive patients
suffering from non-small cell lung cancer (NSCLC) were examined with FDG-PET/CT. In
a first step the maximum standardized uptake values (SUVmax ) of non-tumorous liver and lung tissues were determined manually. This value was
used as a threshold value for software-based lesion detection. The number of lesions
detected, their SUVmax , and their sizes in the x, y, and z-planes, as automatically provided by PET-CAD,
were compared to visual lesion detection and manual measurements on CT. Results: The sensitivity for automated detection was 96 % (86 – 99 %) for colorectal liver
metastases and 90 % (70 – 99 %) for lung lesions. The positive predictive value was
80 % for liver and 68 % for lung lesions. The mean SUVmax of all lung lesions was 9.3 and 8.8 for the liver lesions. When assessed by PET-CAD,
the mean lesion sizes for liver lesions in the x, y, and z-planes were 4.3 cm, 4.6
cm, and 4.2 cm compared to 3.5 cm, 3.8 cm, and 3.6 cm for manual measurements. The
mean lesion sizes of lung lesions were 7.4 cm, 7.7 cm, and 8.4 cm in the x, y, and
z-planes when assessed by PET-CAD compared to 5.8 cm, 6.1 cm, and 7.1 cm when measured
manually. Using manual assessment, the lesion sizes were significantly smaller in
all planes (p < 0.005). Conclusion: Software tools for automated lesion detection and assessment are expected to improve
the clinical PET/CT workflow. Before implementation in the clinical routine, further
improvements to the measurement accuracy are required.
Key words
abdomen - thorax - PET-CT - molecular imaging - observer performance - technology
assessment
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Dr. Steffen Hahn
Department of Diagnostic and Interventional Radiology and Neuroradiology, University
Hospital Essen
Hufelandstraße 55
45147 Essen
Germany
Telefon: ++ 49/2 01/72 38 45 31
Fax: ++ 49/2 01/7 23 15 48
eMail: steffen.hahn@uk-essen.de