Z Gastroenterol 2009; 47(12): 1216-1220
DOI: 10.1055/s-0028-1109857
Kasuistik

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Neue Kombinationstherapie bei diabetischer Gastroparese

A new Combination Therapy for Diabetic GastroparesisM. Hummel1 , M. Fuechtenbusch1
  • 1Institut für Diabetesforschung der Forschergruppe Diabetes e. V. am Helmholtz-Zentrum München
Further Information

Publication History

Manuskript eingetroffen: 11.8.2009

Manuskript akzeptiert: 6.10.2009

Publication Date:
03 December 2009 (online)

Zusammenfassung

Wir berichten – nach unserem Wissen erstmals – über die kombinierte Therapie mit Magenschrittmacher und Botulinustoxininjektion in den Pylorus bei einem Patienten mit ausgeprägter symptomatischer diabetischer Gastroparese. Der prospektiv dokumentierte Gastroparese-Symptomenscore besserte sich unter der kombinierten Therapie dramatisch, während die szintigrafisch bestimmte 50 %-Entleerungszeit des Magens lediglich eine geringe Abnahme zeigte. 18 Monate nach Beginn der Kombinationstherapie ist der positive Therapieeffekt weiterhin zu beobachten, Komplikation sind bisher nicht aufgetreten. Die kombinierte Therapie aus Magenschrittmacher und Botulinustoxininjektion in den Pylorus stellt bei therapierefraktärer diabetischer Gastroparese eine Therapieoption da, die allerdings noch in prospektiven Studien hinsichtlich ihrer Wirksamkeit verifiziert werden muss.

Abstract

According to our knowledge and for the first time we refer about the combination therapy with gastric electric stimulation and injection of botulinus toxin into the pylorus at a patient with increased symptomatic diabetic gastroparesis for the first time. The prospectively documented gastroparesis-symptom-score improved dramatically under this combination therapy, while time of gastric emptying of 50 % (specified by scintigraphy) was showing solely a low decrease. 18 months after beginning the combination therapy its positive effect is to be watched furthermore, complications haven’t occurred yet. The combination therapy with gastric electric stimulation and injection of botulinus toxin into the pylorus demonstrates one option of therapy-refractory diabetic gastroparesis, which has to be verified, however, in prospective studies in terms of its effectiveness.

Literatur

  • 1 Maleki D, Locke III G R, Camilleri M. et al . Gastrointestinal tract symptoms among persons with diabetes mellitus in the community.  Arch Intern Med. 2000;  160 2808-2816
  • 2 Bytzer P, Talley N J, Leemon M. et al . Prevalence of gastrointestinal symptoms associated with diabetes mellitus: a population-based survey of 15,000 adults.  Arch Intern Med. 2001;  161 1989-1996
  • 3 Jones K L, Russo A, Stevens J E. et al . Predictors of delayed gastric emptying in diabetes.  Diabetes Care. 2001;  24 1264-1269
  • 4 Camilleri M. Clinical practice. Diabetic gastroparesis.  N Engl J Med. 2007;  356 820-829
  • 5 Park M I, Camilleri M. Gastroparesis: Clinical Update.  Am J Gastroenterol. 2006;  101 1129-1139
  • 6 Zarate N, Mearin F, Wang X Y. et al . Severe idiopathic gastroparesis due to neuronal and interstitial cells of Cajal degeneration: Pathological findings and management.  Gut. 2003;  52 966-970
  • 7 Parkman H P, Hasler W L, Fisher R S. American Gastroenterological Association technical review on the diagnosis and treatment of gastroparesis.  Gastroenterology. 2004;  127 1592-1622
  • 8 Fraser R J, Horowitz M, Maddox A F. et al . Hyperglycaemia slows gastric emptying in type 1 diabetes mellitus.  Diabetologia. 1990;  33 675-680
  • 9 Rayner C K, Horowitz M. New management approaches for gastroparesis.  Nat Clin Pract Gastroenterol Hepatol. 2005;  2 454-462
  • 10 Jones M P, Maganti K. A systematic review of surgical therapy for gastroparesis.  Am J Gastroenterol. 2003;  98 2122-2129
  • 11 Abell T, McCallum R, Hocking M. et al . Gastric electrical stimulation for medically refractory gastroparesis.  Gastroenterology. 2003;  125 421-428
  • 12 McKenna D, Beverstein G, Reichelderfer M. et al . Gastric electrical stimulation is an effective and safe treatment for medically refractory gastroparesis.  Surgery. 2008;  144 566-572
  • 13 Mearin F, Camilleri M, Malagelada J R. Pyloric dysfunction in diabetics with recurrent nausea and vomiting.  Gastroenterology. 1986;  90 1919-1925
  • 14 James A N, Ryan J P, Parkman H P. Inhibitory effects of botulinum toxin on pyloric and antral smooth muscle.  Am J Physiol Gastrointest Liver Physiol. 2003;  285 291-297
  • 15 Lacy B E, Crowell M D, Schettler-Duncan A. et al . The treatment of diabetic gastroparesis with botulinum toxin injection of the pylorus.  Diabetes Care. 2004;  27 2341-2347
  • 16 Ezzeddine D, Jit R, Katz N. et al . Pyloric injection of botulinum toxin for treatment of diabetic gastroparesis.  Gastrointest Endosc. 2002;  55 920-923
  • 17 Haans J JL, Masclee A AM. Review article: the diagnosis and management of gastroparesis.  Aliment Pharmacol Ther. 2007;  26 (Suppl 2) 37-46
  • 18 Arts J, Holvoet L, Caenepeel P. et al . Clinical trial: A randomized-controlled crossover study of intrapyloric injection of botulinum toxin in gastroparesis.  Aliment Pharmacol Ther. 2007;  26 1251-1258
  • 19 Friedenberg F K, Palit A, Parkman H P. et al . Botulinum Toxin A for the Treatment of Delayed Gastric Emptying.  Am J Gastroenterol. 2008;  103 416-423
  • 20 Khoo J, Rayner C K, Jones K L. et al . Pathophysiology and management of gastroparesis.  Expert Rev Gastroenterol Hepatol. 2009;  3 167-181

PD Dr. Michael Hummel

Diabetes Research Institute & Academical Hospital Munich-Schwabing

Kölner Platz 1

80804 München

Phone: ++ 49/89/30 68 34 30

Fax: ++ 49/89/30 68 39 09

Email: Michael.Hummel@lrz.uni-muenchen.de

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