Rofo 2010; 182(3): 229-234
DOI: 10.1055/s-0028-1109962
Abdomen

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Dignitätsbeurteilung von abdominellen Lymphadenopathien in der Powerdoppler-Sonografie

Differentiation of Abdominal Lymphadenoptahy with Power Doppler SonographyH. Neumann-Silkow1 , C. Görg2
  • 1Innere Medizin, Phillips-Universität Marburg
  • 2Klink für Innere Medizin, Schwerpunkt Hämatologie, Onkologie und Immunologie, Universitätsklinikum Gießen und Marburg GmbH, Standort Marburg
Further Information

Publication History

eingereicht: 16.9.2009

angenommen: 23.11.2009

Publication Date:
18 January 2010 (online)

Zusammenfassung

Ziel: FDS (Farbduplex-Sonografie) und PDS (Powerdoppler-Sonografie) zeigten bei Differenzialdiagnose peripherer Lymphadenopathien eine hohe diagnostische Wertigkeit. Ziel dieser Arbeit war es, die Wertigkeit der PDS bei der Differenzialdiagnose von abdominellen Lymphadenopathien zu bestimmen. Material und Methoden: Es erfolgte die retrospektive Auswertung von 88 in der PDS angefertigten Farbbildern abdomineller Lymphknoten (39 reaktive Lymphknoten und 49 maligne Lymphknoten [24 maligne Lymphome und 25 Lymphknotenmetastasen]). Die Auswertung der PDS-Bilder erfolgte anhand 9 definierter intranodaler Perfusionsmuster. Es wurden die relativen Häufigkeiten der einzelnen Perfusionsmuster bei malignen und benignen Lymphknoten berechnet und signifikante Unterschiede beschrieben. Ergebnisse: 3 der 9 Perfusionsmuster zeigten ein signifikant (p < 0,05) häufigeres Auftreten bei malignen Lymphknoten (aberrante Gefäße, Perfusionsausfall und subkapsuläre Gefäße), dagegen zeigte ein Perfusionsmuster ein signifikant häufigeres Auftreten bei benignen Lymphknoten (Hilusgefäß). Schlussfolgerung: Es gibt 3 malignitätstypische Perfusionsmuster (Perfusionsausfall, aberrante Gefäße, subkapsuläre Gefäße) und ein benignitätsytypisches Perfusionsmuster (Hilusgefäß). Liegt eines dieser Perfusionsmuster bei einer abdominellen Lymphadenopathie vor, handelt es sich mit hoher Wahrscheinlichkeit um einen malignen bzw. benignen Lymphknoten (Spezifität 87 – 100 %).

Abstract

Purpose: Recent studies have reported high accuracy of power Doppler sonography (PDS) and color Doppler sonography (CDS) in the differentiation of benign and malignant peripheral superficial lymphadenopathy. This study was conducted to determine whether PDS can differentiate benign from malignant abdominal lymph nodes on the basis of defined vascular patterns. Materials and Methods: We retrospectively evaluated 88 color pictures of abdominal lymph nodes (39 benign lymph nodes, 24 malignant lymphomas, 25 lymph node metastasis) done in the power Doppler mode. The goal was to determine whether benign and malignant abdominal lymph nodes can be differentiated in power Doppler sonography on the basis of 9 defined vascular patterns. Results: Three vascular patterns showed a significantly (p < 0.05) higher appearance in malignant than in benign lymph nodes: aberrant vessel (specificity 87 %), avascular focus (specificity 92 %) and subcapsular vessel (specificity 100 %). The vascular pattern hiliar vessel showed a significantly higher appearance in benign lymph nodes (specificity 87.8 %). Conclusion: Three vascular patterns are detectable in power Doppler mode (avascular focus, aberrant vessel, subcapsular vessel) in abdominal lymph nodes, which are typical for malignant abdominal lymphadenopathy. The presence of one of these vascular patterns means with a high specificity (87 – 100 %) that an abdominal lymphadenopathy is malignant. One vascular pattern (hiliar vessel) shows a significantly higher appearance in benign lymph nodes.

Literatur

  • 1 Munker R, Stengel A, Stabler A. et al . Diagnostic accuracy of ultrasound and computed tomography in the staging of Hodgkin’s disease. Verification by laparotomy in 100 cases.  Cancer. 1995;  76 1460-1466
  • 2 Lowe V J, Booya F, Fletcher J G. et al . Comparison of positron emission tomography, computed tomography, and endoscopic ultrasound in the initial staging of patients with esophageal cancer.  Mol Imaging Biol. 2005;  7 422-430
  • 3 Cerfolio R J, Bryant A S, Ohja B. et al . The accuracy of endoscopic ultrasonography with fine-needle aspiration, integrated positron emission tomography with computed tomography, and computed tomography in restaging patients with esophageal cancer after neoadjuvant chemoradiotherapy.  J Thorac Cardiovasc Surg. 2005;  129 1232-1241
  • 4 Thiel C. Die Darstellung abdomineller Lymphknoten in der Sonographie. Inauguraldissertation Mainz; Deutsche Nationalbibliothek Frankfurt am Main 1994
  • 5 Pichler W, Frank W, Jantsch H. et al . Sonographisches Staging des Pankreaskarzinoms.  Röntgenstr Fortschr. 1989;  150 241-245
  • 6 Beyer D, Peters P E. Real-time ultrasonography – an efficient screening method for abdominal and pelvic lymphadenopathy.  Lymphology. 1980;  13 142-149
  • 7 Bachor R, Kotzerke J, Reske S N. et al . Lymph node staging of bladder neck carcinoma with positron emission Tomography.  Urologe A. 1999;  38 46-50
  • 8 Kostakoglu L, Leonard J P, Kuji I. et al . Comparison of fluorine-18 fluorodeoxyglucose positron emission tomography and Ga-67 scintigraphy in evaluation of lymphoma.  Cancer. 2002;  94 879-888
  • 9 Llamas-Elvira J M, Rodríguez-Fernández A, Gutiérrez-Sáinz J. et al . Fluorine-18 fluorodeoxyglucose PET in the preoperative staging of colorectal cancer.  Eur J Nucl Med Mol Imaging. 2007;  34 859-67, Epub 2006 Dec 29
  • 10 Hong S P, Hahn J S, Lee J D. et al . 18F-fluorodeoxyglucose-positron emission tomography in the staging of malignant lymphoma compared with CT and 67Ga scan.  Yonsei Med J. 2003;  44 779-786
  • 11 Williams A D, Cousins C, Soutter W P. et al . Detection of pelvic lymph node metastases in gynaecologic malignancy: a comparison of CT, MR imaging and positron emission Tomography.  Am J Roentgenol. 2001;  177 343-348
  • 12 Israel O, Front D, Lam M. et al . Gallium 67 imaging in monitoring lymphoma response to treatment.  Cancer. 1988;  61 2439-2443
  • 13 Wylie B R, Southee A E, Joshua D E. et al . Gallium scanning in the management of mediastinal Hodgkin’s disease.  Eur J Haematol. 1989;  42 344-347
  • 14 Tschammler A. Differentialdiagnose oberflächlicher LK mit farbkodierter Duplexsonographie (Habilitationsschrift). Habilitationsschrift, A. Tschammler Würzburg; Deutsche Nationalbibliothek Frankfurt am Main 1997
  • 15 Tschammler A, Wirkner H, Hahn D. Vascular patterns in reactive and malignant lymphadenopathy.  Eur Radiol. 1996;  6 473-480
  • 16 Tschammler A, Ott G, Schang T. et al . Lymphadenopathy: Differentiation of Bengin from Malignant Disease – Color Doppler US Assessment of Intranodal Angioarchitecture.  Radiology. 1998;  208 117-123
  • 17 Sakaguchi T, Yamashita Y, Katahira K. et al . Differential diagnosis of small round cervical lymph nodes: comparison of power Doppler US with contrast-enhanced CT and pathologic results.  Radiat Med. 2001;  19 119-125
  • 18 Wang Q, Takashima S, Takayama F. et al . Detection of occult metastatic lymph nodes in the neck with gray-scale and power Doppler US.  Acta Radiol. 2001;  42 312-319
  • 19 Esen G, Gurses B, Yilmaz M H. et al . Gray scale and power doppler US in the preoperative evaluation of axillary metastasis in breast cancer patients with no palpable lymph nodes.  Eur Radiol. 2005;  15 1215-1223
  • 20 Wu C H, Hsu M M, Chang Y L. et al . Vascular pathology of malignant cervical lymphadenopathy: qualitative and quantitative assessment with power Doppler ultrasound.  Cancer. 1998;  83 1189-1196
  • 21 Gudmundsson S, Valentin L, Pirhonen J. et al . Factors effecting color Doppler energy ultrasound recordings in an in-vitro model.  Ultrasound Med Biol. 1998;  24 889-902

Dr. Hannes Neumann-Silkow

Innere Medzin, Phillips-Universität Marburg

Baldingerstr.

35043 Marburg

Phone: ++ 49/17 97 46 44 60

Fax: ++ 49/4 16 17 03 33 45

Email: neu-si@gmx.de

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