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DOI: 10.1055/s-0028-1110365
Transpulmonale arterio-venöse Fistel zwischen Körper- und Lungenkreislauf
Systemic-pulmonary arteriovenous fistula of chest wall and lung due to postoperative pulmonary infarctionPublication History
Publication Date:
21 April 2009 (online)
Zusammenfassung
Bei einer 52jährigen Frau konnte klinisch, radiologisch und thermographisch eine ausgedehnte arterio-venöse Fistel zwischen Thoraxwandarterien und Lungenvenen nachgewiesen werden. Die Fistel befindet sich an der gleichen Stelle, im anterioren Lungenoberlappensegment, an der 13 Jahre vorher ein Infarkt im Anschluß an eine postoperative Lungenembolie, kompliziert durch eine allgemeine Blutungsneigung infolge Dicumarol-Überdosierung, stattgefunden hatte. Die besonderen topographischen Verhältnisse zogen als hämodynamische Folgen eine O2-Unter-sättigung des arteriellen Blutes bei Links-Rechts-Shunt mit isolierter Linksherzbelastung nach sich.
Summary
Extensive arteriovenous fistulae between thoracic-wall arteries and pulmonary veins were demonstrated clinically, radiologically (including aortography and arteriography) and thermographically in a 52-year-old woman. The site of the fistulous connections was the same (anterior upper lobe segment) as a pulmonary infarct which had resulted from postoperative pulmonary embolism 13 years previously and had been complicated by dicoumarol overdosage with a generalized bleeding disorder. The systemic arterial oxygen saturation was 90%, the result of slight venous admixture from pulmonary arterial branches connecting with the fistula, although the main shunting was left to right.
Resumen
Fístula transpulmonar arterio-venosa entre la circulación de sangre del cuerpo y del pulmón
En una mujer de 52 años pudo comprobarse clínico, radiológico y termográficamente una fístula arterio-venosa extensa entre las arterias de las paredes del tórax y las venas del pulmón. La fístula se encontró en el mismo sitio, en el segmento del lóbulo superior del pulmón, donde, hace 13 años, había tenido lugar un infarcto al final de una embolia pulmonar postoperativa, complicado por una tendencia general de hemorragia por una dosis excesiva de Dicumarol. La topografía especial trajo consigo, como consecuencia hemodinámica una hiposaturación de O2 de la sangre arterial izquier-do-derecho-Shunt, con una sobrecarga aislada de la parte izquierda del pulmón.