Dtsch Med Wochenschr 1961; 86(13): 565-568
DOI: 10.1055/s-0028-1112825
© Georg Thieme Verlag, Stuttgart

Der primäre Choledochusverschluß nach Choledochotomie1

Primary common bile-duct occlusion after opening itHermann Krauss, Ernst Kern
  • Chirurgischen Universitäts-Klinik Freiburg i. Br. (Direktor: Prof. Dr. H. Krauss)
1 Herrn Professor Dr. E. Derra zum 60. Geburtstag.
Further Information

Publication History

Publication Date:
16 April 2009 (online)

Zusammenfassung

Unter Auswertung von 1022, in 7 Jahren (1952—1959) durchgeführten Gallenwegsoperationen wird die Frage erörtert, wie der operativ eröffnete Choledochus (272mal unter den 1022 Fällen) versorgt werden soll. Die primäre Naht der Choledochus, in 229 = 84% der Choledochotomien angewendet, durch Nachuntersuchungen in ihren Ergebnissen gesichert, ist die Methode der Wahl in allen unkomplizierten Fällen, da nur sie normale anatomische und physiologische Verhältnisse wiederherstellt. Die Indikationen der übrigen Methoden — T-Drainage, Choledochoduodenostomie, Sphinkterotomie — werden im einzelnen besprochen; sie treten gegenüber der Primärnaht in den Hintergrund.

Summary

At the Department of Surgery of the University of Freiburg 1,022 operations were performed upon the biliary tract between 1952 and 1959. The common-bile duct was opened (in the search for suspected stones) in 272 of these cases and closed by primary suture in 229 (84%). The over-all mortality rate for this type of closure was 5.6%, (13 of 229 cases), significantly less than that for T-drainage (three deaths in 35 cases) or choleduodenostomy (one death in eight cases). There were seven later deaths in this group of 229. No late information was available for 46. Of the remaining 186, 153 (87%) were free of symptoms, while 23 (13%) had symptoms, requiring a second operation in five of them. It is concluded that primary closure is the method of choice. Indications for other methods (T-drainage, choleduodenostomy, sphincterotomy) are discussed in detail.

Resumen

El cierre primario del colédoco tras coledocotomía

Con motivo de 1022 operaciones de vías biliares efectuadas a lo largo de 7 años (1952 a 1959) se discute la cuestión, de cómo debe tratarse el colédoco abierto durante la operación (272 veces entre los 1022 casos). La sutura primaria del colédoco, realizada en 229 casos = 84%, constituye el método de elección en los casos no complicados, como ha podido demostrarse en las revisiones efectuadas. Sólo ella restablece las circunstancias anatómicas y fisiológicas normales. Se discuten detalladamente las indicaciones de los restantes métodos —drenaje en T, coledoco-duodenostomía, esfínterotomía— que pasan a un segundo término con respecto a la sutura primaria.

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