Dtsch Med Wochenschr 1957; 82(9): 318-319
DOI: 10.1055/s-0028-1114690
© Georg Thieme Verlag, Stuttgart

Zur Einleitung der Geburt und zur Behandlung der sekundären Wehenschwäche

Erfahrungen mit Invocan „forte”Induction of labour and treatment of secondary uterine inertia with a depot preparation of strychnineH. Kresse
  • Gynäk.-Geburtsh. Abt. des Fr.-Ebert-Krankenhauses Neumünster (Holstein) (Chefarzt: Dr. Th. Messtorff)
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Publication Date:
05 May 2009 (online)

Zusammenfassung

Chinin führt bei der Einleitung einer Geburt zu Nebenwirkungen, wie Übelkeit und Ohrensausen. Auch steigert es die Gefahr einer Asphyxie. Diese Nachteile fehlen — bei sonst gleicher Wirkung — dem Strychnin. Es wird über die Behandlung von 104 Schwangeren mit einem Depot-Strychnin berichtet. Bei 62 Frauen war die Tragzeit überschritten, bei 19 Frauen wurde die Geburt wegen eines Blasensprungs oder wegen Blutungen vor dem errechneten Termin eingeleitet. 29 Frauen hatten eine sekundäre Wehenschwäche. Von den zuerst genannten Frauen sprachen 74% auf eine einmalige Gabe von 1 ccm Invocan „forte” an, 4 Frauen half eine zweite Kur, während 3 andere erst auf eine dritte Kur reagierten. Bei allen sekundären Wehenschwächen normalisierten sich die Wehen nach der ersten Injektion. Außer Strychnin wurden stets Oxytocin und gelegentlich noch Spasmolytika verabreicht. Die Vorteile des Strychnins gegenüber dem Chinin sind: kürzere Dauer der Kur, Fehlen von Nebenwirkungen und — wahrscheinlich — eine Verkürzung der Geburtsdauer.

Summary

Quinine as a means of inducing labour causes several side-effects, such as nausea and tinnitus, and increases the dangers of foetal asphyxia. These harmful effects are absent with strychnine, while the uterine action of the two drugs is similar. The author reports his experiences with “depot” strychnine in 104 pregnancies. Invocan “forte” (Asta Werke, Ludwigshafen) was used. It contains per ml. 5 mg. of strychnine and 50 mg. of strychnine oxide, both as lactates in a watery solution. The duration of pregnancy had exceeded 281 days in 54 women, 301 days in 8 women, while induction was undertaken in 19 women because membranes had ruptured or there was bleeding. Secondary uterine inertia was present in 29 women. Among the cases with an increased duration of pregnancy, ruptured membranes or bleeding, 46 (74%) responded to a single dose of 1 ml. of “depot” strychnine, 4 more responded to a second dose given 2—24 days after the first, while another 3 went into labour following a third injection (within 2 to 28 days). In all instances of secondary uterine inertia the first injection caused regular contractions. — All patients received oxytocin together with strychnine. Occasionally, spasmolytics were also administered. — The following advantages of strychnine over quinidine in the induction of labour are listed: — Shorter duration of treatment; absence of side-effects; shorter duration of labour.

Resumen

Sobre la preparación del parto y tratamiento de la debilidad secundaria de las contracciones uterinas

La quinina produce, en la iniciación del parto, fenómenos secundarios como náuseas, zumbidos de oido, aumentando también el peligro de asfixia. Estos inconvenientes no se presentan con la estricnina, aún teniendo los mismos efectos que aquella. Se informa sobre el tratamiento de 104 embarazadas con depotestricnina. En 62 mujeres había pasado la duración de la gestación, en 19 se había iniciado el parto ántes del plazo calculado por rotura de la bolsa amniótica o por hemorragias y 29 de estas mujeres presentaban una debilidad secundaria de las contracciones uterinas. Del primer grupo reaccionó el 74% con la sola administración de 1 cc de invocan «forte»; cuatro mujeres necesitaron una segunda cura mientras que otras tres solo reaccionaron a la tercera. Todas las debilidades secundarias de las contracciones uterinas se normalizaron tras la primera inyección. Aparte de la estricnina se administró oxitocina y, de vez en cuando, también espasmolíticos. Las ventajas de la estricnina sobre la quinina son: un tratamiento más corto, la falta de efectos secundarios y, probablemente, una disminución de la duración del parto.

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