Dtsch Med Wochenschr 1956; 81(7): 233-245
DOI: 10.1055/s-0028-1115669
Therapie

© Georg Thieme Verlag, Stuttgart

Klinische Erfahrungen mit Digoxin

Clinical experiences with DigoxinGerhard Voigt, Fritz Scheler
  • Inneren Abteilung des Ev. Krankenhauses Göttingen-Weende (Leit. Arzt: Prof. Dr. W. Ewig)
Further Information

Publication History

Publication Date:
04 May 2009 (online)

Zusammenfassung

54 Patienten mit einer kardialen Dekompensation (Altersherzen, Hypertonien, cor pulmonale, Klappenfehler) wurden mit dem Reinglykosid Digoxin aus der Digitalis lanata behandelt. Die Erhaltungsdosis liegt bei 0,25 bis 0,375 mg täglich, also niedriger als nach amerikanischen Angaben im allgemeinen angenommen wird. Per os wird das Glykosid zu etwa 60—70% resorbiert, die Wirkung hält etwa 8 Tage an. Es besteht ein therapeutisch günstiges Verhältnis zwischen der inotropen und der negativ-chronotropen Wirkung des Digoxins. Der Rückgang der Herzfrequenz entspricht im allgemeinen der durch das Glykosid erzielten Besserung der Kreislaufleistung.

Summary

Digoxin, the purified glycoside of digitalis lanata, was used to digitalize 54 patients in heart failure of various aetiologies (senile heart; hypertension; cor pulmonale; rheumatic valvular disease). Full oral digitalizing and maintenance doses were determined. The former averaged 2.5 to 3.0 mg. (range of 2 to 4 mg.) in 4 days, while the latter averaged 0.28 mg. daily (range of 0.125 to 0.5 mg.), i.e. about 1/10 of the full digitalizing dose. For maintenance, ⅓ of the patients required 0.375 mg. (1œ tablets) daily, while half needed 0.25 mg. (1 tablet). Aetiology of heart disease did not influence dosage requirement. The authors point out that their average maintenance dose was lower than that cited in the American literature. They attribute the difference, in part at least, to the longer duration of administration in their cases. The oral dose was found to be 60—70% absorbed. After full digitalization, the therapeutic effect lasted for about one week. The authors found a favourable correlation between the degree of inotropic effect (i.e. disappearance of cardiac failure) and the amount of negative chronotropic action (i.e. lowering of heart rate). — Digoxin is preferred to strophanthin, because of its longer duration and therefore more even action, and to digitoxin because of its less pronounced negative chronotropic effect.

Resumen

Experiencia clínica con Digoxina

54 pacientes afectos de descompensación cardíaca (corazón senil, hipertensión, cor pulmonale, lesiones órico-valvulares) fueron tratados con Digoxina, glucósido puro de la Digitalis lanata. La dosis de sostenimiento está entre los 0'25 y 0'375 mg. pro die; por consiguiente es menor de lo que se desprende en general de las referencias americanas. Per os se absorbe aproximadamente un 60—70% del glucósido; el efecto dura unos 8 días. La relación entre el efecto inotropo y el cronotropo negativo de la Digoxina es terapéuticamente favorable. La disminución de la frecuencia cardíaca corresponde por lo general a la mejoría de la capacidad circulatoria obtenida por el glucósido.

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