Dtsch Med Wochenschr 1956; 81(14): 496-501
DOI: 10.1055/s-0028-1115724
© Georg Thieme Verlag, Stuttgart

Klinische Studien zur Aetiologie des Bronchialkarzinoms

Clinical studies on the aetiology of bronchial carcinomaO. Gsell
  • Medizinischen Universitätspoliklinik Basel (Direktor: Prof. Dr. O. Gsell)
Further Information

Publication History

Publication Date:
04 May 2009 (online)

Zusammenfassung

Untersuchungen bei 180 Fällen von Bronchialkarzinom zeigten keine Anhaltspunkte für einen Zusammenhang mit der Heredität, mit früher durchgemachten Lungen- oder Allgemeinerkrankungen, mit dem Beruf oder der sozialen Stellung. Es fand sich keine Krebshäufung innerhalb der Familie, kein vermehrtes Auftreten von Tuberkulose, Bronchiektasen oder Pneumonien in der Anamnese und keine besondere Staubexposition. Auffallend war einzig das häufige Vorkommen von starkem Tabakabusus bei diesem vorwiegend Männer betreffenden Karzinom. 150 Männer mit histologisch untersuchtem Bronchialkarzinom wurden mit 150 Spitalpatienten, die kein Bronchialkarzinom aufwiesen, in der genau gleichen Altersklasse verglichen; die Männer mit einem Bronchialkarzinom waren in 84,7% starke bis stärkste Raucher (die der Vergleichsgruppe in 32%), selten Nichtraucher 1,3% (Vergleichsgruppe 19,4%). Die im Gegensatz zum Bronchialkarzinom stehenden Tabakkonsumziffern der Vergleichsgruppe stimmen mit den Erhebungen bei 1000 Männern der Poliklinik und 3735 Ärzten überein. Histologisch fand sich bei 9/10 der Männer ein Plattenepithelkarzinom oder das Carcinoma microcellulare. Dagegen kommt das zylindrocelluläre Adenokarzinom der Lunge bei Männern und Frauen fast gleich häufig vor, es scheint mit der Tabaknoxe in keiner Beziehung zu stehen. Die Ergebnisse werden durch andere Vergleichsreihen ergänzt. Statistische Erhebungen in der Schweiz ergaben seit der Jahrhundertwende bis 1952 eine 32fache Zunahme der Todesfälle an primärem Lungenkrebs bei Abnahme der Sterbefälle in toto und, bezogen auf die lebende Bevölkerung, bei Männern eine 44fache, bei Frauen nur eine 9fache Vermehrung. Der Zigarettenkonsum stieg seit 1924 auf das 10fache an bei gleichbleibendem Zigarren- und leicht abnehmendem Pfeifentabakverbrauch. Das Bronchialkarzinom ist bei Männern der Altersklasse 45—54 Jahre heute die häufigste Krebsform. Diese Statistiken geben wertvolle Hinweise, aber nur experimentelle Untersuchungen, auf die hingewiesen wird, können die endgültige Klärung bringen.

Summary

Detailed investigations into the background of 180 cases of proven bronchial carcinoma (165 men, 15 women) failed to reveal any statistically significant correlation with hereditary factors, previous pulmonary or generalized diseases, nature of employment of profession, or sociooeconomic position. In addition, a review of the patients' history brought forth no evidence of increased incidence of familial tendency of cancer, tuberculosis, bronchiectasis, pneumoconiosis or exposure to dusts. There was, however, a striking frequency of excessive tobacco smoking. 150 men with histologically proven bronchial carcinoma were compared with a carefully age-matched group of 150 male patients who had been hospitalized at one time or other but had no bronchial carcinoma. It was found that (1) 84.7% of those with bronchial carcinoma had smoked daily at least 15 cigarettes or their equivalent in cigar or pipe tobacco (32% in control group); (2) only 1.3% had been non-smokers (19.4% in control group). Similar percentages of non-smokers were found in another group of 1000 male patients attending out-patient clinic and of 3738 doctors. — Squamous cell or small-cell carcinoma was found in 9/10 of the male patients with bronchial carcinoma. Cylindrical cell adenocarcinoma of the lung, on the other hand, occurred with equal frequency in men and women and without any correlation with tobacco smoking. — Further supportive evidence for the correlation between excessive tobacco smoking and carcinoma of the lung is given from Swiss statistics. Between 1900 and 1952 there was a 32-fold increase in primary carcinoma of the lung, while there was an over-all decrease in mortality. Related to living population, this increased incidence was 44-fold in men, but only 9-fold in women. Since 1924 the consumption of cigarettes has increased 10-fold, but cigar smoking has remained the same and pipe smoking actually decreased slightly. Among men aged 45—54 years, bronchial carcinoma is now the most frequent cause of cancer death. — The authors conclude that while all these statistical data give valuable pointers about the causation of bronchial carcinoma, only experimental studies can give conclusive results. Such recent investigations are briefly discussed. Although the various statistical and experimental results show clearly a significant correlation between lung cancer and inhaled poisons, including tobacco smoke, the carcinogenesis depends also on constitutional factors (of which progressive age is one). Only a combination of constitutional and exogenous factors will produce an immediate danger of cancer development (Syncarcinogenesis). Inhalation of contaminated air and exposure to industrial poisons are gradually being recognized as important factors. Bronchial carcinogenesis is not only a question of tobacco smoking, but this is the one factor among several causative ones that can most easily be controlled prophylactically through possible filtering or elimination of carcinogens in the tobacco.

Resumen

Estudios clínicos sobre la etiología del carcinoma bronquial

Investigaciones en 180 casos de carcinoma bronquial no demostraron ningún punto de apoyo sobre una posible relación con la herencia, con enfermedades de los pulmones o generales pasadas anteriormente, con la profesión o con la posición social. En la anamnesis no se encontró frecuencia de cáncer en la familia, ningún aumento en la aparición de tuberculosis, bronquiectasias o neumonías y ninguna exposición especial en contacto con el polvo. Llamó únicamente la atención la frecuente existencia de un fuerte abuso del tabaco en el carcinoma que afectaba principalmente a los hombres. Fueron comparados 150 hombres con carcinoma bronquial demostrado histológicamente con 150 pacientes del hospital, de la misma edad y que no presentaban dicho carcinoma; de los hombres con un carcinoma bronquial había un 84'7% que eran fuertes o muy fuertes fumadores (del grupo comparativo sólo un 32%), y muy pocos no fumadores, el 1,3% (el 19'4% del grupo comparativo). Las cifras de consumo de tabaco del grupo comparativo, en oposición a las del carcinoma bronquial, coinciden con las encuestas de 1000 hombres de la policlínica y de 3738 médicos. Histológicamente se encontró en 9/10 de los hombres, un carcinoma planocelular o un carcinoma microcelular. El adenocarcinoma cilindrocelular del pulmón se presenta casi con igual frecuencia en hombres que en mujeres, no pareciendo estar en relación con el agente nocivo del tabaco. Los resultados se complementan con otros factores comparativos. Encuestas entadisticas en Suiza hechas desde principios de siglo hasta 1952, dieron un aumento del 32:1 de los casos letales en el cáncer pulmonar primario, disminución de los casos de muerte totales y, con referencia a la población viviente, un aumento del 44:1 en los hombres y sólo del 9:1 en las mujeres. El consumo de cigarrillos aumentó desde 1924 el 10:1, quedando igual el consumo de puros y algo disminuido el del tabaco de pipa. El carcinoma bronquial es hoy en día la forma más frecuente de cáncer entre los hombres de 45 a 54 años de edad. Estas estadísticas dan unas indicaciones muy valiosas; pero solamente investigaciones experimentales pueden traer una aclaración definitiva. Se tratará sobre nuevos trabajos experimentales.

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