Dtsch Med Wochenschr 1956; 81(14): 524-526
DOI: 10.1055/s-0028-1115731
© Georg Thieme Verlag, Stuttgart

Internistische Stammhirn-Probleme1

Brain-stem problems in internal medicineA. Sturm
  • Medizinischen und Nerven-Klinik der Städtischen Krankenanstalten Wuppertal-Barmen (Direktor: Prof. Dr. A. Sturm)
1 Nachträgliche, aus Zeitgründen nicht mehr zum Vortrag gebrachte Diskussionsbemerkung zum ersten Tag des Wiesbadener Internistenkongresses 1955.
Further Information

Publication History

Publication Date:
04 May 2009 (online)

Zusammenfassung

In einer Diskussion zu einem von W e d 1 e r auf dem diesjährigen Internistenkongreß in Wiesbaden gehaltenen Vortrag wird die Bedeutung des Stammhirns für die Entstehung bestimmter Krankheitsbilder am Beispiel der Hyperthyreose und des Myxödems erläutert. Vor einem kritiklosen Gebrauch des Begriffes „Dienzephalose” und „Neuralmedizin” wird gewarnt. Zentrale und periphere neurale Regulationen sowie neurohormonale Mechanismen sind heute auf verschiedenen Gebieten der Psychologie und Pathologie nachzuweisen. Das gilt außer für die Hyperthyreosen z. B. auch für die Hypertension und den Diabetes mellitus.

Summary

The author reviews the important role of the brain-stem in causing, or influencing the development of, various functional and structural diseases of the internal organs.

In illustration of the author's own concepts of this role, diencephalic, hypothalamic, hypophyseal and peripheral forms of hyperthyroidism are distinguished, while myxoedema is divided into diencephalic, hypophyseal and peripheral types. Different methods of treatment are recommended, depending on the primary site of dysfunction.

At the same time, the considerable functional autonomy of peripheral organs is stressed. This allows for considerable compensatory adjustments even in the face of many diencephalic disturbances (e.g. after trauma).

Diencephalic influence is also postulated in diabetes mellitus. (Diencephalic narcosis and glucagon inhibition; homoeostatic blood sugar regulation by the hypothalamus; influence of the anterior pituitary gland on pancreatic insulin secretion).

Hypertension, although not considered separately, is also mentioned as an example where central and peripheral nervous, as well as neurohumoral, regulatory mechanisms are to be recognized. On the other hand, such all-inclusive terms as “diencephalosis” and “neural medicine” are to be discouraged.

Resumen

Problemas diencefálicos en Medicina Interna

En la discusión de una conferencia de Wedler en el Congreso de Internistas celebrado este año en Wiesbaden, se insistió sobre la significación del diencéfalo en el origen de ciertos cuadros clinicos, como por ej. hipertiroidismo y mixedema. El autor previene acerca del uso falto de crítica del concepto «diencefalosis» y «medicina neural». La regulación nerviosa central y periférica, así como los mecanismo neurohormonales están hoy por comprobar en diversos aspectos de la fisiología y de la patología. Esto vale no sólo para el hipertiroidismo sino también para la hipertensión y diabetes mellitus.

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