Dtsch Med Wochenschr 1956; 81(15): 566-572
DOI: 10.1055/s-0028-1115739
© Georg Thieme Verlag, Stuttgart

Studien zur Wirkung des Testosterons auf die spermiogenetische Aktivität des Hodens bei Oligospermie

Studies on the action of testosterone on the spermogenic activity of the testes in oligospermiaE. Heinke, E. Tonutti
  • Hautklinik und aus dem Anatomischen Institut der Justus Liebig-Hochschule Gießen
Further Information

Publication History

Publication Date:
04 May 2009 (online)

Zusammenfassung

An dem Hodenbiopsiebild, der Spermienzahl, dem Spermiogramm, dem Cytogramm und der Relation Spermien : Zellen im Ejakulat sowie anderen Befunden wurde der Einfluß des Testosterons auf die Spermiogenese studiert. Nur 9 von 23 Patienten mit einer Oligospermie zeigten das sog. „Rebound-Phänomen”, d. h. nach Abschluß der Testosteron-Behandlung kam es zu einer Zunahme der Zahl der Spermien, die die anfänglichen Werte, vor der Therapie, überschritt. Unter 21 zur Beurteilung der Fertilität geeigneten Patienten, die seit mehreren Jahren in unfruchtbarer Ehe lebten, kam es in 8 Fällen zur Konzeption der Ehefrau, unabhängig von der Höhe der erreichten Spermienzahl. Für die Fertilität scheinen eine Normalisierung des Spermiogramms, des Cytogramms und der Relation Spermien : Zellen von ebensogroßer Bedeutung zu sein wie eine ausreichende Zahl der Spermien. Die Verabreichung hoher Testosterongaben sollte bei „subfertilen” Patienten, die eine Oligospermie von 20 bis 40 Mill./ccm aufweisen, weiterhin geprüft werden. Wenn die Zahl der Spermien weniger als 20 Mill./ccm beträgt, ist offensichtlich kein Erfolg zu erwarten.

Summary

Investigations were conducted on 22 patients who had lived a childless marriage for several years. Previous gynaecological examinations of the wives had failed to reveal organic causes for sterility. In addition, an unmarried patient with normospermia was included when he received testosterone for other reasons. — The following tests were perfomred in all patients: — Repeated 17-ketosteroid determinations evaluation of testicular activity by means of testicular biopsy and examination of the ejaculate, before and after administration of testosterone. The ejaculate was examined for sperm count, proportion of normal and abnormal sperm (spermogram), and the differentiation of cells of the spermogenic series (cytogram), including the ratio of sperm to cells of the immature series. In this way the effects of testosterone on spermiogenesis could be evaluated. Only 9 of the 22 patients with oligospermia showed the normally expected “rebound phenomenon”, i.e. an increase in sperm count after conclusion of testosterone treatment which exceeds the pre-treatment count. The wives of 8 of the 21 patients who could be properly followed from this point of view, conceived during the period of observation, independent of the husband's sperm count. To achieve fertility the absolute number of sperm does not seem as important as a normal spermiogram and cytogram and the proportion between mature sperm and immature forms. — The authors recommend further study of the effect of high doses of testosterone on subfertile or sterile patients with an oligospermia of 20-40 million/cc. No favourable response is to be expected when the sperm count is less than 20 million.

Resumen

Estudios del efecto de la testosterona sobre la actividad espermatogénica del testículo en la oligospermia

Se estudia la influencia de la testosterona sobre la espermatogénesis basándose en el cuadro biópsico del testiculo, en las cifras espermáticas, en el espermatograma, en el citograma y en la relación espermios: células del semen, así como en otros hallazgos. Solamente 9 de los 23 pacientes con oligospermia demostraron el llamado «fenómeno Rebound», o sea, que al terminar el tratamiento con testosterona se llega a un aumento en el número de espermatozoos que sobrepasa a los valores iniciales antes del tratamiento. En 21 pacientes aptos para diagnosticar la fertilidad y que vivían desde varios años atrás en matrimonio estéril, se llegó, en 8 casos, a la concepción de la mujer, independientemente del número de espermatozoos conseguido. Para la fertilidad parece ser de tanta importancia una normalización del espermograma, del citograma y de la relación espermios: células, como una cantidad suficiente de espermatozoos. La administración de altas dosis de testosterona debe ser comprobada ulteriormente en los pacientes estériles «subfértiles» que presenten una oligospermia de 20—40 mill/cc. Si la cantidad de espermatozoos es menor de 20 mill/cc., no es desesperar resultados positivos ostensibles.

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