Zusammenfassung 
         
         Ein wesentlicher Faktor des Sprachverständnisses ist das Erhaltensein einer Sprachmelodie.
            Die Physiognomie der Sprache wird durch ihre musischen Elemente vermittelt. In Tonhöhe,
            Dynamik und Agogik der Sprache kommt nicht nur die innere Haltung der Persönlichkeit
            zum Ausdruck, sondern sie bildet auch das Gerüst des vorsprachlichen Entwurfs und
            somit formal die sprachliche Vorgestalt. Die grammatische Gliederung ist unabhängig
            vom Inhalt durch die Sprachmelodie gekennzeichnet und bleibt auch in der inhaltlich
            unlogischen Verbigeration der Schizophrenen und der Traumsprache erhalten? sie fehlt
            aber in der Sprache des affektiv nivellierten Paralytikers und dem angeboren Taubstummen,
            der eine „innere Sprache” im eigentlichen Sinn nicht besitzt. An zwei eigenen Beobachtungen
            von Amusie, von denen in einem Fall noch die innere Sprache aus gesunden Tagen erhalten
            war, während in einem zweiten diese überhaupt noch nicht entwikkelt war, weil es sich
            um die Folgen einer frühkindlichen Hirnschädigung handelt, werden die Probleme des
            akustischen Funktionswandels erläutert.
         
         
         
         Summary 
         
         The distinction is drawn between motor aphasias, in which “inner speech” is left unharmed
            but cannot be translated into an external act of speech, and a type of sensory aphasia
            in which “inner speech” and understanding of language are disturbed. When “inner speech”
            is preserved, “verbal” contact can be established even when motor functions of mouth
            and pharynx are largely absent. Facial expressiveness and the melodic pattern of speech,
            which transmits the affetive aspects of speech, are essential for successful oral
            communication. They are dependent upon the normal functioning of the right temporal
            lobe. It is in the dynamics of speech that a person's affective side finds expression.
            “Inner speech” remains intact in instances where deafness has occurred late in life.
            But it is absent in the congenitally deaf (deaf and dumb). Schizophrenics often speak
            by adding together a series of words, gramatically correct but meaningless (verbigeration).
            Paralytics often lose both an understanding of words and the melodic pattern of language.
            Two cases are cited to illustrate the symptoms of sensory amusia. In both there was
            a disturbance of the speed of perception of acoustic stimuli. But in one case (following
            bilateral stroke in advanced age), the inner experience of a melody had been retained,
            while in the other (deafness acquired in early childhood) it was entirely absent.
            These observations are considered in order to demonstrate various elements of normal
            and abnormal human speech.
         
         
         
         Resumen 
         
         
            Afasia y melodía del lenguaje 
            
         
         
         Cuando se ha adquirido el llamado «lenguaje interno» puede asimismo establecerse un
            contacto aun cuando fallen la motilidad de la boca y de la faringe. Es esencial para
            la comprensión la dinámica de la fisonomía y la melodía del lenguaje que proporciona
            el colorido afectivo de lo que se habla y que está condicionada por la integridad
            funcional del lóbulo temporal derecho. En la dinámica del lenguaje se pone de manifiesto
            la actitud interna de un hombre. El lenguaje interno se conserva en la sordera adquirida
            cuando se tiene ya cierta edad pero, sin embargo, falta en la sordera congénita (sordomudos).
            Los esquizofrénicos reunen con frecuencia una serie de palabras correctas desde el
            punto de vista gramatical pero sin ningún sentido (la llamada, por Kahlbaum, verbigeración);
            los paralíticos generales pierden la continuidad del sentido y la melodía del lenguaje.
            El autor expone la sintomatología de la amusia con dos observaciones personales. En
            ambos casos estaba alterado el tiempo de percepción de los estimulos acústicos; sin
            embargo, en uno de ellos — apoplejía bilateral en edad avanzada — se conservaba la
            representación interna de una melodía, mientras que en el otro caso — transtorno de
            la audición adquirido durante la primera infancia — faltaba por completo. Estas observaciones
            dan una idea de los elementos del habla humana y de su patología.