Dtsch Med Wochenschr 1955; 80(50): 1833-1835
DOI: 10.1055/s-0028-1116301
Epistolae Medicinales: Fortbildung

© Georg Thieme Verlag, Stuttgart

Die Chemotherapie unspezifischer Infektionen des Urogenitalsystems

The chemotherapy of non-specific infections of the urogenital systemC.-E. Alken, B. Weber
  • Urologischen Universitätsklinik Homburg/Saar (Direktor: Prof. Dr. med. C.-E. Alken)
Further Information

Publication History

Publication Date:
04 May 2009 (online)

Zusammenfassung

In der Behandlung der entzündlichen Prozesse der Harnwege ist zu unterscheiden zwischen Infektionen der parenchymatösen Organe (Paranephritis, Pyelonephritis, Prostatitis und Epididymitis) und der schleimhauttragenden Hohlorgane. In Betracht kommen 1. nach wie vor die Hexamethylenpräparate, heute allerdings nur noch bei Schleimhautentzündungen der oberen Harnwege zur Anregung der Peristaltik. Die Wirkungsweise der Phenolderivate, der Folia uvae ursi, der Mandelate, der ätherischen Öle sowie der Acridin- und Azofarbstoffe wird kurz erwähnt, ihre antibakterielle Wirkung ist relativ gering. 2. Von den Sulfonamidpräparaten kommen heute bei Infekten der Harnwege nur noch die Mischsulfonamide in Frage. Im Vergleich mit den älteren Sulfonamiden haben sie den Vorteil, daß sie breiter antibakteriell wirken, besser löslich sind, daher die Gefahr einer Kristallurie vermeiden, höher dosiert werden können und seltener zu einer Sensi-bilisierung neigen. 3. Die Antibiotika sind möglichst nach einer Resistenzprüfung der vorliegenden Keime einzusetzen, die neueren Antibiotika mit breitem Wirkungsspektrum sollten jedoch als ultima ratio den schweren Fällen vorbehalten bleiben. Annähernd dieselbe Wirkung hat eine Kombination von Penicillin + Streptomycin + Mischsulfonamide, die für die Praxis in erster Linie in Frage kommt. Für die Behandlung ist eine Unterscheidung zwischen akuten und chronischen Entzündungen wesentlich. Akute infektiöse Prozesse der Harnwege haben eine gute Heilungstendenz; bei chronischen Entzündungen muß man die besonderen Ursachen vor Beginn der Behandlung klären und, falls möglich, beheben.

Summary

In the treatment of inflammatory processes of the urino-genital tract, one must distinguish between two groups: First, infections of the parenchymatous organs and of the renal capsule (i.e. paranephritis, pyelonephritis, prostatitis, and epididymitis) and, secondly, those of the hollow organs with mucosal linings. Pathogenesis differs decisively between the two. In the former, general reactions (fever, changes in blood sedimentation and blood count) and tendency towards chronicity are more pronounced. Therefore, effective chemotherapy (mixed sulphonamides and antibiotics) is necessary in high and prolonged dosage, until the acute course is definitely overcome. In the second group, however, local reactions predominate, often even without fever. Spontaneous cures occur. Hexamethylene preparations, although of rather low antibacterial power, may be effectively used in low doses and for short periods. Phenol derivatives, mandelates, etc. are less effective. In infections affecting both groups the method of treament is chosen according to the organ principally involved. Sulphonamides, when given for urinary tract infections, should be multiple in order to increase the antibacterial spectrum and solubility (and thus reduce the incidence of crystalluria even in high doses), and to decrease the chances of sentitization and of the development of resistance. Antibiotics should be used, if possible, only after bacterial sensitivity tests. The more recent broad-spectrum antibiotics should be reserved for serious cases. Empirically, the combination of penicillin, streptomycin and multiple sulphonamides has proved very effective. Acute and chronic infections should be clearly distinguished. Acute ones usually heal easily. But in chronic infections, special causes and conditions must be diagnosed and, if possible, removed. In any case, the simplest method of treatment should be tried first.

Resumen

La quimioterapia de las infecciones inespecíficas del sistema urogenital

En el tratamiento de los procesos inflamatorios de las vias urinarias deben distinguirse las infecciones de los órganos parenquimatosos (paranefritis, pielonefritis, prostatitis y epididimitis) y las de los órganos huecos con revestimiento mucoso. Entran en consideración: 1. Ahora como antes, los preparados de hexametileno, aunque hoy nada más que en las inflamaciones de la mucosa de las vias urinarias superiores. Los autores mencionan brevemente el modo de actuar de los derivados fenólicos, de la Folia uvae ursi, de los mandelatos, de los aceites esenciales y de los colorantes acridínicos y azoicos; su efecto antibacteriano es relativamente pequeño. 2. De los preparados sulfamídicos sólo entran en consideración hoy para el tratamiento de la infección de las vias urinarias las mezclas de sulfamidas. Frente a las viejas sulfamidas aisladas presentan la ventaja de que su espectro antibacteriano es más amplio, son más solubles y, por consiguiente evitan el peligro de la cristaluria, pueden ser administrados a dosis mayores y determinan una sensibilización más raramente. 3. Antes de emplear antibióticos debe hacerse siempre que se pueda una prueba de resistencia de los gérmenes en cuestión; los antibióticos más recientes deben reservarse para cuando no haya más remedio en los casos difíciles. Casi el mismo efecto tiene una combinación de penicilina, estreptomicina y mezcla de sulfamidas, que, en la práctica, debe entrar en consideración en primar lugar. Es esencial para el tratamiento la distinción entre la inflamación aguda y la crónica. Los procesos infecciosos agudos de las vias urinarias presentan una tendencia favorable hacia la curación; ante una infección crónica, deben aclararse desde el principio, y eliminarlos en el caso de que sea posible, los motivos etiológicos particulares.

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