Inf Orthod Kieferorthop 2009; 41(3): 163-169
DOI: 10.1055/s-0029-1224566
Übersichtsartikel

© Georg Thieme Verlag Stuttgart ˙ New York

Festsitzende Behandlung bei juveniler idiopathischer Arthritis

Fixed Orthodontic Treatment in Juvenile Idiopathic ArthritisA. Čelar1 , K. Onodera2 , S. Sato2
  • 1Bernhard Gottlieb Universitätszahnklinik, Abteilung für Kieferorthopädie, Wien
  • 2Department for Craniofacial Growth and Development, Kanagawa Dental College, Yokosuka, Japan
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Publication Date:
18 September 2009 (online)

Zusammenfassung

Der vorliegende Artikel befasst sich mit der festsitzenden kieferorthopädischen Behandlung bei juveniler idiopathischer Arthritis anhand einer kurzen, aktuellen Literaturübersicht sowie eines Patientenbeispieles mit ausgeprägter Klasse-II-Dysgnathie und anterior offenem Biss bei einem 8-jährigen Knaben. Um eine flachere Okklusionsebene zu erzielen, wurden Keramikonlays an den oberen zweiten Milchmolaren zementiert. Erst danach begann die Behandlung mit einem maxillärem Double-Arch-Wire. Später folgten Utilitybögen und Multiloop-Edgewise-Arch-Wires. Die aktive Behandlungsdauer betrug 37 Monate und erzielte eine Aufrichtung und Intrusion der Molaren, das Schließen des anterior offenen Bisses, das Einstellen einer Front-Eckzahnführung und eine geringfügige Profilverbesserung. Die Okklusionsebene ließ sich um nur 1° abflachen. Als Reten­tionsgerät diente ein Van-Beek-Aktivator in einer 3 mm anterioren und 1 mm distrahierten Kondylenposition.

Abstract

This report deals with fixed orthodontic treatment in patients with juvenile idiopathic arthritis including a current review of the literature and presenting an eight-year-old boy suffering from this disease. The patient showed a full class II mal­occlusion with anterior open bite and lip inter­position. Ceramic overlays were cemented on the maxillary deciduous second molars as bite blocks for subsequent flattening of a steep occlusal plane by a double arch wire on the maxillary dentition. The double arch wire extruded the first molars and intruded the incisors. Later utility and multiloop edgewise arch wires were engaged in combination with short anterior class II elastics. The ­total treatment time was 37 months resulting in uprighting of teeth, molar intrusion, closure of the anterior open bite, anterior guidance, and slight improvement of the facial profile. The ­occlusal plane was flattened by 1 degree only. ­After debonding, a Van Beek activator positioned the mandibular condyles 3 mm anterior and 1 mm downward from intercuspal position for distrac­tion and retention.