Klin Padiatr 2009; 221(6): 358-361
DOI: 10.1055/s-0029-1239530
Original Article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Re-Transplantation from the Same Unrelated Donor in Three Adolescents with Severe Aplastic Anemia After Graft Rejection

Re-Transplantation vom gleichen unverwandten Spender nach Abstoßung bei drei Adoleszenten mit schwerer aplastischer AnämieM. Führer1 , A. Claviez2 , B. Klein1 , A. Humpe3 , A. Schrauder2
  • 1Ludwig-Maximilian-University, Dr. von Haunersches Kinderspital, Department of Pediatric Oncology and Hematology, Munich, Germany
  • 2University of Schleswig-Holstein, Campus Kiel, Department of Pediatrics and BMT Unit, Kiel, Germany
  • 3University of Schleswig-Holstein, Campus Kiel, Second Department of Medicine and BMT Unit, Kiel, Germany
Further Information

Publication History

Publication Date:
04 November 2009 (online)

Abstract

Hematopoietic stem cell transplantation (HSCT) from a matched unrelated donor (MUD) has become the accepted salvage treatment for patients with severe aplastic anemia (SAA) lacking a matched sibling donor and failing immunosuppressive treatment. However, non-engraftment and early rejection remain main reasons for treatment related morbidity and mortality. We report on three adolescents who were grafted from MUD, rejected their graft and were re-grafted 47–51 days after first HSCT from the same donor. For conditioning, fludarabine, cyclophosphamide, ATG and/or OKT3 in combination with total lymphoid irradiation was used. Unmanipulated peripheral blood stem cells at a minimum dose of 8×106/kg CD34+cells were infused. Acute toxicity was low. Two patients are alive and well for more than 3 years, one patient developed extended chronic graft-versus-host disease from which he died 34 months after second HSCT. Re-transplantation from MUD in the case of non-engraftment or rejection from the same donor is possible following immunoablation combined with intensive serotherapy in young patients with SAA.

Zusammenfassung

Die hämatopoetische Stammzelltransplantation (HSZT) vom unverwandten Spender (MUD) stellt die Salvagetherapie für Patienten mit schwerer aplastischer Anämie (SAA) ohne passenden Geschwisterspender und nach erfolgloser immunsuppressiver Therapie dar. Nonengraftment und frühe Abtoßung sind Hauptursachen für therapieassoziierte Morbidität und Mortalität. Wir berichten über drei Jugendliche mit SAA und HSZT von einem MUD mit nachfolgender Abstoßung, die 47–51 Tage nach erster Transplantation vom gleichen Spender retransplantiert wurden. Die Konditionierung erfolgte mit Fludarabin, Cyclophosphamid, ATG und/oder OKT3 kombiniert mit totaler Lymphknotenbestrahlung. Es wurden unmanipulierte periphere Blutstammzellen (≥8×106/kg CD34+Zellen) transplantiert. Die Akuttoxizität war gering. Zwei Patienten leben mehr als 3 Jahre nach HSZT, ein Patient entwickelte eine chronisch extensive Transplantat-gegen-Wirt-Erkrankung, an der er 34 Monate nach zweiter HSZT verstarb. Eine Re-Transplantation vom gleichen MUD ist bei Nonengraftment bzw. Abstoßung nach Immunoablation in Kombination mit intensiver Serotherapie bei jungen Patienten mit SAA möglich.

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Correspondence

Prof. Dr. Monika Führer

Ludwig-Maximilian-University

Dr. von Haunersches Kinderspital

Department of Pediatric Oncology and Hematology

Lindwurmstr. 4

80337 Munich

Germany

Phone: +49/89/5160 3704

Fax: +49/89/5160 4197

Email: monika.fuehrer@med.uni-muenchen.de

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