Dtsch Med Wochenschr 2010; 135(7): 287-289
DOI: 10.1055/s-0029-1244849
Kasuistik | Case report
Allgemeinmedizin, Radiologie
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Sonographische Diagnose einer biliodigestiven Fistel mit Gallensteinileus

Ultrasonographic diagnosis of a biliary-digestive fistula with gallstone ileusP. Rauh1 , H. Neye1 , D. Ensberg1 , P. Bönicke2 , E. Georgiew3 , S. Rickes1
  • 1Medizinische Klinik, AMEOS Klinikum St. Salvator Halberstadt
  • 2Radiologische Abteilung, AMEOS Klinikum St. Salvator Halberstadt
  • 3Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Gefäßchirurgie, AMEOS Klinikum St. Salvator Halberstadt
Further Information

Publication History

eingereicht: 24.9.2009

akzeptiert: 26.11.2009

Publication Date:
09 February 2010 (online)

Zusammenfassung

Anamnese und klinischer Befund: Eine 72-jährige Patientin wurde mit Oberbauchschmerzen, Übelkeit, Erbrechen und Stuhlverhalt stationär aufgenommen.

Untersuchungen: Sonographisch waren eine Aerobilie, eine biliodigestive Fistel und ein Ileus mit Gallensteinen im Dünndarm nachweisbar. Die Befunde wurden in der Computertomographie bestätigt.

Therapie und Verlauf: Es wurde die Diagnose eines Gallensteinileus bei biliodigestiver Fistel gestellt. Die Patientin wurde operiert und antibiotisch behandelt.

Folgerung: Der Fallbericht belegt, dass der perkutane Ultraschall in der Notfalldiagnostik des akuten Abdomens als erstes Verfahren zum Einsatz kommen sollte, und dass mit dieser Methode ein Gallensteinileus erkannt werden kann. Deshalb ist es wichtig, bei der Sonographie auch auf eine detaillierte Beurteilung von intestinalen Strukturen zu achten.

Abstract

History and clinical findings: A 72-year-old woman was admitted to the hospital with upper abdominal pain, nausea, vomiting, and obstipation.

Investigations: Percutaneous ultrasound found aerobilia, a biliary-digestive fistula, and an ileus with gallstones within the small bowel. The findings were confirmed at computed tomography.

Treatment and course: A gallstone ileus on the basis of a biliary-digestive fistula was diagnosed. The patient was treated by surgery and with antibiotics.

Conclusion: This case report demonstrates that percutaneous ultrasonography should be used as the first imaging procedure in the diagnosis of acute abdominal pain. This procedure makes it possible to detect a gallstone ileus. It is important also to define varius intestinal structures accurately.

Literatur

  • 1 Balthazar E J, Schechter L S. Gallstone ileus – The importance of contrast examinations in the roentgenographic diagnosis.  Amer J Roentgenol. 1975;  125 374-379
  • 2 Glenn F, Reed C, Grafe W R. Biliary enteric fistula.  Surg Gynecol Obstet. 1981;  153 527-531
  • 3 Nuernberg D, Ignee A, Dietrich C F. Current status of ultrasound in gastroenterology – bowel and upper gastrointestinal tract – part 1.  Z Gastroenterol. 2007;  45 629-640
  • 4 Nuernberg D, Ignee A, Dietrich C F. Current status of ultrasound in gastroenterology – bowel and upper gastrointestinal tract – part 2.  Z Gastroenterol. 2008;  46 355-366
  • 5 Piedad D H, Wels P B. Spontaneous internal biliary fistula, obstructive and nonobstructive types: twenty-year review of 55 cases.  Ann Surg. 1972;  175 75-80
  • 6 Redlich A, Rickes S, Costa S D, Wolff S. Small bowel obstruction in pregnancy.  Arch Gynecol Obstet. 2007;  275 381-383
  • 7 Reisner R M, Cohen J R. Gallstone ileus: a review of 1001 reportedcases.  Amer Surg. 1994;  60 441-446
  • 8 Rickes S, Neye H, Lochs H, Wermke W. Biliodigestive Fistel mit Gallensteinileus – Eine sonographische Diagnose.  Ultraschall Med. 2000;  21 186-188
  • 9 Rickes S, Uhle C, Kahl S, Kolfenbach S, Mönkemüller K, Effenberger O, Malfertheiner P. Echo-enhanced ultrasound: a new valid initial imaging approach for severe acute pancreatitis.  Gut. 2006;  55 74-78
  • 10 Rickes S, Treiber G, Mönkemüller K. et al . Impact of operators experience on value of high-resolution transabdominal ultrasound in the diagnosis of choledocholithiasis: A prospective comparison using endoscopic retrograde cholangiography as gold standard.  Scand J Gastroenterol. 2006;  41 838-843
  • 11 Rickes S, Ocran K, Lochs H, Wermke W. Acute appendicitis.  J Gastroenterol Hepatol. 2001;  16 1165
  • 12 Rigler L G, Borman C N, Noble J F. Gallstone obstruction: pathogenesis and roentgen manifestations.  J Amer Med Assn. 1941;  117 1753-1759
  • 13 Seitz K, Merz M. Sonographische Ileusdiagnostik.  Ultraschall Med. 1998;  19 242-249
  • 14 Wolloch Y, Glanz J, Dinstmann M. Spontaneous biliary-enteric fistulas, some considerations on the management of gallstones.  Amer J Surg. 1976;  131 680-683
  • 15 Yamashita H, Chijiiwa K, Ogawa Y, Kuroki S, Tanka M. The internal biliary fistula – Reappraisal of incidence, type, diagnosis and management of 33 consecutive cases.  HPB Surgery. 1997;  10 143-147

PD Dr. med. Steffen Rickes

AMEOS Klinikum St. Salvator Halberstadt, Medizinische Klinik

Gleimstr. 5

38820 Halberstadt

Phone: 03941645337

Fax: 03941645360

Email: rickes@medkl.salvator-kh.de

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