Sportverletz Sportschaden 2010; 24(1): 40-45
DOI: 10.1055/s-0029-1245184
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Zuverlässigkeitsprüfung eines Messverfahrens zur Charakterisierung des Standverhaltens und Quantifizierung des Balancevermögens auf einer instabilen Plattform (Posturomed)

Reliability of a Measurement Technique to Characterise Standing Properties and to Quantify Balance Capabilities of Healthy Subjects on an Unstable Oscillatory Platform (Posturomed)J. Boeer1 , O. Mueller2 , I. Krauss1 , G. Haupt1 , T. Horstmann1 , 3
  • 1Medizinische Klinik und Poliklinik, Abteilung Sportmedizin, Universität Tübingen
  • 2Orthopädische Universitätsklinik Tübingen
  • 3Medical Park St. Hubertus, Bad Wiessee
Further Information

Publication History

Publication Date:
12 March 2010 (online)

Zusammenfassung

Einleitung: Dem Training koordinativer Fähigkeiten wird eine Schlüsselrolle in der Wiederherstellung gestörter Gelenkfunktion zugeordnet. Die schwingende Plattform des Posturomed kann als einfaches Messverfahren zur Quantifizierung des Balancevermögens eingesetzt werden. Normwerte für das Standverhalten auf dem Posturomed und die Testgüte wurde bisher nicht evaluiert. Methode: 55 gesunde Probanden verschiedener Altersstufen wurden im Einbeinstand auf der Posturomed Plattform getestet, ausgewertet wurden der Weg der Plattform in mm sowie der Anteil der ungültigen Messungen. Zur Überprüfung der Reproduzierbarkeit absolvierten 12 Probanden zusätzlich eine Re-Test-Messung. Ergebnisse: Zur Aufrechterhaltung des Gleichgewichts im Einbeinstand werden doppelt so viele Ausgleichsbewegungen in anterior-posterior (AP)-Richtung (40,7 ± 26mm) als in medio-lateraler (ML) (17,4 ± 8mm) eingesetzt. Der Anteil durch Standunsicherheit ungültig gewerteter Messungen lag bei 8 %. Auf dem besseren Standbein werden im Mittel 15,5 ± 18mm weniger Weg zurückgelegt. Die junge Probandengruppe benötigte im Mittel weniger Weg als ältere Probanden (49,2 vs. 64,7 mm, p = 0,006). Probanden mit hoher sportmotorischer Vorerfahrung setzten weniger Ausgleichsbewegungen ein. Die mittlere Differenz bei der Test-Re-Test-Messung lag bei 3,9 ± 6,1mm. Diskussion: Das Posturomed ist zur Evaluierung des Standverhaltens und der Balancefähigkeit geeignet. Die Messwerte auf dem Posturomed sind reproduzierbar, unterliegen jedoch einem geringen Lerneffekt. Durch gleichzeitige Ableitung von Muskelpotentialen könnten weitere Fortschritte zum Verständnis neuromuskulärer Steuerungsmechanismen und deren Adaptation auf Trainingsreize erzielt werden.

Abstract

Introduction: Specific sensomotoric training is recommended to improve walking dysfunctions, prevent injurious falls or improve the reaction capacities of athletes. The oscillatory Posturomed platform can be used as a simple measuring procedure to characterise balance ability. Standard values for the one legged stance or test-retest reliability are unknown. Method: 55 healthy subjects (37 ± 15years) were tested during one legged stance on the unstable Posturomed platform. We recorded the total path of the platform in mm as balance recovery movements (BRM) as well as the ratio of failed attempts. To evaluate Test-Retest-Reliability, 12 subjects were retested one month later. Results: To maintain balance, healthy subjects required twice as many BRM in anterior-posterior (AP) direction (40.7 ± 26 mm) as in medio-lateral (ML) (17.4 ± 8 mm). 8 % of the recorded attempts were counted as failed attempts due to subjects’ unstable standing. On average, subjects required 15.5 ± 18 mm less BMR when standing on their stronger leg than on the other leg. Younger subjects (25 ± 2y) required less BMR than older (59 ± 11y) subjects (49.2 versus 64.7 mm, p = 0.006). Subjects with a high level of physical training required less BMR. Test-Retest measurements showed an average difference of 3.9 ± 6.1 mm. Discussion: The Posturomed Platform can be used to evaluate stance ability and characterise the patterns of one legged stance. The measurements are reproducible, but include a small learning effect. Further studies including EMG could provide more understanding of neuromuscular control mechanisms and their adaption to training.

Literatur

  • 1 Gabriel D A, Kamen G, Frost G. Neural adaptations to resistive exercise: mechanisms and recommendations for training practices.  Sports Med. 2006;  36 (2) 133-149
  • 2 Bergmann G, Graichen F, Rohlmann A. Hip joint contact forces during stumbling.  Langenbecks Arch Surg. 2004;  389 (1) 53-59
  • 3 Bennell K, Hinman R. Exercise as a treatment for osteoarthritis.  Curr Opin Rheumatol. 2005;  17 (5) 634-640
  • 4 Becker A, Gaulrapp H, Hess H. Verletzungen im Frauenfußball – Ergebnisse einer prospektiven Jahresstudie – In Zusammenarbeit mit dem Deutschen Fußballbund (DFB).  Sportverletz Sportschaden. 2006;  20 (4) 196-200
  • 5 Hauer K, Pfisterer M, Weber C. et al . Cognitive impairment decreases postural control during dual tasks in geriatric patients with a history of severe falls.  J Am Geriatr Soc. 2003;  51 (11) 1638-1644
  • 6 Tinetti M E, Speechley M, Ginter S F. Risk factors for falls among elderly persons living in the community.  N Engl J Med. 1988;  319 (26) 1701-1707
  • 7 Muller O, Gunther M, Krauss I. et al . Physikalische Charakterisierung des Therapiegerätes Posturomed als Meßgerät – Vorstellung eines Verfahrens zur Quantifizierung des Balancevermögens.  Biomed Tech (Berl). 2004;  49 (3) 56-60
  • 8 Bland J M, Altman D G. Statistical methods for assessing agreement between two methods of clinical measurement.  Lancet. 1986;  1 (8476) 307-310
  • 9 Oude Nijhuis L B, Allum J H, Borm G F. et al . Directional sensitivity of „first trial” reactions in human balance control.  J Neurophysiol. 2009;  101 (6) 2802-2814
  • 10 Laughton C A, Slavin M, Katdare K. et al . Aging, muscle activity, and balance control: physiologic changes associated with balance impairment.  Gait Posture. 2003;  18 (2) 101-108
  • 11 Massion J. Postural control system.  Curr Opin Neurobiol. 1994;  4 (6) 877-887
  • 12 Nguyen N D, Pongchaiyakul C, Center J R. et al . Identification of high-risk individuals for hip fracture: a 14-year prospective study.  J Bone Miner Res. 2005;  20 (11) 1921-1928
  • 13 Morasso P G, Sanguineti V. Ankle muscle stiffness alone cannot stabilize balance during quiet standing.  J Neurophysiol. 2002;  88 (4) 2157-2162
  • 14 Granacher U, Gollhofer A, Strass D. Training induced adaptations in characteristics of postural reflexes in elderly men.  Gait Posture. 2006;  24 (4) 459-466
  • 15 Maki B E, McIlroy W E. Postural control in the older adult.  Clin Geriatr Med. 1996;  12 (4) 635-658
  • 16 Dohm-Acker M, Spitzenpfeil P, Hartmann U. Auswirkung propriozeptiver Trainingsgeräte auf beteiligte Muskulatur im Einbeinstand.  Sportverletz Sportschaden. 2008;  22 (1) 52-57
  • 17 Krauss I, Bendig A, Mayer J. et al . Wirkung einer 10-wöchigen Trainingsintervention mit einer instabilen Schuhkonstruktion auf die gesundheitsbezogene Lebensqualität von Patienten mit Hüftartrhose oder implantierten Hüftgelenk.  Dtsch Z Sportmed. 2006;  57 195-200

Dr. Johannes Böer

Medizinische Klinik und Poliklinik, Abteilung Sportmedizin, Universität Tübingen

Silcherstr. 5

72076 Tübingen

Phone: ++ 49/70 71/2 98 64 97

Fax: ++ 49/70 71/29 46 26

Email: Johannes.Boeer@med.uni-tuebingen.de

    >