Der Klinikarzt 2010; 39(1): 28-32
DOI: 10.1055/s-0030-1249235
Schwerpunkt

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Unerwünschte Arzneimittelwirkungen antiangiogenetischer Tumortherapie – Besonderheiten und klinisches Management

Undesirable side effects of drugs prescribed during anti-angiogenetic tumor therapy – Special features and clinical managementHans-Georg Kopp1
  • 1Medizinische Klinik II, Abteilung für Onkologie, Hämatologie, Immunologie, Rheumatologie und Pulmologie, Universitätsklinik Tübingen, Tübingen
Further Information

Publication History

Publication Date:
11 February 2010 (online)

Seit der Einführung antiangiogenetischer Therapien in die Klinik und dem Auftreten neuer unerwünschter Arzneimittelwirkungen (UAW) wurde die Bedeutung angiogener Wachstumsfaktoren für die Aufrechterhaltung eines intakten kardiovaskulären Systems deutlich. Viele der unter Therapie mit Bevacizumab oder VEGFR-Tyrosinkinaseinhibitoren häufig auftretenden UAW wie arterielle Hypertonie, thromboembolische Ereignisse, Myelotoxizität und Nephrotoxizität beruhen auf der Interferenz mit wichtigen physiologischen Funktionen von VEGF. Der vorliegende Artikel konzentriert sich auf die physiologischen und pathophysiologischen Funktionen von VEGF, um aus dem Blickwinkel der Pathophysiologie ein Verständnis der typischen UAW antiangiogenetischer Therapie zu ermöglichen. Auf die klinische Phänomenologie und das praktische Management der wichtigsten Nebenwirkungen zugelassener VEGF/VEGFR-targeted Therapien wird detailliert eingegangen.

With the advent of antiangiogenic treatment in the clinic and the emergence of novel adverse events, the importance of angiogenic growth factors for the maintenance of an intact cardiovascular system has become apparent. The most common toxicities of antiangiogenic therapy with bevacizumab or VEGFR-tyrosine kinase inhibitors such as hypertension, arterial/venous thromboembolism, myelosuppression, and nephrotoxicity are due to their interference with physiological functions of VEGF. The present article focuses on the role of VEGF in health and disease to promote an understanding of antiangiogenic treatment related side effects from a pathophysiological standpoint. Both the clinical picture and the practical management of the most important side effects of anti-VEGF/VEGFR targeting treatment are dealt with in detail.

Literatur

  • 1 Verheul HM, Pinedo HM.. Possible molecular mechanisms involved in the toxicity of angiogenesis inhibition.  Nat Rev Cancer. 2007;  7 475-485
  • 2 Verheul HM, Pinedo HM.. Inhibition of angiogenesis in cancer patients.  Expert Opin Emerg Drugs. 2005;  10 403-412
  • 3 Ferrara N, Gerber HP, LeCouter J.. The biology of VEGF and its receptors.  Nat Med. 2003;  9 669-676
  • 4 Dvorak HF, Brown LF, Detmar M, Dvorak AM.. Vascular permeability factor/vascular endothelial growth factor, microvascular hyperpermeability, and angiogenesis.  Am J Pathol. 1995;  146 1029-1039
  • 5 Sica DA.. Angiogenesis inhibitors and hypertension: an emerging issue.  J Clin Oncol. 2006;  24 1329-1331
  • 6 Carmeliet P, Collen D.. Molecular basis of angiogenesis. Role of VEGF and VE-cadherin.  Ann N Y Acad Sci. 2000;  902 249-262
  • 7 Roodhart JM, Langenberg MH, Witteveen E, Voest EE.. The molecular basis of class side effects due to treatment with inhibitors of the VEGF/VEGFR pathway.  Curr Clin Pharmacol. 2008;  3 132-143
  • 8 Chen HX, Cleck JN.. Adverse effects of anticancer agents that target the VEGF pathway.  Nat Rev Clin Oncol. 2009;  6 465-477
  • 9 Wu S, Chen JJ, Kudelka A et al.. Incidence and risk of hypertension with sorafenib in patients with cancer: a systematic review and meta-analysis.  Lancet Oncol. 2008;  9 117-123
  • 10 Miura S, Fujino M, Matsuo Y et al.. Nifedipine-induced vascular endothelial growth factor secretion from coronary smooth muscle cells promotes endothelial tube formation via the kinase insert domain-containing receptor/fetal liver kinase-1/NO pathway.  Hypertens Res. 2005;  28 147-153
  • 11 Izzedine H, Ederhy S, Goldwasser F et al.. Management of hypertension in angiogenesis inhibitor-treated patients.  Ann Oncol. 2009;  20 807-815
  • 12 Zangari M, Fink LM, Elice F et al.. Thrombotic events in patients with cancer receiving antiangiogenesis agents.  J Clin Oncol. 2009;  27 4865-4873
  • 13 Hapani S, Chu D, Wu S.. Risk of gastrointestinal perforation in patients with cancer treated with bevacizumab: a meta-analysis.  Lancet Oncol. 2009;  10 559-568
  • 14 Rutkowski P, Ruka W.. Emergency surgery in the era of molecular treatment of solid tumours.  Lancet Oncol. 2009;  10 157-163
  • 15 Eremina V, Jefferson JA, Kowalewska J et al.. VEGF inhibition and renal thrombotic microangiopathy.  N Engl J Med. 2008;  358 1129-1136
  • 16 Hutson TE, Figlin RA, Kuhn JG, Motzer RJ.. Targeted therapies for metastatic renal cell carcinoma: an overview of toxicity and dosing strategies.  Oncologist. 2008;  13 1084-1096

Korrespondenz

Dr. med. Hans-Georg Kopp

Medizinische Klinik II Onkologie, Hämatologie, Immunologie, Rheumatologie und Pulmologie Eberhard-Karls Universität Tübingen

Otfried-Müller-Straße 10

72076 Tübingen

Fax: 07071/293671

Email: hans-georg.kopp@med.uni-tuebingen.de

    >