Klin Padiatr 2010; 222(5): 284-290
DOI: 10.1055/s-0030-1254113
Review Article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Probiotics for Prevention of Necrotising Enterocolitis: An Updated Meta-analysis

Probiotika zur Prävention der nekrotisierenden Enterokolitis – eine aktualisierte MetaanalyseF. Guthmann1 , C. Kluthe1 , C. Bührer1
  • 1Klinik für Neonatologie, Charité Universitätsmedizin Berlin, Germany
Further Information

Publication History

Publication Date:
19 July 2010 (online)

Abstract

Several randomized controlled trials (RCTs) have investigated the prophylactic use of probiotics in preterm infants aimed at reducing the rate of necrotising enterocolitis (NEC). There are 4 meta-analyses on this subject. 2 more RCTs have been published since these meta-analyses were completed. Each meta-analysis, as well as the 2 recent RCTs, document reduced rates of NEC and mortality with the use of prophylactic probiotics. We calculated meta-analyses based on 3 approaches: A – RCTs common to all meta-analyses, B – RCTs ever accounted for in a meta-analysis but not common to all, and C – the 2 recent RCTs. The 3 subgroups yield similar results, with an overall reduction in the relative risk (RR) of NEC (Bell ≥2) to 0.35 (95% CI 0.23–0.55) and of mortality to 0.41 (0.28–0.60). NEC rates and mortalities in the dominant RCTs are in the range reported from North American and European networks. Best results appear to be achieved with probiotics based on 2 or more probiotic species and/or with a combination of Bifidusbacterium spp. and Lactobacillus acidophilus. No unwanted side effects have been reported among 1 117 infants randomized to receive probiotics. We conclude that probiotics are safe and beneficial in preterm infants at risk for NEC.

Zusammenfassung

Mehrere randomisierte kontrollierte Studien (RCT) haben untersucht, ob die vorbeugende Gabe von Probiotika die Inzidenz der nekrotisierenden Enterokolitis (NEC) Frühgeborener senkt. In 4 Metaanalysen und den 2 jüngsten RCT ist die Reduktion von NEC-Inzidenz und Mortalität durch prophylaktische Probiotikagabe beschrieben. Wir haben die RCT in 3 Ansätzen analysiert: A – die RCT, die in allen Metaanalysen eingeschlossen waren, B – die RCT die in mindestens einer Metaanalyse berücksichtigt wurden, aber nicht in allen, und C – die 2 jüngsten RCT. Es zeigten sich ähnliche Ergebnisse mit einer Reduktion des relativen Risikos (RR) für die NEC (Bell-Stadium ≥2) auf 0,35 (95% CI 0,23–0,55) und für die Mortalität auf 0,41 (0,28–0,60), wie es aus nordamerikanischen und europäischen Netzwerken bekannt ist. Die besten Ergebnisse wurden in RCT erzielt, die mehr als einen Keim, meist eine Kombination aus Bifidusbacterium spp. und Lactobacillus acidophilus verwendeten. Bei keinem der 1 117 mit Probiotika behandelten Frühgeborenen wurden unerwünschte Wirkungen beschrieben. Wir folgern aus den analysierten Daten, dass Probiotika für Frühgeborene mit einem Risiko für NEC sicher und nützlich sind.

References

  • 1 Alfaleh K, Bassler D. Probiotics for prevention of necrotizing enterocolitis in preterm infants.  Cochrane Database Syst Rev. 2008;  CD005496
  • 2 Bin-Nun A, Bromiker R, Wilschanski M. et al . Oral probiotics prevent necrotizing enterocolitis in very low birth weight neonates.  J Pediatr. 2005;  147 192-196
  • 3 Boyle RJ, Robins-Browne RM, Tang ML. Probiotic use in clinical practice: what are the risks?.  Am J Clin Nutr. 2006;  83 1256-1264
  • 4 Chou IC, Kuo HT, Chang JS. et al . Lack of Effects of Oral Probiotics on Growth and Neurodevelopmental Outcomes in Preterm Very Low Birth Weight Infants.  J Pediatr. 2009;  epub ahead of print
  • 5 Costalos C, Skouteri V, Gounaris A. et al . Enteral feeding of premature infants with Saccharomyces boulardii.  Early Hum Dev. 2003;  74 89-96
  • 6 Dani C, Biadaioli R, Bertini G. et al . Probiotics feeding in prevention of urinary tract infection, bacterial sepsis and necrotizing enterocolitis in preterm infants. A prospective double-blind study.  Biol Neonate. 2002;  82 103-108
  • 7 Deshpande G, Rao S, Patole S. Probiotics for prevention of necrotising enterocolitis in preterm neonates with very low birth weight: a systematic review of randomised controlled trials.  Lancet. 2007;  369 1614-1620
  • 8 Ernährungskommission der Deutschen Gesellschaft für Kinder- und Jugendmedizin (DGKJ), . Ernährungskommission der Österreichischen Gesellschaft für Kinder- und Jugendheilkunde (ÖGKJ), Ernährungskommission der Schweizerischen Gesellschaft für Pädiatrie (SGP). Empfehlungen zu Prä- und Probiotika in Säuglingsanfangsnahrungen Monatsschr Kinderheilkd. 2009;  157 267-270
  • 9 Hammerman C, Kaplan M. Probiotics and neonatal intestinal infection.  Curr Opin Infect Dis. 2006;  19 277-282
  • 10 Higgins JP, Thompson SG, Deeks JJ. et al . Measuring inconsistency in meta-analyses.  BMJ. 2003;  327 557-560
  • 11 Higgins JPT, Altman DG. Assessing risk of bias in included studies. In: Higgins JPT, Green S eds. Cochrane handbook for systematic reviews of interventions version 5.0.2 [updated September 2009]. The Cochrane Collaboration,. 2009
  • 12 Hoyos AB. Reduced incidence of necrotizing enterocolitis associated with enteral administration of Lactobacillus acidophilus and Bifidobacterium infantis to neonates in an intensive care unit.  Int J Infect Dis. 1999;  3 197-202
  • 13 Kitajima H, Sumida Y, Tanaka R. et al . Early administration of Bifidobacterium breve to preterm infants: randomised controlled trial.  Arch Dis Child Fetal Neonatal Ed. 1997;  76 F101-F107
  • 14 Lin HC, Hsu CH, Chen HL. et al . Oral probiotics prevent necrotizing enterocolitis in very low birth weight preterm infants: a multicenter, randomized, controlled trial.  Pediatrics. 2008;  122 693-700
  • 15 Lin HC, Su BH, Chen AC. et al . Oral probiotics reduce the incidence and severity of necrotizing enterocolitis in very low birth weight infants.  Pediatrics. 2005;  115 1-4
  • 16 Lin PW, Stoll BJ. Necrotising enterocolitis.  Lancet. 2006;  368 1271-1283
  • 17 Lindner U, Hilgendorff A, Frey G. et al . Drug utilisation in very preterm infants: any changes during the past decade?.  Klin Padiatr. 2008;  220 238-242
  • 18 Mantel N, Haenszel W. Statistical aspects of the analysis of data from retrospective studies of disease.  J Natl Cancer Inst. 1959;  22 719-748
  • 19 Manzoni P, Mostert M, Leonessa ML. et al . Oral supplementation with Lactobacillus casei subspecies rhamnosus prevents enteric colonization by Candida species in preterm neonates: a randomized study.  Clin Infect Dis. 2006;  42 1735-1742
  • 20 Mihatsch WA, Vossbeck S, Franz AR. et al . Effect of Bifidobacterium lactis on the incidence of nosocomial infections in preterm infants.  Pediatr Res. 2004;  56 495A
  • 21 Mihatsch WA. Probiotika bei Frühgeborenen.  Monatsschr Kinderheilk. 2008;  156 1070-1075
  • 22 Mohan R, Koebnick C, Schildt J. et al . Effects of Bifidobacterium lactis Bb12 supplementation on intestinal microbiota of preterm infants: a double-blind, placebo-controlled, randomized study.  J Clin Microbiol. 2006;  44 4025-4031
  • 23 Phibbs CS, Baker LC, Caughey AB. et al . Level and volume of neonatal intensive care and mortality in very-low-birth-weight infants.  N Engl J Med. 2007;  356 2165-2175
  • 24 Reuman PD, Duckworth DH, Smith KL. et al . Lack of effect of Lactobacillus on gastrointestinal bacterial colonization in premature infants.  Pediatr Infect Dis. 1986;  5 663-668
  • 25 Samanta M, Sarkar M, Ghosh P. et al . Prophylactic probiotics for prevention of necrotizing enterocolitis in very low birth weight newborns.  J Trop Pediatr. 2009;  55 128-131
  • 26 Sterne JA, Egger M. Funnel plots for detecting bias in meta-analysis: guidelines on choice of axis.  J Clin Epidemiol. 2001;  54 1046-1055

Correspondence

Dr. Florian Guthmann

Charité Universitätsmedizin

Berlin

Klinik für Neonatologie

10098 Berlin

Germany

Phone: +49/30/45061 6063

Fax: +49/30/45051 6921

Email: florian.guthmann@charite.de

    >