Pneumologie 2011; 65(1): 39-59
DOI: 10.1055/s-0030-1255961
Guideline

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Prevention, Diagnosis, Therapy, and Follow-up of Lung Cancer

Interdisciplinary Guideline of the German Respiratory Society and the German Cancer Society
with the cooperation of the
German Society of Occupational and Environmental Medicine,
German Society for Epidemiology,
German Society of Haematology and Oncology,
German Society for Medical Informatics, Biometrics and Epidemiology,
German Society of Nuclear Medicine,
German Society for Palliative Care,
German Society of Pathology,
German Society of Radiation Oncology,
German Society for Thoracic Surgery,
German Radiologic Society,
Austrian Society for Haematology and Oncology,
Austrian Society of Pneumology,
Austrian Society for Radiation Oncology, Radiobiology and Medical Radiophysics[*]
G.  Goeckenjan1 , H.  Sitter2 , M.  Thomas3 , D.  Branscheid4 , M.  Flentje5 , F.  Griesinger6 , N.  Niederle7 , M.  Stuschke8 , T.  Blum9 , K.-M.  Deppermann10 , J.  H.  Ficker11 , L.  Freitag12 , A.  S.  Lübbe13 , T.  Reinhold14 , E.  Späth-Schwalbe15 , D.  Ukena16 , M.  Wickert17 , M.  Wolf18 , S.  Andreas19 , T.  Auberger20 , R.  P.  Baum21 , B.  Baysal22 , J.  Beuth23 , H.  Bickeböller24 , A.  Böcking25 , R.  M.  Bohle26 , I.  Brüske27 , O.  Burghuber28 , N.  Dickgreber29 , S.  Diederich30 , H.  Dienemann31 , W.  Eberhardt32 , S.  Eggeling33 , T.  Fink34 , B.  Fischer35 , M.  Franke36 , G.  Friedel37 , T.  Gauler38 , S.  Gütz39 , H.  Hautmann40 , A.  Hellmann41 , D.  Hellwig42 , F.  Herth43 , C.  P.  Heußel44 , W.  Hilbe45 , F.  Hoffmeyer46 , M.  Horneber47 , R.  M.  Huber48 , J.  Hübner49 , H.-U.  Kauczor50 , K.  Kirchbacher51 , D.  Kirsten52 , T.  Kraus53 , S.  M.  Lang54 , U.  Martens55 , A.  Mohn-Staudner56 , K.-M.  Müller57 , J.  Müller-Nordhorn58 , D.  Nowak59 , U.  Ochmann59 , B.  Passlick60 , I.  Petersen61 , R.  Pirker62 , B.  Pokrajac63 , M.  Reck64 , S.  Riha65 , C.  Rübe66 , A.  Schmittel67 , N.  Schönfeld68 , W.  Schütte69 , M.  Serke70 , G.  Stamatis71 , M.  Steingräber72 , M.  Steins73 , E.  Stoelben74 , L.  Swoboda75 , H.  Teschler76 , H.  W. Tessen77 , M.  Weber78 , A.  Werner79 , H.-E.  Wichmann80 , E.  Irlinger Wimmer81 , C.  Witt82 , H.  Worth83
  • 1Leitlinienkoordinator, Kassel
  • 2Institut für Theoretische Chirurgie, Universitätsklinikum Marburg
  • 3Thoraxklinik am Univ.-Klinikum Heidelberg, Thorakale Onkologie
  • 4Arbeitsgemeinschaft Onkologische Thoraxchirurgie, Hamburg
  • 5Klinik und Poliklinik für Strahlentherapie, Universitätsklinikum Würzburg
  • 6Pius-Hospital Oldenburg, Internistische Onkologie
  • 7Medizinische Klinik III, Klinikum Leverkusen
  • 8Strahlenklinik, Westdeutsches Tumorzentrum, Universitätsklinikum Essen
  • 9Helios Klinikum Emil von Behring, Klinik für Pneumologie, Lungenklinik Heckeshorn, Berlin
  • 101. Medizinische Klinik, Pneumologie, Beatmungs- und Schlafmedizin, HELIOS Klinikum Erfurt
  • 11Medizinische Klinik 3, Schwerpunkt Pneumologie, Klinikum Nürnberg Nord
  • 12Ruhrlandklinik Essen, Westdeutsches Lungenzentrum am Universitätsklinikum Essen, Interventionelle Pneumologie
  • 13Cecilien-Klinik, Onkologische Schwerpunktklinik für Anschlussrehabilitation und Klinik für Palliative Tumortherapie, Bad Lippspringe
  • 14Institut für Sozialmedizin, Epidemiologie und Gesundheitsökonomie, Charité Universitätsmedizin Berlin
  • 15Vivantes Klinikum Spandau, Klinik für Innere Medizin, Onkologie und Gastroenterologie, Palliativmedizin, Berlin
  • 16Klinikum Bremen-Ost, Zentrum für Innere Medizin, Klinik für Pneumologie und Beatmungsmedizin
  • 17Eberhard-Karls-Universität Tübingen, Südwestdeutsches Tumorzentrum, Psychoonkologischer Dienst
  • 18Klinik für Hämatologie und Onkologie, Klinikum Kassel
  • 19Lungenfachklinik Immenhausen
  • 20Klinikum Traunstein, Abteilung für Strahlentherapie
  • 21Klinik für Nuklearmedizin/PET-Zentrum, Zentralklinik Bad Berka
  • 22Selbsthilfe Lungenkrebs, Geschäftsstelle Charité Universitätsmedizin Berlin, Campus Virchow-Klinikum, Berlin
  • 23Institut zur wissenschaftlichen Evaluation naturheilkundlicher Verfahren an der Universität zu Köln, Köln-Lindenthal
  • 24Universitätsklinikum Göttingen, Abteilung Genetische Epidemiologie
  • 25Universitätsklinikum Düsseldorf, Institut für Cytopathologie
  • 26Institut für Allgemeine und Spezielle Pathologie, Universitätsklinikum des Saarlandes, Homburg/Saar
  • 27Helmholtz Zentrum München, Deutsches Forschungszentrum für Gesundheit und Umwelt, Neuherberg
  • 28I. Interne Lungenabteilung, Otto-Wagner-Spital, Wien
  • 29Abteilung für Pneumologie, Medizinische Hochschule Hannover
  • 30Institut für Diagnostische Radiologie, Marien-Hospital Düsseldorf
  • 31Thoraxklinik am Universitätsklinikum Heidelberg, Abteilung Chirurgie
  • 32Innere Klinik – Tumorforschung, Westdeutsches Tumorzentrum, Universitätsklinikum Essen
  • 33Vivantes Netzwerk für Gesundheit, Klinikum Neukölln, Klinik für Thoraxchirurgie, Berlin
  • 34Diakonie Neudettelsau, DiaMed Kliniken, Rangauklinik Ansbach
  • 35III. Medizinische Klinik und Poliklinik, Schwerpunkt Pneumologie, Johannes Gutenberg Universität Mainz
  • 36Krankenhaus Großhansdorf, Zentrum für Pneumologie und Thoraxchirurgie, Abteilung Physiotherapie
  • 37Abteilung für Thoraxchirurgie, Klinik Schillerhöhe, Gerlingen
  • 38Innere Klinik – Tumorforschung, Westdeutsches Tumorzentrum, Universitätsklinikum Essen
  • 39Robert-Koch-Klinik, Städtisches Klinikum „St. Georg”, Leipzig
  • 40Klinikum rechts der Isar, Technische Universität München, Pneumologie
  • 41Gemeinschaftspraxis für Pneumologie, Allergologie und Schlafmedizin, Augsburg
  • 42Klinik für Nuklearmedizin, Universitätsklinikum des Saarlandes, Homburg/Saar
  • 43Thoraxklinik am Univ.-Klinikum Heidelberg, Pneumologie
  • 44Thoraxklinik am Univ.-Klinikum Heidelberg, Interventionelle und Diagnostische Radiologie
  • 45Medizinische Universität Innsbruck, Medizinische Klinik – Onkologie
  • 46Berufsgenossenschaftliches Forschungsinstitut für Arbeitsmedizin, Institut der Ruhr-Universität Bochum
  • 47Medizinische Klinik V, Klinikum Nord, Nürnberg
  • 48Klinikum der Universität München, Medizinische Klinik Innenstadt, Pneumologie
  • 49Universitäres Zentrum für Tumorerkrankungen, Goethe-Universität, Frankfurt/M.
  • 50Klinikum der Universität Heidelberg, Abteilung Diagnostische Radiologie
  • 512. Medizinische Abteilung mit Pulmologie, Wilhelminenspital der Stadt Wien
  • 52Krankenhaus Großhansdorf
  • 53Institut für Arbeitsmedizin und Sozialmedizin, RWTH Aachen
  • 54II. Medizinische Klinik, SRH-Waldklinikum Gera
  • 55Medizinische Klinik III, Schwerpunkt Hämatologie/Onkologie, SLK-Kliniken, Heilbronn
  • 562. Interne Lungenabteilung, Otto Wagner Spital Baumgartner Höhe, Wien
  • 57Institut für Pathologie, Berufsgenossenschaftliche Kliniken Bergmannsheil, Universitätsklinik Bochum
  • 58Charité Universitätsmedizin Berlin, Berlin School of Public Health
  • 59Institut für Arbeits- und Umweltmedizin, Ludwig-Maximilians-Universität München
  • 60Abteilung Thoraxchirurgie, Universitätsklinikum Freiburg
  • 61Institut für Pathologie, Universitätsklinikum Jena
  • 62Allgemeines Krankenhaus Wien, Univ.-Klinik für Innere Medizin I, Klin. Abt. für Onkologie
  • 63Allgemeines Krankenhaus Wien, Univ.-Klinik für Strahlentherapie
  • 64Krankenhaus Großhansdorf, Pneumologisch-onkologische Abteilung
  • 65Fachkrankenhaus Coswig, Zentrum für Pneumologie, Thorax- und Gefäßchirurgie
  • 66Klinik für Strahlentherapie und Radioonkologie, Universitätsklinikum des Saarlandes, Homburg/Saar
  • 67Medizinische Klinik III, Abt. für Hämatologie, Onkologie und Transfusionsmedizin, Campus Benjamin Franklin, Charité Universitätsmedizin, Berlin
  • 68Lungenklinik Heckeshorn, Klinik für Pneumologie, Helios Klinikum Emil von Behring, Berlin
  • 69Klinik für Innere Medizin II, Krankenhaus Martha Maria Halle-Dölau, Halle (Saale)
  • 70Lungenklinik Hemer, Abteilung Pneumologie III (thorakale Onkologie)
  • 71Ruhrlandklinik Essen, Westdeutsches Lungenzentrum am Universitätsklinikum Essen, Abteilung Thoraxchirurgie und thorakale Endoskopie
  • 72Praxisgemeinschaft für Strahlentherapie/Radioonkologie, Berlin
  • 73Thoraxklinik am Universitätsklinikum Heidelberg, Thorakale Onkologie
  • 74Lungenklinik Köln-Merheim
  • 75Deutsche Gesellschaft für Thoraxchirurgie, Berlin
  • 76Ruhrlandklinik Essen, Westdeutsches Lungenzentrum am Universitätsklinikum Essen, Pneumologie – Universitätsklinik
  • 77Onkologische Schwerpunktpraxis, Goslar
  • 78III. Medizinische Klinik und Poliklinik, Interdisziplinäre Palliativstation, Universität Mainz
  • 79Koordinationsstelle Psychosoziale Versorgung von Tumorpatienten, Tumorzentrum Rheinland-Pfalz, Mainz
  • 80Helmholtz Zentrum München, Institut für Epidemiologie, Neuherberg
  • 81Hochschule Gesundheit/Careum Institut, Oncological Care, Zürich
  • 82Medizinische Klinik mit Schwerpunkt Kardiologie, Angiologie und Pulmologie, Charité Universitätsmedizin Berlin, Campus Mitte, Schwerpunkt Pneumologie
  • 83Medizinische Klinik I, Fürth
Further Information

Publication History

Publication Date:
14 December 2010 (online)

1 Methodological Introduction

This abridged version is based on an interdisciplinary guideline which corresponds to development stage 3 (S3) of guidelines according to the classification of the Association of the Scientific Medical Societies in Germany (AWMF). The guideline development process is characterized by the combination of formal evidence-search, formal consensus, logic (algorithms), decision and outcome analysis, and interdisciplinary development with the cooperation of 15 German and Austrian medical societies. [Table 1] shows the relationship between levels of evidence, consensus, and resulting recommendation grades of the recommendations of this guideline. The recommendation grades A – D are added to the recommendations in the abridged version. For the evidence levels, see the full version [1].

Table 1  Relationship between levels of evidence and grades of recommendation (modified according to Oxford Center for Evidence-based Medicine 2001 2 and AWMF 3). Evidence Level Evidence Consensus Grade of recommendation Therapy Diagnosis Modifying criteria for recommendation 1a Systematic Review (SR) of Randomized Controlled Clinical Trials (RCTs) SR of Level 1 diagnostic studies – Ethical aspects– Patient preferences– Clinical relevance, integrated outcome– Clinically significant deviation from study situation– Studies: consistency, effectiveness– Benefits, risks, side effects– Applicability A Strong recommendation 1b Individual RCT (with narrow confidence interval) Validating cohort study with good reference standards 1c All or none Absolute specifity for ruling in or absolute sensitivity for ruling out the diagnosis 2a SR of cohort studies SR of Level > 2 diagnostic studies B Moderate recommendation 2b Individual cohort study, low quality RCT Exploratory cohort study with good reference standards 2c ”Outcomes” Research 3a SR of case-control studies SR of non-consecutive studies 3b Individual case-control study Non-consecutive study 4 Case-series, poor quality cohort and case-control studies Case-control study, poor or non-independent reference standard C Weak recommendation 5 Expert opinion without critical appraisal, or based on physiology etc. Expert opinion without critical appraisal, or based on physiology etc. D Missing or inconsistent studies, recommendation based on expert opinion

For the preparation of this guideline the 6th edition of the TNM classification and staging system of UICC (International Union Against Cancer) was used which was valid until Dec 31, 2009. The changes in the classification and staging system carried out in the 7th edition, valid from Jan 01, 2010, are presented in chapter 5 (Diagnosis) of the full version of the guideline. The changes in the 7th edition of the UICC classification [4] result in an amendment in chapter 6 (Treatment of non-small cell lung carcinoma) and in the algorithm for the treatment of non-small cell lung cancer in stage IIIB ([Fig. 7]), where subgroup T4N0/1M0 no longer belongs to stage IIIB – as in the 6th edition –, but to stage IIIA. The recommendations for the therapeutic approach in subgroup T4N0/1M0 are not affected by the change in classification.

In this abridged version the recommendations of the guideline are summarized. The full version of the guideline has been published in printed form (Pneumologie 2010; 64, Supplement 2: S23 – S155) and electronic form (http://dx.doi.org/10.1055/s-0029-1243837). The electronic version includes the bibliography and appendices (occupational history form, evidence tables, addendum and guideline report).

0 Abridged Version.

References

  • 1 Goeckenjan G, Sitter H, Thomas M et al. Prävention, Diagnostik, Therapie und Nachsorge des Lungenkarzinoms. Interdisziplinäre S3-Leitlinie.  Pneumologie. 2010;  64, Supplement 2 S23-S155 http://dx.doi.org/10.1055/s-0029-1243837
  • 2 Oxford Centre for Evidence-based Medicine (CEBM) .Levels of evidence. Oxford; 2001. www.cebm.net access: 6-2-2006
  • 3 Arbeitsgemeinschaft der Wissenschaftlichen Medizinischen Fachgesellschaften .Leitlinien-Informationssystem der AWMF. http://leitlinien.net access: 6-2-2006
  • 4 Sobin L H, Gospodarowicz M K, Wittekind C. UICC. TNM Classification of Malignant Tumours. 7th ed. Wiley-Blackwell; 2009
  • 5 Robinson L A, Wagner Jr. H, Ruckdeschel J C. Treatment of stage IIIA non-small cell lung cancer.  Chest. 2003;  123 202S-220S
  • 6 Robinson L A, Ruckdeschel J C, Wagner Jr. H et al. Treatment of nonsmall cell lung cancer-stage IIIA: ACCP evidence-based clinical practice guidelines (2nd edition).  Chest. 2007;  132 243S-265S
  • 7 Albain K S, Swann R S, Rusch V W et al. Radiotherapy plus chemotherapy with or without surgical resection for stage III non-small-cell lung cancer: a phase III randomised controlled trial.  Lancet. 2009;  374 379-386
  • 8 Kris M G, Hesketh P J, Somerfield M R et al. American Society of Clinical Oncology guideline for antiemetics in oncology: update 2006.  J Clin Oncol. 2006;  24 2932-2947
  • 9 The Antiemetic Subcommittee of the Multinational Association of Supportive Care in Cancer (MASCC) . Prevention of chemotherapy and radiotherapy-induced emesis: results of the 2004 Perugia International Antiemetic Consensus Conference.  Ann Oncol. 2006;  17 20-28
  • 10 Bundesarbeitsgemeinschaft für Rehabilitation (BAR) .Rahmenempfehlungen zur ambulanten onkologischen Rehabilitation. Frankfurt am Main: Bundesarbeitsgemeinschaft für Rehabilitation; 2004

0 Abridged Version.

1 In the current 7th edition of the UICC classification T4N0-1M0 is assigned to stage IIIA and no longer – as in the sixth edition – to stage IIIB.

2 Definition: A pleural effusion is called malignant if malignant cells or tissues are detected in it.

Prof. Dr. med. Gerd Goeckenjan

Guideline coordinator

Am Ziegenberg 95
34128 Kassel

Email: GGoeckenjan@t-online.de

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