Deutsche Zeitschrift für Onkologie 2011; 43(1): 11-18
DOI: 10.1055/s-0030-1257603
Forschung
© Karl F. Haug Verlag in MVS Medizinverlage Stuttgart GmbH & Co. KG

Ein effektives, multimodales Therapiekonzept zur Behandlung des peritoneal metastasierten Ovarialkarzinom-Rezidivs

Herwart Müller
Further Information

Publication History

Publication Date:
06 April 2011 (online)

Zusammenfassung

Bis zum heutigen Zeitpunkt konnte ein optimales therapeutisches Vorgehen für das Ovarialkarzinom-Rezidiv nicht definiert werden. Bisherige Veröffentlichungen legen nahe, dass mittels erneutem Debulking kombiniert mit einer hyperthermen Peritonealperfusion (HIPEC) die Überlebenszeit positiv beeinflusst werden kann. Methode: In einer retrospektiven monozentrischen Untersuchung an 70 Patientinnen mit peritonealem Rezidiv des Ovarialkarzinoms wurde die Durchführbarkeit dieses Verfahrens untersucht; gleichzeitig erfolgte die Analyse bezüglich prognostisch relevanter Faktoren. Die HIPEC erfolgte hierbei mit Mitomycin (20 mg/m2) plus Mitoxantron (20 mg/m2) bei einer Temperatur von 41,5 °C. Ergebnisse: Es erfolgten 78 Operationen bei 70 Patientinnen in der Zeit von 4/2002 bis 5/2006. Eine vollständige Resektion (CC-0- + -1-Resektion) konnte in 81 % erreicht werden. Die postoperative Morbidität betrug 20,5 %, wobei keine Todesfälle zu verzeichnen waren. Das 2-Jahresüberleben lag bei 72 %. Unanhängige Prognosefaktoren waren das Allgemeinbefinden, die Vollständigkeit der Resektion sowie die Ausdehnung der Peritonealkarzinose, wobei zwischen den beiden letztgenannten Faktoren eine inverse Beziehung bestand. Zusammenfassung: HIPEC ist ein standardisiertes Verfahren verbunden mit einer akzeptablen Morbidität und einer reproduzierbaren Effizienz hinsichtlich der Überlebenszeit der Patientinnen. Ausmaß der Erkrankung, Allgemeinbefinden und die Qualität der Resektion sind dabei prognostisch wichtige Faktoren. Das hier aufgezeigte multimodale Behandlungskonzept zeigt bei akzeptabler Belastung eine Möglichkeit, das Überleben der Patientinnen mit Ovarialkarzinom-Rezidiv zu verlängern.

Summary

Optimal treatment of chemoresistant and recurrent ovarian cancer is debating with second line chemotherapies. For peritoneal carcinomatosis new treatment combining cytoreductive surgery with heated intraperitoneal perioperative chemotherapy (HIPEC) may improve survival. Methods: Retrospective analysis of 70 patients with peritoneal carcinomatosis from ovarian cancer were performed to evaluate feasibility of second debulking plus hyperthermic peritoneal perfusion (HIPEC) and to identify prognostic factors. HIPEC is performed with Mitomycin (20 mg/m2) plus Mitoxantron (20 mg/m2) at 41.5 °C. Results: The study included 78 procedures in 70 patients from 4/2002 to 5/2006. Rate for complete resection (CC-0 + 1 resection) was 81 %. Procedure relates morbidity was 20.5 % without postoperative mortality. Two year survival rate was 72 %. Independent prognostic factors for survival were the extent of carcinomatosis, the completeness of cytoreduction and performance status. Conclusions: HIPEC is a standardized and reproducible feasible method. Less extensive disease and the quality of cytoreduction remain an independent factor of better outcome. Morbidity is acceptable. In selected patients HIPEC allows to reach the longest median time survival in recurrent peritoneal carcinomatosis from ovarian cancer.

Literatur

  • 01 Alberts D S, Green S, Hannigan E V et al.. Improved therapeutic index of carboplatin plus cyclophosphamide versus cisplatin plus cyclophosphamide: Final report by the Southwest Oncology Group of a phase III randomized trial in stages III and IV ovarian cancer.  J Clin Oncol. 1992;  10 706-17 Erratum in J Clin Oncol. 1992;  10 1505
  • 02 Alberts D S, Peng Y M, Chen H S et al.. Therapeutic synergism of hyperthermia-cis-platinum in a mouse tumor model.  J Natl Cancer Inst. 1980;  65 455-61
  • 03 Armstrong D K, Bundy B, Wenzel L et al.. Gynecologic Oncology Group. Intraperitoneal cisplatin and paclitaxel in ovarian cancer.  N Engl J Med. 2006;  354 34-43
  • 04 Barakat R R, Sabbatini P, Bhaskaran D et al.. Intraperitoneal chemotherapy for ovarian carcinoma: Results of long-term follow-up.  J Clin Oncol. 2002;  20 694-98
  • 05 Bereder J, Glehen O, Habre J et al.. Cytoreductive surgery combined with perioperative intraperitoneal chemotherapy for the management of peritoneal carcinomatosis from ovarian caner: A multiinstitutional study of 246 patients.  J Clin Oncol. 2009;  27(15 suppl): Abstract 5542
  • 06 Bristow R E, Tomacruz R S, Armstrong D K et al.. Survival effect of maximal cytoreductive surgery for advanced ovarian carcinoma during the platinum era: A meta-analysis.  J Clin Oncol. 2002;  20 1248-59
  • 07 Bristow R E, Puri I, Chi D S et al.. Cytoreductive surgery for recurrent ovarian cancer: A meta-analysis.  Gynecol Oncol. 2009;  112 265-74
  • 08 Chu D Z J, Lang N P, Thompson C et al.. Peritoneal carcinomatosis in nongynecologic malignancy. A prospective study of prognostic factors.  Cancer. 1989;  63 364-7
  • 09 Collins J M. Pharmacological rational for regional drug delivery.  J Clin Oncol. 1984;  2(5) 498-504
  • 10 Cotte E, Glehen O, Mohamed F et al.. Cytoreductive surgery and intraperitoneal chemo-hyperthermia for chemo-resistant and recurrent advanced epithelial ovarian cancer: Prospective study of 81 patients.  World J Surg. 2007;  31 1813-20
  • 11 Dedrick R L, Myers C E, Bungay P M et al.. Pharmacokinetic rationale for peritoneal drug administration in the treatment of ovarian cancer.  Cancer Treat Rep. 1978;  62 1-11
  • 12 Deraco M, Raspagliesi F, Kusamura S. Management of peritoneal surface component of ovarian cancer.  Surg Oncol Clin N Am. 2003;  12 (3) 561-83
  • 13 Eisenkop S M, Friedman R L, Wang H J. Complete cytoreductive surgery is feasible and maximizes survival in patients with advanced epithelial ovarian cancer: A prospective study.  Gynecol Oncol. 1998;  69 103-8
  • 14 Elias D, Antoun S, Goharin A et al.. Research on the best chemohyperthermia technique of treatment of peritoneal carcinomatosis after complete resection.  Int J Surg Investig. 2000;  1 431-39
  • 15 Gilly F N, Carry P Y, Sayag A C. Intraperitoneal chemohyperthermia with mitomycin C in dogs.  Int J Hyperthermia. 1992;  8 659-66
  • 16 Helm C W, Toler C R, Martin 3rd R S et al.. Cytoreduction and intraperitoneal heated chemotherapy for the treatment of endometrial carcinoma recurrent within the peritoneal cavity.  Int J Gynecol Cancer. 2007;  17 204-9
  • 17 Jacquet P, Stephens A D, Averbach A M et al.. Analysis of morbidity and mortality in 60 patients with PC treated by cytoreductive surgery and heated intraoperative intraperitoneal chemotherapy.  Cancer. 1996;  77 2622-9
  • 18 Kecmanovic D M, Pavlov M J, Kovacevic P A et al.. Cytoreductive surgery for ovarian cancer.  Eur J Surg Oncol. 2003;  29 (4) 315-20
  • 19 Klopp C T et al.. Fractionated intra-arterial cancer chemotherapy with methyl bis amine hydrochloride; A preliminary report.  Ann Surg. 1950;  132 811-832
  • 20 Look M, Chang D, Sugarbaker P H. Long-term results of cytoreductive surgery for advanced and recurrent epithelial ovarian cancers and papillary serous carcinoma of the peritoneum.  Int J Gynecol Cancer. 2004;  14 (1) 35-41
  • 21 Markman M, Bundy B N, Alberts D S et al.. Phase III trial of standard-dose intravenous cisplatin plus paclitaxel versus moderately high-dose carboplatin followed by intravenous paclitaxel and intraperitoneal cisplatin in small-volume stage III ovarian carcinoma: An intergroup study of the Gynecologic Oncology Group, Southwestern Oncology Group, and Eastern Cooperative Oncology Group.  J Clin Oncol. 2001;  19 1001-7
  • 22 McGuire W P, Hoskins W J, Brady M F et al.. Cyclophosphamide and cisplatin compared with paclitaxel and cisplatin in patients with stage III and IV ovarian cancer.  N Engl J Med. 1996;  334 1-6
  • 23 McQuellon R P, Loggie B W, Fleming R A et al.. Quality of life after intraperitoneal hyperthermic chemotherapy (IPCH) for peritoneal carcinomatosis.  Eur J Surg Oncol. 2001;  27 65-75
  • 24 Ozols R F, Bundy B N, Fowler J et al.. Randomized phase III study of cisplatin (CIS)/paclitaxel (PAC) vs. carboplatin (CARBO)/paclitaxel (PAC) in optimal stage III epithelial ovarian cancer (GOG 158).  Proc Am Soc Clin Oncol. 1999;  18 Abstract 1373
  • 25 Parkin D M, Bray F, Ferlay J et al.. Global cancer statistics.  CA Cancer J Clin. 2005;  55 74-108
  • 26 Panteix G, Guillaumont M, Chapin L. Study of the pharmacokinetics of MMC in humans during intraperitoneal chemohyperthermia with special mention of the concentration in local tissues.  Oncology. 1993;  50 366-70
  • 27 Piccart M J, Bertelsen K, James K et al.. Randomized intergroup trial of cisplatin-paclitaxel versus cisplatin-cyclophosphamide in women with advanced epithelial ovarian cancer: three-year results.  J Natl Cancer Inst.. 2000;  92 (9) 699-708
  • 28 Piso P, Dahlke M H, Loss M, Schlitt H J. Cytoreductive surgery and hyperthermic intraperitoneal chemotherapy in peritoneal carcinomatosis from ovarian cancer.  World J Surg. 2004;  2 21
  • 29 Sadeghi B, Arvieux C, Glehen O et al.. Peritoneal carcinomatosis from non gynecologic malignancies: Results of the EVOCAPE 1 multicentric prospective study.  Cancer. 2000;  88 358-63
  • 30 Sehouli J, Lichtenegger W, Schönborn I, Blohmer J, Elling D, Wolf C, Riess H. Dreßler F for the NOGGO Study Group . Phase I trial of topotecan in combination with gemcitabine in platinum- and paclitaxel-refractory epithelial ovarian cancer.  35th ASCO Annual Meeting. 1999;  1482
  • 31 Stephens A D, Alderman R, Chang D et al.. Morbidity and mortality of 200 treatments with cytoreductive surgery and heated intraoperative intraperitoneal chemotherapy using the coliseum technique.  Ann Surg Oncol. 1999;  6 790-6
  • 32 Sugarbaker P H, Yu W, Yonemura Y et al.. Gastrectomy, peritonectomy, and perioperative intraperitoneal chemotherapy: The evolution of treatment strategies for advanced gastric cancer.  Semin Surg Oncol. 2003;  21 233-48
  • 33 Witkamp A J, de Bree E, Kaag M M et al.. Extensive cytoreductive surgery followed by intra-operative hyperthermic intraperitoneal chemotherapy with mitomycin-C in patients with peritoneal carcinomatosis of colorectal origin.  Eur J Cancer. 2001;  37 979-84
  • 34 Xu M J, Alberts D S. Potentiation of platinum analogue cytotoxicity by hyperthermia.  Cancer Chemother Pharmacol. 1988;  21 191-6

Korrespondenzadresse

Dr. med. Herwart Müller

Facharzt für Allgemein- und Viszeralchirurgie
Spezialist für chirurgische Onkologie

Brücknerstraße 4

97080 Würzburg

Email: herwart.mueller@t-online.de

URL: http://www.surgicaloncology.de

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