Dtsch med Wochenschr 2011; 136(46): 2348-2354
DOI: 10.1055/s-0031-1292049
Originalarbeit | Original article
Sportmedizin, Kardiologie
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Einfluss eines täglichen Schulsportunterrichts auf das kardiovaskuläre Risiko – 2-Jahres Ergebnisse einer Cluster-randomisierten Studie

Effects of daily physical exercise at school on cardiovascular risk – Results of a 2-year cluster-randomized studyC. Walther1 , 2 , M. Mende3 , L. Gaede2 , U. Müller1 , K. Machalica1 , G. Schuler1
  • 1Abteilung für Kardiologie, Universität Leipzig, Herzzentrum
  • 2Abteilung für Kardiologie, Kerckhoff-Klinik, Bad Nauheim
  • 3Zentrum für Klinische Studien Leipzig – KKS, Universität Leipzig
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Publication History

eingereicht: 15.8.2011

akzeptiert: 4.11.2011

Publication Date:
08 November 2011 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Untersucht wurde der Langzeiteffekt (2-Jahresergebnisse) eines täglichen Schulsportunterrichts auf die körperliche Fitness (maximale Sauerstoffaufnahme) der Kinder (primärer Endpunkt) sowie die motorischen Fähigkeiten (MQ) und den Blutdruck (sekundäre Endpunkte).

Methodik: Elf Klassen (232 Schüler, mittleres Alter 11,1 ± 0,6 Jahre) der 6. Jahrgangsstufe wurden im Verhältnis von 6:5 einer Interventions- bzw. einer Kontrollgruppe randomisiert zugeordnet. Die Schüler der Interventionsklassen (n = 141) erhielten täglich eine Stunde Schulsportunterricht mit einem mindestens 15 Minuten dauerndem Ausdauertraining. Schüler der Kontrollklassen (n = 91) nahmen am regulären Schulsportunterricht (2 Stunden/Woche) teil. Vor Randomisation und nach jedem Schuljahr wurden die anthropometrischen Daten sowie die Kreislaufparameter erfasst und ein Belastungstest durchgeführt. Schüler und Untersucher waren nicht verblindet. Die statistische Auswertung erfolgte unter Berücksichtung des Cluster-Randomisationsverfahrens.

Ergebnisse: Im Langzeitverlauf von 2 Jahren zeigte sich bei Schülern der Interventionsgruppe eine Verbesserung der maximalen Sauerstoffaufnahme (VO2max) (3,12 ml/kg/min, 95 %-Konfidenzintervall 0,06–6,19). Der Interventionseffekt bezüglich der motorischen Fähigkeiten (MQ) (Differenz Interventions- und Kontrollgruppe nach 2 Jahren: 3,06; 95%-KI -0,17–6,29) verfehlte knapp die Signifikanz. Keine wesentlichen Änderungen zeigte sich hinsichtlich des systolischen Blutdrucks (0,075 mm Hg, 95%-KI -4,82–4,97) sowie des diastolischen Blutdrucks (-0,001 mm Hg; 95%-KI -3,54–3,54). Ein Trend zur Reduktion der Prävalenz von Übergewicht und Adipositas bei Kindern mit täglichem Schulsportunterricht war zu beobachten (von 12,1 % auf 7,8 %).

Schlussfolgerung: Die Befunde des vorliegenden Präventionsprojektes zeigen, dass einer regelmäßigen gesundheitsorientierten Bewegungserziehung wie täglichem Schulsportunterricht ein hoher Stellenwert zukommen sollte. Inwieweit eine Bewegungsförderung im Kindesalter einen Einfluss auf die körperliche Aktivität und die Prävalenz von kardiovaskulären Risikofaktoren im Erwachsenenalter ausübt, muss in Langzeitstudien untersucht werden.

Abstract

Background and objective: It was the aim of this study to measure the effects over two years of daily sport activity during the school-day on their physical fitness (primary endpoint), motor coordination and blood pressure (secondary endpoints).

Methods: A total of 232 children from eleven different 6th grade classes were enrolled after informed parental consent. Their mean age was 11.1 ± 0.6 years. Six classes were randomly assigned for intervention (n=141), five as control (n=91). Those of the intervention cohort undertook, for five days weekly during the school year one hour of regulated sport exercise, including 15 min of endurance training. The pupils of the control group undertook customary sport activity (two hours a week). Anthropometric data were recorded and maximal oxygen uptake measured in each pupil, as well as blood pressure and motor coordination at the beginning and at the end of each of the two years of the study. The data were analyzed using the cluster randomization method.

Results: Maximal oxygen uptake (VO2max) had improved among the intervention group after two years, compared with the controls (3.12 m/kg/min, 95% confindence interval [CI] 0.06–6.19), while improvement in motor coordination just failed to reach statistical significance (3.06, 95% CI -0.17–6.29). There was no significant difference in systolic and diastolic blood pressure, but a downward trend in the prevalence of overweight and obesity from 12.1% to 7.8% in the intervention group.

Conclusion: The results indicate that daily physical exercise during school hours should be given greater importance. But it will require a long-term trial to determine whether promotion of increased physical acitivity at school influences the prevalence of cardiovascular risk factors when the pupils reach adulthood.

Literatur

  • 1 Andersen L B, Riddoch C, Kriemler S, Hills A. Physical activity and cardiovascular risk factors in children.  Br J Sports Med. 2011;  45 871-876
  • 2 Berenson G S, Srinivasan S R, Bao W. et al . Association between multiple cardiovascular risk factors and atherosclerosis in children and young adults. The Bogalusa Heart Study.  N Engl J Med. 1998;  338 1650-1656
  • 3 Bös K, Opper E, Woll A. et al . Fitness in der Grundschule.  Haltung und Bewegung. 2001;  21 4-67
  • 4 Brettschneider W D, Naul R, Bünemann A, Hoffmann D. Übergewicht und Adipositas bei Kindern und Jugendlichen. Ernährungsverhalten, Medienkonsum und körperliche (In-)Aktivität im europäischen Vergleich.  Spectrum. 2006;  2 25-45
  • 5 Cumming G R, Everatt D, Hastman L. Bruce treadmill test in children: normal values in a clinic population.  Am J Cardiol. 1978;  41 69-75
  • 6 Ewart C K, Young D R, Hagberg J M. Effects of school-based aerobic exercise on blood pressure in adolescent girls at risk for hypertension.  Am J Public Health. 1998;  88 949-951
  • 7 Ford E S, Ajani U A, Croft J B. et al . Explaining the decrease in U.S. deaths from coronary disease 1980 – 2000.  N Engl J Med. 2007;  356 2388-2398
  • 8 Fröschl B, Haas S, Wirl C. Prävention von Adipositas bei Kindern und Jugendlichen (Verhalten- und Verhältnisprävention). Schriftenreihe Health technology Assessment Bd. 85. Köln; DIMDI, 2009
  • 9 Goldapp C, Mann R. Zur Datenlage von Übergewicht und Adipositas bei Kindern und Jugendlichen.  Prävention. 2004;  1 13-18
  • 10 Hansen H S, Froberg K, Hyldebrandt N. et al . A controlled study of eight months of physical training and reduction of blood pressure in children: the Odense schoolchild study.  BMJ. 1991;  303 682-685
  • 11 Janz K F, Dawson J D, Mahoney L T. Tracking physical fitness and physical activity from childhood to adolescence: the muscatine study.  Med Sci Sports Exerc. 2000;  32 1250-1257
  • 12 Kelley G A, Kelley K S, Tran Z V. The effects of exercise on resting blood pressure in children and adolescents: a meta-analysis of randomized controlled trials.  Prev Cardiol. 2003;  6 8-16
  • 13 Ketelhut K, Mohasseb I, Gericke C, Scheffler C, Ketelhut R G. Verbesserung der Motorik und des kardiovaskulären Risikos durch Sport im frühen Kindesalter.  Dtsch Arztebl. 2005;  102 1128-1134
  • 14 Kimm S Y, Glynn N W, Kriska A M. et al . Decline in physical activity in black girls and white girls during adolescence.  N Engl J Med. 2002;  347 709-715
  • 15 Kipphard E J, Schilling F. Koordinationstest für Kinder (KTK). Weinheim; Beltz Verlag, 1994
  • 16 Kriemler S, Zahner L, Schindler C. et al . Effect of school based physical activity programme (KISS) on fitness and adiposity in primary schoolchildren: cluster randomised controlled trial.  BMJ. 2010;  340 c785
  • 17 Kromeyer-Hauschild K, Jager U. Growth studies in Jena, Germany: changes in body size and subcutaneous fat distribution between 1975 and 1995.  Am J Hum Biol. 1998;  10 579-587
  • 18 Kurth B M, Schaffrath R A. The prevalence of overweight and obese children and adolescents living in Germany. Results of the German Health Interview and Examination Survey for Children and Adolescents (KiGGS).  Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz. 2007;  50 736-743
  • 19 Lobstein T, Baur L, Uauy R. Obesity in children and young people: a cirsis in public health.  Obes Rev. 2004;  Suppl 1 4-104
  • 20 Paffenbarger R S, Hyde R T, Wing A L, Hsieh C C. Physical activity, all cause mortality, and longevity of college alumni.  N Engl J Med. 1986;  314 605-613
  • 21 Sallis J F, McKenzie T L, Alcaraz J E. et al . The effects of a 2-year physical education program (SPARK) on physical activity and fitness in elementary school students.  Sports, Play and Active recreation for Kids, Am J Public Health. 1997;  87 1328-1334
  • 22 Sinha R, Fisch G, Teague B. et al . Prevalence of impaired glucose tolerance among children and adolescents with marked obesity.  N Engl J Med. 2002;  346 802-810
  • 23 Slattery M L, Jacobs D R, Nichaman M Z. Leisure time physical activity and coronary heart disease death. The US railroad study.  Circulation. 1989;  79 304-311
  • 24 Summerbell C D, Waters E, Edmunds L D. et al . Interventions for preventing obesity in children (Review).  The Cochrane Collaboration. 2007;  Issue3 1-70
  • 25 Ukoumunne O C, Gulliford M C, Chinn S. et al . Methods for evaluating area-wide and organisation-based interventions in health and health care: a systematic review.  Health Technol Assess. 1999;  3 (5) iii-92
  • 26 Verstraete S J, Cardon G M, De Clerq D L, De Bourdeaudhuij I M. A comprehensive physical activity promotion programme at elementary school: the effects on physical activity, physical fitness and psychosocial correlates of physical activity.  Public Health Nutr. 2007;  10 477-484
  • 27 Walther C, Adams V, Botur I. et al . Increasing physical education in high school students: effects on concentration of circulating endothelial progenitor cells.  Eur J Cardiovasc Prev Rehabil. 2008;  15 416-422
  • 28 Walther C, Gaede L, Adams V. et al . Effect of increased exercise in school children on physical fitness and endothelial progenitor cells: a prospective randomized trial.  Circulation. 2009;  120 (22) 2251-2259
  • 29 Zahner L, Puder J J, Roth R. et al . A school-based physical activity program to improve health and fitness in children aged 6 – 13 years („Kinder-Sportstudie KISS“): study design of a randomized controlled trial.  BMC Public Health. 2006;  6 147

Dr. med. Claudia Walther

Abteilung Kardiologie
Kerckhoff Klinik

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