Open Access
Geburtshilfe Frauenheilkd 2012; 72(3): 215-224
DOI: 10.1055/s-0031-1298320
GebFra Science
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Breast Cancer: State of the Art and New Findings

Das Mammakarzinom: State of the Art und Neuigkeiten
C. Melcher
1   Womenʼs Clinic, Hospital of the Heinrich Heine University of Düsseldorf, Düsseldorf
,
C. Scholz
1   Womenʼs Clinic, Hospital of the Heinrich Heine University of Düsseldorf, Düsseldorf
,
B. Jäger
2   Department and Outpatient Clinic for Gynaecology and Obstetrics – Innenstadt, Hospital of the Ludwig Maximilian , University of Munich, Munich
,
C. Hagenbeck
1   Womenʼs Clinic, Hospital of the Heinrich Heine University of Düsseldorf, Düsseldorf
,
B. Rack
2   Department and Outpatient Clinic for Gynaecology and Obstetrics – Innenstadt, Hospital of the Ludwig Maximilian , University of Munich, Munich
,
W. Janni
1   Womenʼs Clinic, Hospital of the Heinrich Heine University of Düsseldorf, Düsseldorf
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Publikationsverlauf

received 22. Dezember 2011
revised 12. März 2012

accepted 1 02. März 2012

Publikationsdatum:
05. April 2012 (online)

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Abstract

Advances in research have a highly influential role to play in the strategy of early detection, treatment and aftercare of breast cancer and therefore everyday clinical practice. Newly-defined prognosis factors and a new form of molecular subtype classification, for example, are intended to help identify patients who will actually benefit from chemotherapy. In the field of neoadjuvant chemotherapy, the inclusion of the angiogenesis inhibitor Bevacizumab and dual antiHER2 therapy is being discussed. Whatʼs more, where defined criteria are met, even with positive sentinel lymph nodes, axillary dissection is not performed; besides bisphosphonates RANKL antibody Denosumab is now an option in the treatment of bone metastases.

Zusammenfassung

Die Fortschritte in der Forschung beeinflussen maßgeblich die Strategie der Früherkennung, Behandlung und Nachsorge des Mammakarzinoms und damit den klinischen Alltag. Neu definierte Prognosefaktoren sowie eine neue molekulare Subtypen-Klassifikation sollen helfen, Patientinnen zu identifizieren, die tatsächlich von einer Chemotherapie profitieren werden. Im Bereich der neoadjuvanten Chemotherapie werden die Hinzunahme des Angiogenesehemmers Bevacizumab und eine duale Anti-HER2-Therapie diskutiert. Zudem darf beim Vorliegen definierter Kriterien auch bei positivem Sentinellymphknoten auf eine Axilladissektion verzichtet werden, und bei der Behandlung ossärer Metastasen steht uns nun neben den Bisphosphonaten der RANKL-Antikörper Denosumab zur Verfügung.