Dtsch Med Wochenschr 2012; 137(10): 476-478
DOI: 10.1055/s-0031-1298981
Kasuistik | Case report
Transplantationsmedizin
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Neu aufgetretene Sarkoidose nach Nierentransplantation

De novo sarcoidosis after kidney transplantation
T. Kisner
1   Klinik II für Innere Medizin, Uniklinik Köln
,
R. Pfister
2   Klinik III für Innere Medizin, Uniklinik Köln
,
M. Engels
3   Institut für Pathologie, Uniklinik Köln
,
T. Benzing
1   Klinik II für Innere Medizin, Uniklinik Köln
4   Cologne Excellence Cluster on Cellular Stress Responses in Aging-Associated Diseases, Uniklinik Köln
,
G. Michels
2   Klinik III für Innere Medizin, Uniklinik Köln
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

07 August 2011

30 January 2012

Publication Date:
28 February 2012 (online)

Zusammenfassung

Anamnese und klinischer Befund: Ein 39-jähriger Patient berichtete 4 Jahre nach einer Nierentransplantion im Rahmen der ambulanten Nachsorge über unspezifische Thoraxschmerzen.

Untersuchungen: Laborchemisch zeigten sich leicht erhöhte Retentionswerte und ein grenzwertig erhöhter Wert für löslichen IL-2-Rezeptor. Im CT-Thorax konnte eine mediastinale und bihiliäre Lymphadenopathie nachgewiesen werden. Die anschließende flexible Bronchoskopie mit bronchoalveolärer Lavage) und Lymphknotenaspiration ergab einen deutlich erhöhten CD4 /CD8-Quotienten. Das zytopathologische Zellbild passte zu einer Sarkoidose.

Therapie und klinischer Verlauf: Bei asymptomatischer Sarkoidose im Stadium I wurde keine zusätzliche Therapie zur bestehenden Immunsuppression mit Ciclosporin, Mycophenolatmofetil und Prednison eingeleitet. Im weiteren Verlauf blieb der Patient weiterhin klinisch blande.

Folgerung: Nach Organtransplantation unter Immunsuppression sollte bei unklarer bihilärer / mediastinaler Lymphadenopathie an eine De-novo-Sarkoidose gedacht werden.

Abstract

History and clinical findings: A 39-year-old man complained of unspecific chest pains four years after kidney transplantation.

Investigations: Laboratory tests revealed a slow increase of retentions values; the value of soluble IL-2 receptor was slightly elevated. Computed tomography of the chest confirmed mediastinal and bilateral hilar masses. The broncho-alveolar lavage (BAL) showed a marked increase of the CD4/CD8 T-lymphocyte ratio and the aspiration cytology of these lymphadenopathies revealed the cytopathological characteristics of sarcoidosis.

Treatment and clinical course: An asymptomatic stage I sarcoidosis was diagnosed, and the immunosuppressive treatment with cyclosporine, mycophenolatmofetil and prednisone was retained. The patient has remained asymptomatic for now six months.

Conclusion: When bilateral hilar / mediastinal lymphadenopathies occur after organ transplantation with immunosuppression de novo sarcoidosis should be taken into account.

 
  • Literatur

  • 1 Antonovich DD, Callen JP. Development of sarcoidosis in cosmetic tattoos. Arch Dermatol 2005; 141: 869-872
  • 2 Bartram U, Thul J, Bauer J et al. Systemic sarcoidosis after cardiac transplantation in a 9-year-old child. J Heart Lung Transplant 2006; 25: 1263-1267
  • 3 Carlson JA, Wei-Lee H, Kutzner H et al. Sarcoidal granulomatous tenosynovitis of the hands occurring in an organ transplant patient. J Cutan Pathol 2007; 34: 658-664
  • 4 Herrero JC, Morales E, Dominguez-Gil B et al. Reactivation of multisystemic sarcoidosis after immunosuppression withdrawal in a transplanted patient returning to chronic dialysis. Nephrol Dial Transplant 1998; 13: 3280-3281
  • 5 Husa P, Klusakova J, Jancikova J et al. Sarcoidosis associated with interferon-alpha therapy for chronic hepatitis B. Eur J Intern Med 2002; 13: 129-131
  • 6 Manzia TM, Bellini MI, Corona L et al. Successful treatment of systemic de novo sarcoidosis with cyclosporine discontinuation and provision of rapamune after liver transplantation. Transpl Int 24: e69-70
  • 7 Nunes H, Bouvry D, Soler P et al. Sarcoidosis. Orphanet J Rare Dis 2007; 2: 46
  • 8 Schmidt RJ, Bender FH, Chang WW et al. Sarcoidosis after renal transplantation. Transplantation 1999; 68: 1420-1423
  • 9 Shibolet O, Ilan Y, Gillis S et al. Lamivudine therapy for prevention of immunosuppressive-induced hepatitis B virus reactivation in hepatitis B surface antigen carriers. Blood 2002; 100: 391-396
  • 10 Treaba DO, Benson MD, Assad LW et al. Sarcoidosis and immunoglobulin lambda II light-chain amyloidosis diagnosed after orthotopic heart transplantation. Mod Pathol 2005; 18: 451-455