Psychiatr Prax 2012; 39(03): 109-115
DOI: 10.1055/s-0031-1298984
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Ein Screeninginstrument für Missbrauch und Vernachlässigung in der Kindheit: der Childhood Trauma Screener (CTS)

A Brief Instrument for the Assessment of Childhood Abuse and Neglect: the Childhood Trauma Screener (CTS)
Hans Jörgen Grabe
1   Klinik und Poliklinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Universitätsmedizin Greifswald
,
Andrea Schulz
1   Klinik und Poliklinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Universitätsmedizin Greifswald
,
Carsten Oliver Schmidt
2   Institut für Community Medicine, Universitätsmedizin Greifswald
,
Katja Appel
1   Klinik und Poliklinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Universitätsmedizin Greifswald
,
Martin Driessen
3   Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie Bethel, Evangelisches Krankenhaus Bielefeld
,
Katja Wingenfeld
4   Klinik und Poliklinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Charité, Berlin
,
Sven Barnow
5   Klinische Psychologie, Psychologisches Institut, Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg
,
Carsten Spitzer
6   Asklepios Fachklinikum Tiefenbrunn, Rosdorf
,
Ulrich John
7   Institut für Epidemiologie und Sozialmedizin, Universitätsmedizin Greifswald
,
Klaus Berger
8   Institut für Epidemiologie und Sozialmedizin, Universität Münster
,
Heike Wersching
8   Institut für Epidemiologie und Sozialmedizin, Universität Münster
9   Klinik und Poliklinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Universitätsklinikum Münster
,
Harald J. Freyberger
1   Klinik und Poliklinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Universitätsmedizin Greifswald
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
15 March 2012 (online)

Preview

Zusammenfassung

Anliegen: Ziel war die Entwicklung eines zeitökonomischen Screeninginstruments (Childhood Trauma Screener, CTS) zur Erfassung traumatischer Ereignisse in der Kindheit und Jugend.

Methode: Auf der Basis einer Stichprobe der SHIP-LEGENDE-Studie (n = 1668) wurden 5 Items des „Childhood Trauma Questionnaire“ (CTQ, 28 Items) ermittelt, die die 5 Missbrauchs- und Vernachlässigungsdimensionen des CTQ am besten abbildeten.

Ergebnisse: In der Validierung auf der Grundlage einer klinischen Stichprobe (n = 211) zeigten sich Korrelationen der 5 CTS Items mit der jeweils zugehörigen CTQ-Dimension von r = 0,55−0,87 sowie des CTS-Gesamtwerts zum CTQ-Gesamtwert von r = 0,88. Cronbachs α lag bei 0,757 (n = 499).

Schlussfolgerungen: Der CTS ist ein reliables und sehr ökonomisches Screeninginstrument zur Erfassung traumatischer Ereignisse in Kindheit und Jugend.

Abstract

Objective: There is a lack of a psychometrically sound screening questionnaire that assesses important dimensions of traumatic experiences during childhood and adolescence in a time-efficient way. Based on the German version of the “Childhood Trauma Questionnaire” (CTQ, 28 items) we developed a five-item self-report childhood trauma screener (CTS) that covers sexual, emotional and physical abuse and emotional and physical neglect.

Method: The data set of the SHIP-LEGEND study (n = 1668) was used to extract five items of the CTQ that optimally covered the five dimensions and showed a high correlation with the total score. In two validation samples (clinical sample [n = 211] and subjects from the BiDirect study [n = 288]) the psychometric properties of the CTS were evaluated.

Results: The correlations between the five CTS Items and the corresponding dimensions from the CTQ were r = 0.55 to 0.87 (p < 0.0001) within the clinical sample. Furthermore, we found high correlations (r = 0.88; p < 0.0001) with the total CTQ score. The internal consistency was 0.757 (Cronbachs α).

Conclusion: The CTS is a reliable, valid and economic screener for the retrospective assessment of adverse childhood experiences especially in large epidemiological studies.