Abstract
Background: The aim of this study was to describe the clinical characteristics and surgical outcome
of acquired comitant non-accommodative esotropia without obvious cause in children
with an early onset ≤ three years of age.
Patients and Methods: 24 consecutive patients (13 females) with acquired comitant non-accommodative esotropia
underwent strabismus surgery. Outcome measures included amount of deviation and level
of binocularity at last follow-up.
Results: An acute onset of strabismus was observed in 83 % of patients. Accompanying features
such as diplopia, covering one eye or stumbling were observed in 40 % of the children.
Cycloplegic retinoscopy revealed a mild to moderate hypermetropia in all children
(mean hypermetropia + 2.2 diopters). 90.5 % of children were aligned within 8 PD of
orthotropia. 81 % regained normal stereovision (Lang I/II).
Conclusions: All children exhibited the typical features of acute acquired comitant esotropia
(AACE) type II (Burian-Franceschetti). Collective characteristics of this form of
strabismus are a comitant and relatively large deviation, mild hypermetropia, a potential
of normal binocular cooperation and absence of an accommodative component and neurological
pathology. Time and suddenness of strabismus onset may be less helpful in defining
this entity.
Zusammenfassung
Hintergrund: Kinder mit einer frühen Präsentation (≤ 3 Lebensjahre) eines erworbenen konkomitanten
nicht akkommodativen Einwärtsschielens wurden bezüglich ihrer klinischen Charakteristika
sowie der Resultate nach erfolgter Schieloperation analysiert.
Patienten und Methoden: Bei 24 konsekutiven Patienten (13 Mädchen) mit einer erworbenen nicht akkommodativen
Esotropie wurde eine Schieloperation durchgeführt. Zu den Kriterien des Therapieerfolgs
zählten die Schielwinkelgröße und der Binokularitätsgrad bei der letzten Folgeuntersuchung.
Ergebnisse: Ein akutes Auftreten der Schielerkrankung wurde in 83 % der Fälle beobachtet. Begleitsymptome
wie Diplopie, Zukneifen eines Auges oder Stolpern traten bei 40 % der Kinder auf.
Gemäß Skiaskopie in Zykloplegie bestand bei allen Kindern eine leichte Hyperopie (im
Mittel 2,2 dpt.). In 90,5 % der Fälle konnte eine Winkelreduktion auf ≤ 8 PD erreicht
werden, 81 % der Kinder erlangten postoperativ eine normale Stereopsis (Lang-I/II-Test
positiv).
Schlussfolgerungen: Die Kinder zeigten die typischen Merkmale einer akut erworbenen konkomitanten Esotropie
(AACE) Typ 2. Gemeinsame Eigenschaften dieser Schielform sind die Konkomitanz des
Schielwinkels und die relativ große Abweichung, eine milde Hyperopie sowie das Potenzial
einer binokularen Zusammenarbeit. Andererseits fehlen eine akkommodative Komponente
und neurologische Komorbiditäten. Zeitpunkt und Akuität der Erstmanifestation mögen
für die Definition dieser Entität nur eine untergeordnete Rolle spielen.
Key words
acute - comitant - esotropia - diplopia
Schlüsselwörter
akut - konkomitant - Esotropie - Diplopie