Abstract
The 2 major and clinically most important primary inflammatory rheumatic diseases
which affect small hand and feet joints are rheumatoid arthritis (RA) and psoriatic
arthritis (PsA). The most important initial histopathological feature of RA is synovitis
followed by chronic proliferative granulomatous pannus-tissue, which is associated
with cartilage and bone destruction. Early inflammatory changes in RA also develop
synchronously within the subchondral bone marrow. Enthesitis is the hallmark of SNSA,
and is often seen as one of the first radiological manifestations of the diseases.
As a rule inflammation within the synovial joints, histologically similar to RA, is
not so pronounced. Consequently destructive changes within the synovial joints are
much less with the exception of PsA in which pronounced bone destruction may develop
(arthritis mutilans). Considerable overlapping in clinical and morphological manifestation
of RA and PsA may be present. For evaluation of hand and feet joints and surrounding
soft tissue structures in RA and PsA different imaging modalities are used, which
include projection radiography, ultrasonography (US), radionuclide techniques and
magnetic resonance imaging (MRI). MRI has become the imaging modality of choice for
evaluation of arthritis, when conventional radiography is not conclusive.
Zusammenfassung
Die beiden häufigsten und klinisch wichtigsten polyartikulär oder oligoartikulär an
den kleinen Gelenken der Hände und Vorfüsse beginnenden, primär entzündlichen Erkrankungen
sind die rheumatoide Arthritis (RA) und die Psoriasis-arthritis (PsA). Die wichtigsten
histopathologischen Frühveränderungen sind unterschiedlich. Bei der RA umfassen sie
die Synovialitis, gefolgt vom chronischen granulomatösen Entzündungsgewebe, dem Pannus,
sowie sehr frühen Knorpel- und Knochendestruktionen, einschließlich subchondraler
Knochendestruktionen. Bei der PsA sind frühe Enthesitiden das Hauptmerkmal der Erkrankung.
Nach Diskussion der Möglichkeiten der konventionellen Röntgendiagnostik, des Ultraschalls
und der Knochenszintigrafie kann gezeigt werden, dass die MRT unter Nutzung verschiedener
Aufnahme-Frequenzen in der Lage ist, nicht nur Frühveränderungen der Gruppe rheumatischer
Erkrankungen insgesamt bildgebend darzustellen, sondern dass sie auch bildgebend alle
die RA und die PsA unterscheidenden histopathologischen Phänomene in einem Untersuchungsgang
differentialdiagnostisch aufzuzeigen vermag.
Key words
rheumatoid arthritis - psoriatic arthritis - small joints of the hand and feet - differential
diagnosis - magnetic resonance imaging
Schlüsselwörter
Rheumatoide Arthritis - Psoriasis-arthritis - kleine Gelenke der Hände und Vorfüsse
- Differentialdiagnose - MRT