Rofo 2012; 184(9): 805-809
DOI: 10.1055/s-0032-1312750
Interventionelle Radiologie
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

A Scoring System for the Assessment of Angiographic Findings in Non-Occlusive Mesenteric Ischemia (NOMI)

Scoringsystem zur Beurteilung von angiografischen Befunden bei Patienten mit einer nicht obstruktiven mesenterialen Ischämie (NOMI)
P. Minko
1   Diagnostic and Interventional Radiology, Saarland University Hospital
,
H. Groesdonk
2   Department of Thoracic and Cardiovascular Surgery, University Hospital Saarland
,
J. Stroeder
1   Diagnostic and Interventional Radiology, Saarland University Hospital
,
J. Miodek
1   Diagnostic and Interventional Radiology, Saarland University Hospital
,
S. Graeber
3   Institute of Medical Biometry, Epidemiology and Medical Informatics, University Hospital Saarland
,
A. Bücker
1   Diagnostic and Interventional Radiology, Saarland University Hospital
,
H. J. Schäfers
2   Department of Thoracic and Cardiovascular Surgery, University Hospital Saarland
,
M. Katoh
1   Diagnostic and Interventional Radiology, Saarland University Hospital
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

07 February 2012

13 April 2012

Publication Date:
22 May 2012 (online)

Abstract

Purpose: To establish a standardized scoring system for angiographic findings in patients with non-occlusive mesenteric ischemia (NOMI).

Materials and Methods: In 36 patients (mean age: 72 years), 53 angiographies of the superior mesenteric artery (SMA) were performed for suspected NOMI after cardiac or major aortic surgery. All examinations were performed using a standardized DSA technique. Two experienced radiologists performed a consensus reading blinded to the clinical information, on two occasions with an interval of two weeks. In order to investigate the reproducibility of the criteria, the images were assessed once by an intensivist and a medical student. Image analysis was performed with respect to vessel morphology, reflux of contrast medium into the aorta, small bowel parenchymal contrast enhancement and distension and the delay between arterial injection and portal vein filling.

Results: Almost perfect intra-observer correlation was obtained for the assessment of the contrast medium reflux (κ = 0.82) and substantial correlation for the time of portal vein filling (κ = 0.66). Moderate correlations were obtained for the vessel morphology (κ = 0.51), small bowel enhancement (κ = 0.63) and distension (κ = 0.53). Contrast medium reflux into the aorta (κ = 0.77 and 0.63) and the time of portal vein filling (κ = 0.42 and 0.58) resulted in the highest inter-observer correlations between the radiologists and the intensivist as well as the radiologists and the student.

Conclusion: In patients with suspected NOMI, using our scoring system yields high intra- and inter-observer correlations, allowing a standardized evaluation of angiographic findings.

Zusammenfassung

Ziel: Standardisierung und Objektivierung von Befunden einer Mesentericografie bei Patienten mit einer nicht okklusiven mesenterialen Ischämie (NOMI).

Material und Methoden: Bei 36 Patienten (mittleres Alter: 72 Jahre), die sich einer Operation des Herzens und/oder der herznahen Gefäße unterzogen und bei denen klinisch der Verdacht auf eine NOMI bestand, wurden insgesamt 53 Katheterangiografien der A. mesenterica superior (AMS) unter standardisierten Bedingungen durchgeführt. Alle Bilder wurden von zwei erfahrenen Radiologen im Konsensverfahren zweimal mit einem Abstand von zwei Wochen bezüglich Gefäßmorphologie, Kontrastmittelreflux in die Aorta, Kontrastierung und Überblähung des Darmparenchyms sowie Zeit bis zur Füllung der Pfortader anhand standardisierter Kriterien beurteilt. Zur Analyse der Interoberserver-Variabilität wurden die Bilder ferner von einem Intensivmediziner und einem Medizinstudenten beurteilt.

Ergebnisse: Die höchste Übereinstimmung wurde bei der Beurteilung des Kontrastmittelrefluxes in die Aorta festgestellt (κ = 0,82), gefolgt von der Zeit bis zur Pfortaderkontrastierung (κ = 0,66). Die κ-Werte für die Gefäßmorphologie, Kontrastmittelaufnahme und Überblähung der Darmschlingen betrugen 0,51, 0,62 und 0,53. Die Beurteilung des Kontrastmittelreflux in die Aorta (κ = 0,77 und 0,63) und der Zeit bis zur Pfortaderkontrastierung (κ = 0,42 und 0,58) führten auch zur höchsten Übereinstimmung zwischen den Radiologen und dem Intensivmediziner sowie zwischen den Radiologen und dem Studenten.

Schlussfolgerung: Die Analyse der Angiografie bei Patienten mit Verdacht auf eine NOMI anhand von standardisierten Kriterien ermöglicht eine bessere Vergleichbarkeit und Beurteilung der Befunde, mit einer guten Inter- und Intraoberserver-Variabilität.

 
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