Ultraschall in Med
DOI: 10.1055/s-0032-1325428
Original Article
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Reliability of Shear Wave Ultrasound Elastography for Neck Lesions Identified in Routine Clinical Practice

Reliabilität der Scherwellen-Ultraschall-Elastografie von Halsläsionen, die bei der klinischen Routine entdeckt wurdenK. Bhatia1, C. S. L. Tong2, C. C. M. Cho2, E. H. Y. Yuen2, J. Lee3, A. T. Ahuja1
  • 1Diagnostic Imaging and Interventional Radiology, Chinese University of Hong Kong
  • 2Diagnostic Imaging and Interventional Radiology, Prince of Wales Hospital
  • 3Divison of Biostatistics, School of Public Health, The Chinese University of Hong Kong
Further Information

Publication History

02 February 2012

09 August 2012

Publication Date:
21 September 2012 (eFirst)

Abstract

Purpose: To evaluate the reliability of shear wave ultrasound elastography (SWE) in the neck.

Materials and Methods: 176 neck lesions (40 thyroid, 56 lymph nodes, 46 salivary, 34 miscellaneous) identified in a routine US clinic underwent SWE by one or two blinded radiologists. For this study, SWE required the operator to acquire three 10 second dynamic colour-coded SWE cineloops per lesion, select one static image per cineloop, and place circular regions-of-interest within the entire lesion and stiffest part to generate 3 SWE measurements per static image. For logistical reasons, one radiologist evaluated all 176 lesions and the other evaluated 58 lesions. Both radiologists also reviewed 27 archived cineloops independently to assess SWE excluding practical technique. Reliability was assessed using intraclass correlation coefficients (ICCs) concordance correlation coefficients (CCCs) and coefficients of repeatability (CORs).

Results: Test-retest ICCs for the radiologist evaluating 176 lesions were 0.78 – 0.85 (fair-excellent agreement), CCCs were 0.85 – 0.88 (substantial agreement), and CORs were 14.9 – 36.1 kPa. For both radiologists evaluating 58 lesions, intra-rater and inter-rater ICCs were 0.65 – 0.78 and 0.72 – 0.77 respectively. For SWE excluding practical technique, inter-rater ICCs were 0.97 – 0.98 (excellent agreement). ICCs differed according to tissue, being higher in thyroid lesions than lymph nodes (p < 0.001), and higher in benign than malignant lesions (p values < 0.001).

Conclusion: Intra- and inter-rater reliability of SWE is fair to excellent according to ICCs. SWE reliability is influenced appreciably by acquisition technique. Nevertheless, CORs for SWE are not negligible. To determine whether these results are acceptable clinically, further research is required to establish SWE stiffness values of normal and pathological tissues in the neck.

Zusammenfassung

Ziel: Die Bewertung der Reabilität der Scherwellen-Ultraschall-Elastografie (SWE) des Halses.

Material und Methoden: Bei 176 Halsläsionen (davon 40 der Schilddrüse, 56 der Lymphknoten, 46 der Speicheldrüsen und 34 verschiedenartige), die durch Routineultraschall festgestellt wurden, wurde eine SWE durch einen oder zwei Radiologen unter Verblindung durchgeführt. In dieser Studie war bei der SWE erforderlich, dass der Untersucher drei 10 s lange dynamische farbkodierte SWE-Cineloops pro Läsion aufnahm, ein statisches Bild für den Cineloop auswählte und kreisförmige Bereiche der Region-of-Interest innerhalb der gesamten Läsion platzierte und den steifsten Teil um 3 SWE-Messungen pro statischem Bild zu generieren. Aus logistischen Gründen beurteilte ein Radiologe alle 176 Läsionen und ein anderer 58 Läsionen. Beide Radiologen überprüften unabhängig voneinander 27 archivierte Cineloops, um die SWE unter Ausschluss der praktischen Technik einzuschätzen. Die Reliabilität wurde mittels „Intra-Class“-Korrelationskoeffizienten (ICCs), Konkordanz-Korrelationskoeffizienten (CCCs) und den Wiederholbarkeitskoeffizienten (coefficients of repeatability, CORs) bewertet.

Ergebnisse: Die Test-Testwiederholungs-ICCs des Radiologen, der die 176 Läsionen bewertete, betrugen 0,78 – 0,85 (gute bis ausgezeichnete Übereinstimmung), die CCCs betrugen 0,85 – 0,88 (erhebliche Übereinstimmung) und die CORs betrugen 14,9 – 36,1 kPa. Für beide Radiologen, die 58 Läsionen bewerteten, betrugen die Intrarater-ICCs 0,65 – 0,78 und die Interrater-ICCs 0,72 – 0,77. Für die SWE unter Ausschluss der praktischen Technik betrugen die Interrater-ICCs 0,97 – 0,98 (ausgezeichnete Übereinstimmung). Die ICCs unterschieden sich je nach Gewebe und waren in Schilddrüsen-Läsionen höher als in Lymphknoten (p < 0,001) und in gutartigen Läsionen höher als in malignen (p-Werte < 0,001).

Schlussfolgerung: Die Intra- und Interrater-Reliabilität der SWE ist den ICCs zufolge gut bis ausgezeichnet. Die Reabilität der SWE wird deutlich von der Aufnahmetechnik beeinflusst. Dennoch sind die CORs der SWE nicht unerheblich. Um zu ermitteln, ob diese Ergebnisse klinisch akzeptierbar sind, ist noch weitere Forschungsarbeit in Bezug auf die Feststellung der SWE-Steifigkeitswerte im normalen und pathologischen Halsgewebe erforderlich.