Zusammenfassung
Anliegen: Überprüfung der Kosteneffektivität bedarfsorientierter Entlassungsplanung bei Menschen
mit hoher Inanspruchnahme psychiatrischer Versorgung.
Methode: Im Rahmen einer multizentrischen klinischen Studie (n = 458) wurden direkte und
indirekte Kosten (CSSRI-EU) sowie qualitätsadjustierte Lebensjahre (EQ-5D) erfasst.
Ergebnisse: Während eines 18-Monats-Zeitraums nach einem psychiatrischen Krankenhausaufenthalt
unterschieden sich weder Kosten noch QALYs signifikant nach Gruppenzugehörigkeit (Intervention
vs. Kontrolle).
Schlussfolgerungen: Die Intervention stellt keine kosteneffektive Alternative zur Routineentlassung dar.
Abstract
Objective: To establish the cost-effectiveness of needs-oriented discharge planning in high
utilizers of mental health services.
Methods: As part of a multicenter RCT (n = 458), costs were measured via the German version
of the „Client Sociodemographic and Service Receipt Inventory“ (CSSRI-EU), and the
EQ-5 D was used to ascertain QALYs. Cost-effectiveness analysis included deriving
incremental cost-effectiveness ratios (ICERs) and plotting them onto the cost-effectiveness
plane as well as examining cost-effectiveness acceptability taking into account willingness-to-pay.
Results: During an 18-month period after discharge from inpatient psychiatric treatment, neither
total direct and indirect costs (44,278 € vs. 43,302 €) nor quality-adjusted life
years (0.960 vs. 0.958 QALYs) significantly differed by participant allocation to
intervention or control groups. Also inspection of ICERs showed that the intervention
had no economic advantage over standard care.
Conclusions: The intervention is no cost-effective alternative to standard care. Future studies
aiming to improve organization of mental care should be considerate of institutional
context.
Schlüsselwörter
hohe Inanspruchnahme - Kosteneffektivität - Entlassungsplanung - randomisierte kontrollierte
Studie - qualitätsadjustierte Lebensjahre
Keywords
high utilizers - cost effectiveness - discharge planning - randomized controlled trial
- quality-adjusted life years - needs