Abstract
            
            
               Background: Arterial hypertension is one of the most important causes
               of cardiovascular diseases, and the latter are responsible for almost half
               of the deaths in the industrialised nations. Hypertensive disorders of
               pregnancy constitute one of the most frequent causes of feto-maternal
               morbidity and mortality; on the other hand the occurrence of a hypertensive
               disorder of pregnancy represents a risk for the later development of
               hypertension and the cardiovascular risks resulting therefrom. The aim of
               this article is to demonstrate the association of hypertensive disorders of
               pregnancy with consecutive cardiovascular diseases. Materials and
                  Methods: Specific selective literature research. Results:
               After the occurrence of a hypertensive disorder of pregnancy the relative
               risks for hypertension are 3.7 (2.70–5.05), for ischaemic heart disease 2.2
               (1.86–2.52), for cerebral insult 1.8 (1.45–2.27) and for mortality resulting
               from cardiovascular causes 1.5 (1.05–2.14) and are thus significant.
               According to a recent study 56 % of internal specialists and 23 % of
               gynecologists do not know about the association of preeclampsia with
               ischemic heart disease, 48 % and 38 % respectively are not aware of the link
               with stroke and 79 % and 77 % respectively are not aware of the association
               with a reduced life expectancy after preeclampsia. The presence of
               hypertension is not known by many of the patients, merely 28–38 % receive an
               appropriate therapy. Conclusion: Adequate follow-up after
               hypertensive disorders of pregnancy and the early recognition of and therapy
               for hypertension represent the cornerstones in the prevention of late
               cardiovascular sequelae. General practitioners, specialist for internal
               medicine and gynaecologists have a special responsibility with regard to the
               reduction of later complications.
            
         
         
         
         
            
Zusammenfassung
            
            
               Hintergrund: Die arterielle Hypertonie gehört zu den wichtigsten
               Ursachen für kardiovaskuläre Erkrankungen, letztere sind für fast die Hälfte
               aller Todesfälle in Industrieländern verantwortlich. Hypertensive
               Schwangerschaftserkrankungen gehören zum einen zu den häufigsten Ursachen
               für fetomaternale Morbidität und Mortalität, zum anderen zeigt das Auftreten
               einer hypertensiven Schwangerschaftserkrankung ein Risiko für eine später
               auftretende Hypertonie und das daraus resultierende kardiovaskuläre Risiko
               auf. Ziel dieses Artikels ist es, die Assoziation von hypertensiven
               Schwangerschaftserkrankungen mit später auftretenden kardiovaskulären
               Erkrankungen darzustellen. Material und Methodik: Spezifisch
               selektive Literaturrecherche. Ergebnisse: Nach Auftreten einer
               hypertensiven Schwangerschaftserkrankung sind die relativen Risiken für eine
               Hypertonie 3,7 (2,70–5,05), für eine ischämische Herzerkrankung 2,2
               (1,86–2,52), für einen zerebralen Insult 1,8 (1,45–2,27) und für die
               kardiovaskulär bedingte Mortalität 1,5 (1,05–2,14) und damit signifikant.
               56 % der Internisten und 23 % der Gynäkologen kennen laut einer aktuellen
               Studie die Assoziation mit ischämischen Herzerkrankungen nicht, 48 bzw. 38 %
               nicht die Assoziation mit späteren Insulten und 79 bzw. 77 % nicht die
               Assoziation mit einer verminderten Lebenserwartung nach Präeklampsie. Das
               Vorliegen einer Hypertonie ist vielen Betroffenen nicht bekannt, 28–38 %
               erhalten eine ausreichende Therapie. Schlussfolgerung: Adäquate
               Nachsorge nach hypertensiven Schwangerschaftserkrankungen sowie die
               frühzeitige Erkennung und adäquate Therapie einer Hypertonie stellen die
               Eckpfeiler in der Prävention kardiovaskulärer Spätfolgen dar. Hausarzt,
               Internist und Frauenarzt sind für die Reduktion späterer Komplikationen von
               wesentlicher Bedeutung.
            
         
         
         Key words
hypertensive disorders of pregnancy - arterial hypertension - cardiovascular risks
            - follow-up - prevention
 
         
         Schlüsselwörter
hypertensive Schwangerschaftserkrankungen - arterielle Hypertonie - kardiovaskuläres
            Risiko - Follow-up - Prävention