Handchir Mikrochir Plast Chir 2013; 45(06): 323-325
DOI: 10.1055/s-0033-1351278
Original Article
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

The French Initiated FESUM – Historical Development, Experience and Perspectives

Das Französische FESUM System – Historie, Erfahrungen und Perspektiven
T. Dubert
1   President of the FESUM, Urgences Mains de l’Est Parisien, Pontault-Combault, France
2   Hôpital Privé Paul d’Egine, Champigny sur Marne, France
,
M. Merle
3   Co-Founder of the FESUM, European Hand Institute Kirchberg’s Hospital, Luxembourg
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

received 03 June 2013

accepted 01 July 2013

Publication Date:
08 October 2013 (online)

Abstract

FESUM is an association dedicated to management, research and education of hand trauma. Created by surgeons in 1979, it is now accepted by the national and regional health administrations. The first goal of FESUM is to apply strict guidelines for specialized hand trauma centers. These guidelines are verified on site by 2 FESUM surgeons, and re-checked every 3 years. Patients are selected to be directed to the FESUM cen­ters following very simple recommendations: every severe trauma must be addressed to and accepted by FESUM centers, 24/7. Seemingly less severe lesions such as deep palmar lacerations must also be systematically explored in FESUM centers to ensure patients have the best opportunity for treatment. Prevention is also a very important part of FESUM activities. The FESUM prevention campaigns are currently focused more specifically on daily life trauma, that represents 2/3 of the total injuries and is very poorly managed by authorities.

Zusammenfassung

Die FESUM ist eine Organisationsstruktur, die für die Versorgung, Forschung und Lehre von schweren Handverletzungen gegründet wurde. Ehemals gegründet 1979 von Chirurgen ist die Organisation mittlerweile von den nationalen und regionalen Gesundheitsbehörden anerkannt. Übergeordnetes Ziel der FESUM ist das Einhalten strikter Leitlinien an spezialisierten Hand Trauma Zentren. Die Richtlinien werden vor Ort von 2 Chirurgen überprüft und im weiteren Verlauf alle 3 Jahre erneut geprüft. Die Selektion der Patienten, welche einem FESUM Zentrum zuge­wiesen werden, ist recht einfach: Jede schwere Handverletzung muss einem FESUM Zentrum gemeldet werden und auch von einem solchen angenommen werden, und das zu jeder Tages- und Nachtzeit. Selbst mild erscheinende Handverletzungen, wie z. B. tief palmare Schnittwunden, müssen alle in einem FESUM Zentrum angeschaut werden, um zu gewährleisten, dass der Patient die besten Voraussetzungen einer Therapie erhält. Eine weitere wichtige Aufgabe der FESUM ist die Prävention von Handverletzungen. Derzeit liegt das Hauptaugenmerk der Präventionskampagnen auf der Vermeidung von Handverletzungen in Freizeit und Alltag, denn diese machen etwa 2/3 aller Handverletzungen aus.

 
  • References

  • 1 Allieu Y. Birth and development of the FESUM (European Federation of Hand Emergency Services). Chir Main 2003; 22: 223-224
  • 2 Dubert T, Battiston B, Baeten Y et al. Vögelin; Hand Trauma Committee of FESSH. A new committee dedicated to understanding and helping hand trauma management in Europe: The FESSH Hand Trauma Committee. J Hand Surg Eur Vol 2010; 35: 330-333
  • 3 Masmejean EH, Faye A, Alnot JY et al. Trauma care systems in France. Injury 2003; 34: 669-673
  • 4 Kenesi C, Masmejean E. Emergency treatment of hand trauma in France, an important public health challenge. Bull Acad Natl Med 2004; 188: 793-800 discussion 800–801
  • 5 Dubert T, Allieu Y, Bellemère P et al. Huit jours d’urgences mains: Rapport de l’audit réalisé dans les centers FESUM du 3 au 9 juin 2002. Chir Main 2003; 22: 225-232
  • 6 Raimbeau G. Coût des urgences mains. Chir Main 2003; 22: 258-263
  • 7 Rosberg HE, Carlsson KS, Dahlin LB. Prospective study of patients with injuries to the hand and forearm: costs, function, and general health. Scand J Plast Reconstr Surg Hand Surg 2005; 39: 360-369
  • 8 Nassab R, Kok K, Constantinides J et al. The diagnostic accuracy of clinical examination in hand lacerations. Int J Surg 2007; 5: 105-108
  • 9 Bellemère P. A national campaign for the prevention of hand accidents. Chir Main 2003; 22: 233-239
  • 10 Moutet F, Haloua JP. Hand surgery training. Chir Main 2003; 22: 243-245
  • 11 Dumont LA, Rongières M, Tchénio P et al. Fédération européenne des services d’urgence mains (Fesum). [Multicentric study of thrombosis prevention in upper-extremity microsurgery. Survey at the Fesum centers]. Chir Main 2010; 29: 100-108