Abstract
Objective:
Although shoulder arthroplasty with ensuing rehabilitation is a relatively common
intervention, the factors influencing the functional outcome are still a matter of
discussion. These are evaluated based on the outcome as estimated by the Constant
Score and patient satisfaction. Consequently, a prediction of the outcome based on
initial demographic and diagnostic parameters is shown.
Methods:
57 patients received an alloplastic shoulder replacement followed by short stay in-patient
rehabilitation. To estimate functional results a questionnaire including the Constant
Score, clinical examination, numerical rating scale for pain estimation, radiological
investigation of the shoulder joint and satisfaction were recorded. A generalized
linear model was fitted to evaluate the effect of covariates Constant Score at admission,
discharge and the improvement in-between.
Results:
47 (82%) patients were content with the treatment received. The median Constant Score
at admission of 31 (±3 improved to 64 (±12) at follow-up. Patients treated by senior
specialist obtained 13 (±2) points more at discharge than patients treated by less
experienced surgeons. Patients with assisted physiotherapy between operation and rehabilitation
achieved 8 (±2) points more. Motivated patients did 7 (±2) points. A minimal Constant
Score of 40 at admission, 60 at discharge or an improvement of 30 points ensured satisfied
patients.
Conclusions:
Motivated patients receiving assisted physiotherapy between operation by an experienced
specialist and rehabilitation have better functional results. Age, gender, type of
prosthesis and diagnosis have no effect. A Constant Score of ≥40 at admission is associated
with the patients being motivated and satisfied with the treatment.
Zusammenfassung
Ziel:
Obwohl Schulterarthroplastik mit anschließender Rehabilitation eine relativ häufige
Behandlung ist, werden die Einflussfaktoren auf die funktionellen Ergebnisse noch
diskutiert. Diese werden basierend auf Ergebnis von der Constant-Score und der Zufriedenheit
der Patienten beurteilt. Im Folgenden wird gezeigt wie demografische und diagnostische
Parameter eine Einschätzung des Ergebnisses vor der der operativen Intervention ermöglichen.
Methoden:
57 Patienten erhielten einen alloplastischen Schulterersatz gefolgt von einer kurzen
stationären Rehabilitation. Für die Einschätzung der funktionellen Ergebnisse wurden
Fragebögen einschließlich dem Constant-Score, der klinische Untersuchungsbefund, die
numerische Beurteilungskala zur Einschätzung der Schmerzen, radiologische Untersuchungen
des Schultergelenks und die Zufriedenheit mit der Intervention erfasst. Ein allgemeines
lineares Modell wurde erstellt, um die Wirkung der Kovariaten auf den Constant Score
bei Aufnahme, Entlassung und die Verbesserung zwischen den beiden Werten zu beurteilen.
Ergebnisse:
47 (82%) der Patienten waren mit der Behandlung zufrieden. Der Constant-Score bei
Aufnahme von 31 (±3) verbesserte sich auf 64 (±12) bei der Nachuntersuchung. Patienten,
die von erfahrenen Spezialisten behandelt wurden erreichten 13 (±2) Punkte mehr bei
der Entlassung als Patienten, die von weniger erfahrenen Chirurgen behandelt wurden.
Patienten, die durch Physiotherapeuten behandelt wurden, erreichten 8 (±2) Punkte
mehr als Patienten die selbstständig trainierten. Motivierte Patienten erreichten
7 (±2) Punkte mehr. Ein minimaler Constant-Score von 40 bei der Aufnahme, und 60 bei
Entlassung oder eine Verbesserung von 30 Punkten gewährleistet zufriedene Patienten.
Schlussfolgerungen:
Motivierte Patienten, die von Physiotherapeuten zwischen Operation durch einen erfahrenen
Operateur und Beginn der Rehabilitationsmaßnahmen behandelt werden, haben bessere
funktionelle Ergebnisse. Alter, Geschlecht, Art der Prothese und Diagnose haben keinen
Einfluss. Ein Constant-Score von ≥ 40 bei Aufnahme gewährleistet Motivation und Zufriedenheit
mit der Behandlung.
Key words
shoulder joint - constant score - replacement - rehabilitation
Schlüsselwörter
Schultergelenk - Constant-Score - Endoprothese - Rehabilitation