Rofo 2014; 186(5): 466-473
DOI: 10.1055/s-0033-1356329
Review
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Radiological Monitoring of the Treatment of Solid Tumors in Practice

Radiologisches Monitoring der Therapie von soliden Tumoren in der Praxis

Authors

  • M. K. Ganten

    1   Radiology, German Cancer Research Center, Heidelberg
  • T. M. Ganten

    2   Gastroenterology, University Hospital Heidelberg
  • H. P. Schlemmer

    1   Radiology, German Cancer Research Center, Heidelberg
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Publication History

07 May 2013

23 October 2013

Publication Date:
21 February 2014 (online)

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Abstract

Purpose: Thanks to advances in cancer therapy, the diagnosis of “incurable cancer” is increasingly able to be changed to a chronic disease that is manageable over long periods, resulting in a change in the clinical management of cancer patients with solid tumors. New parameters are needed to measure the success of targeted therapy in clinical trials.

Materials and Methods: Review article on the basis of selective literature research.

Results: In order to assess how well solid tumors respond to treatment, size-based criteria called RECIST (Response Evaluation Criteria in Solid tumors) have been defined. These criteria have been validated in large oncology trials and are currently used most frequently. New molecular therapies often do not – or at least do not immediately – reduce the size of a tumor. Therefore, RECIST evaluation should be critically assessed especially in the case of modern therapies. Any additional available tumor biology information should be considered. In radiology new methods and developments of RECIST have been introduced to better assess the success of targeted therapy.

Conclusion: Assessment according to RECIST has been proven for the follow-up of classic tumor therapy. For the monitoring of targeted therapies, new parameters are often required. Therefore, some specific tumor- and therapy-adapted criteria have already been defined to better evaluate treatment success in clinical trials.

Key points:

• Follow-up evaluation of treatment is becoming increasingly important in modern oncology.

• Conventional cytostatic/cytotoxic treatments can be evaluated on the basis of size according to RECIST.

• However, approx. 80 % of newly approved oncological agents are based on molecular mechanisms of action.

• In the case of molecular treatment forms, the tumor volume does not necessarily correlate with the course of the disease.

• Therefore, there are new practice-relevant treatment-adapted and tumor-adapted imaging methods.

Citation Format:

• Ganten MK, Ganten TM, Schlemmer HP. Radiological Monitoring of the Treatment of Solid Tumors in Practice. Fortschr Röntgenstr 2014; 186: 466 – 473

Zusammenfassung

Hintergrund: Dank der großen Fortschritte in der onkologischen Therapie wird Krebs zunehmend zu einer chronischen über lange Zeiträume beherrschbaren Erkrankung. Hierdurch hat sich das klinische Management für Tumorpatienten mit soliden Tumoren verändert. Neue Parameter sind erforderlich, den Erfolg der zielgerichteten Medikamente sog. „Targeted Therapies“ in klinischen Studien zu messen.

Material und Methoden: Übersichtsarbeit auf der Basis einer selektiven Literaturaufarbeitung.

Ergebnisse: Das Therapieansprechen solider Tumoren wurde bisher anhand der Größenänderung nach RECIST (Response Evaluation Criteria In Solid Tumors) beurteilt. Diese Kriterien wurden in großen onkologischen Studien validiert und werden breit eingesetzt. Für die Verlaufskontrolle der klassischen zytostatisch/zytotoxischen Tumortherapie hat sich die Beurteilung nach RECIST bewährt. Neue molekulare Therapien bewirken jedoch häufig nicht – oder nicht sofort – eine Verkleinerung des Tumors. Daher ist die Tumorgröße alleine heute in vielen Fällen nicht mehr ausreichend zur Beurteilung des Therapieeffektes und kann zu Fehleinschätzungen führen. Gerade bei modernen Therapien ist die Beurteilung nach RECIST kritisch zu betrachten. Zusätzlich verfügbare Informationen zur Tumorbiologie sollten berücksichtigt werden. In der Radiologie werden zunehmend neue Verfahren und Weiterentwicklungen von RECIST eingeführt, um den Erfolg der „Targeted Therapy“ besser beurteilen zu können. Diese haben in vielen Fällen Praxisreife erlangt und werden hier diskutiert.

Schlussfolgerungen: Für das Monitoring zielgerichteter Therapien sind neue Parameter erforderlich und verfügbar. Schon heute sind spezifische tumor- und therapieangepasste Kriterien für klinische Studien festgelegt, um den Erfolg moderner molekularer Therapieverfahren radiologisch besser beurteilen zu können.

Deutscher Artikel/German Article