Psychiatr Prax 2015; 42(02): 90-95
DOI: 10.1055/s-0033-1359890
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Die deutsche Version der Marcé-Clinical-Checklist als Basisdokumentation für stationäre Mutter-Kind-Einheiten

Evaluation der Daten der MKE HertenGerman Version of the Marcé-Clinical-Checklist as a Basic Documentation for Inpatient Mother-and-Baby UnitsEvaluation of the MKE Herten Data
Luc Turmes
1   Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie, LWL-Klinik Herten
,
Stefan Appelt
1   Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie, LWL-Klinik Herten
,
Hannelore Lier-Schehl
1   Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie, LWL-Klinik Herten
,
Michael Kramer
1   Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie, LWL-Klinik Herten
,
Christine Norra
2   Klinik für Psychiatrie, Psychotherapie und Präventivmedizin, LWL-Universitätsklinikum der Ruhr-Universität Bochum
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 February 2014 (online)

Zusammenfassung

Ziel der Studie: Evaluation der psychiatrischen Mutter-Kind-Behandlung.

Methodik: Statistische Auswertung von 166 Behandlungsdyaden mit der Marcé-Clinical-Checklist (11/2006 – 12/2011).

Ergebnis: Rund 90 % der Patientinnen zeigen einen positiven Behandlungserfolg. Signifikante Einflussfaktoren sind: Schwere der Erkrankung bei Aufnahme, Schichtzugehörigkeit, Schulbildung, Erkrankung des Partners.

Schlussfolgerung: Psychiatrische Mutter-Kind-Behandlung ist wirksam, soziale Risikofaktoren haben einen signifikanten Einfluss auf den Behandlungserfolg.

Abstract

Objective: Evaluation of the psychiatric mother-and-child treatment, the goal being to find predictive factors for a positive treatment result.

Methods: Statistical assessment of 166 treatment dyads by using the Marcé-Clinical-Checklist (11/2006 – 12/2011).

Results: About 90 % of (women) patients show a positive success of the treatment.

Disease severity at admission, social status, education or the illness of the partner are significant influential factors.

Conclusion: In the field of perinatal psychiatry mother-and-child treatment is effective, social risk factors have a significant influence on the success of the treatment.

Ergänzendes Material

 
  • Literatur

  • 1 Esquirol E. De l’aliénation mentale des nouvelles accouchées et des nourrices. In: Des maladies mentales considérées sous le rapport medical, hygiénique et medico-légal. Paris: Baillière; 1838: 230-273
  • 2 Marcé LV. Traité de la folie des femmes enceintes, accouchées et nourrices. Paris: Baillière; 1858
  • 3 Winnicott DW. Primary Maternal Preoccupation. In: Collected papers: through paediatrics to psychoanalysis. London: Tavistock; 1956: 300-305
  • 4 Racamier PC, Sens C, Carretier L. La mère et l’enfant dans les psychoses du post-partum. L’Evolution psychiatrique 1961; 26: 525-570
  • 5 Bion WR. Learning from experience. New York: Basic books; 1962
  • 6 Pitt B. Atypical depression following childbirth. Br J Psychiatry 1968; 136: 339-346
  • 7 Bowlby J. The nature of the child’s tie to his mother. J Psychoanal 1958; 41: 89-113
  • 8 Kumar R, Marks M, Platz C et al. Clinical survey of a psychiatric mother and baby unit: characteristics of 100 consecutive admissions. J Affect Disord 1995; 33: 11-22
  • 9 Cazas O, Glangeaud-Freudenthal NMC. The History of Mother-Baby Units (MBUs) in France and Belgium and of the French Version of the Marcé checklist. Arch Womens Ment Health 2004; 7: 53-58
  • 10 Buist A, Minto B, Szego K et al. Mother-Baby Psychiatry units in Australia – the Victorian experience. Arch Womens Ment Health 2004; 7: 81-87
  • 11 Trautmann-Villalba P, Hornstein C. Mutter-Kind-Behandlung bei postpartalen psychischen Erkrankungen. Psychiatr Psychother Up2date 2011; 5: 357-368
  • 12 Turmes L, Hornstein C. Stationäre Mutter-Kind-Behandlungseinheiten in Deutschland. Ein Bericht zum Status quo. Nervenarzt 2007; 78: 773-779
  • 13 Jordan W, Bielau H, Cohrs S et al. Aktuelle Versorgungs- und Finanzierungslage von Mutter-Kind-Einheiten für schwangerschaftsassoziierte psychische Störungen in Deutschland. Psychiat Prax 2012; 39: 205-210
  • 14 Hammen C, Brennan P. Severity, chronicity and timing of maternal depression and risk for adolescent offspring diagnoses in a community sample. Arch Gen Psychiatry 2003; 60: 253-258
  • 15 NICHD Early Child Care Research Network. Chronicity of maternal depressive symptoms, maternal sensitivity and child functioning at 36 months. Dev Psychol 1999; 35: 1297-1310
  • 16 Turmes L. Beziehungsstörungen im Postpartum. Die gemeinsame Behandlung der postpartal psychisch erkrankten Mutter mit ihrem (beziehungsgestörten) Säugling im psychiatrischen Krankenhaus: Eine seltene, weil nicht finanzierte primärpräventive Maßnahme in der Psychiatrie. Psychiat Prax 2010; 37: 310-315
  • 17 Appleby L, Friedman T. The Marcé Clinical Checklist, the basis of multicentre audit and research into severe postnatal illness. London: Proc. International Marcé Society Biennial Conference 1996
  • 18 Salmon MP, Abel K, Webb R et al. A national audit of joint mother and baby admissions to UK Psychiatry Hospitals: an overview of findings. Arch Womens Ment Health 2004; 7: 65-70
  • 19 Wilson DA, Bobier C, Macdonald EM. A perinatal psychiatric service audit in New Zealand: Patient characteristics and outcomes. Arch Womens Ment Health 2004; 7: 71-79
  • 20 Glangeaud-Freudenthal NMC and the MBU-SMF Working group. Mother-Baby psychiatric units (MBUs): National data collection in France and Belgium (1999 – 2000). Arch Womens Ment Health 2004; 7: 59-64
  • 21 Glangeaud-Freudenthal NMC, Sutter AL, Thieulin AC et al. Inpatient mother-and child post-partum psychiatric care: Factors associated with improvement in material mental health. Eur Psychiatry 2011; 26: 215-223
  • 22 Cording C, Gaebel W, Spengler A et al. Die neue psychiatrische Basisdokumentation. Eine Empfehlung der DGPPN zur Qualitätssicherung im (teil-)stationären Bereich. Spektrum der Psychiatrie und Nervenheilkunde 1995; 24: 3-41
  • 23 Gaebel W, Spiessl H, Becker T Hrsg. Routinedaten in der Psychiatrie. Sektorenübergreifende Versorgungsforschung und Qualitätssicherung. Heidelberg: Steinkopff; 2009
  • 24 Spiessl H. Quo vadis BADO?. Psychiat Prax 2009; 36: 305-307
  • 25 Jaeger S, Flammer E, Steinert T. Basisdokumentation in der klinischen Praxis: Wie zuverlässig sind BADO-Daten?. Psychiat Prax 2011; 38: 244-249
  • 26 Philipp M, Laux G. Qualitätsmanagement in der Psychiatrie. Fortschr Neurol Psychiat 2008; 76: 236-249
  • 27 Turmes L. Die Behandlung postpartaler psychischer Störungen: Ergebnisse der 2-Jahres-Katamnese der Mutter-Kind-Einheit des LWL. In: Turmes L, Hrsg. Das psychiatrische Fachkrankenhaus zu Beginn des 21. Jahrhunderts. Dortmund: PsychoGen; 2003: 78-87
  • 28 Lier-Schehl H. Prävention und beziehungsfördernde Therapie bei frühkindlichen Beziehungsstörungen in einer stationären psychiatrischen Mutter-Kind-Station. In: Turmes L, Hrsg. Das psychiatrische Fachkrankenhaus zu Beginn des 21. Jahrhunderts. Dortmund: PsychoGen; 2003: 65-77
  • 29 Lier-Schehl H. Bewegungsdialoge bei Mutter und Kind: Bewegungsmuster bei Beziehungsstörungen postpartal erkrankter Frauen und ihrer Säuglinge in einer stationären psychiatrischen Mutter-Kind-Station. Hamburg: Verlag Dr. Kovac; 2008
  • 30 Reck C, Weiss R, Fuchs T et al. Behandlung der postpartalen Depression: Aktuelle Befunde und Therapiemodell. Nervenarzt 2004; 75: 1068-1073
  • 31 Saß H, Wittchen HU, Zaudig M Hrsg. Diagnostisches und Statistisches Manual psychischer Störungen DSM-IV. 3.. unveränd. Aufl. Göttingen, Bern: Hogrefe; 2001
  • 32 O’Hara MW, Swain AM. Rates and risk of postpartum depression – a meta-analysis. Int Rev Psychiatry 1996; 8: 37-54
  • 33 Boyce PM. Risk factors for postnatal depression: a review and risk factors in Australian populations. Arch Womens Ment Health 2003; 6 (Suppl. 02) S43-S50
  • 34 Cooper PJ, Tomlinson M, Swartz L et al. Postpartum depression and the mother-infant-relationship in a South African peri-urban settlement. Br J Psychiatry 1999; 175: 554-558
  • 35 Robert Koch-Institut. Beiträge zur Gesundheitsberichterstattung des Bundes. Daten und Fakten: Ergebnisse der Studie „Gesundheit in Deutschland aktuell 2009“. Berlin: RKI; 2011: 76-115
  • 36 Grube M. Inpatient treatment of women with postpartum psychiatric disorders – the role of the male partners. Arch Womens Ment Health 2005; 8: 163-170
  • 37 Grube M. Peripartale psychiatrische Erkrankungen – Unterstützung durch Männer?. Eine erste Annäherung. Nervenarzt 2004; 75: 483-488
  • 38 Grube M. Die Rolle der männlichen Partner peripartal erkrankter Frauen. In: Turmes L, Hrsg. Gender Mainstreaming im psychiatrischen Fachkrankenhaus. Eine erste Annäherung. Dortmund: PsychoGen; 2005: 37-45
  • 39 Boyce P, Todd A. Increased risk to postnatal depression following caesarean section. Med J Aust 1992; 157: 172-174
  • 40 Fischer J, Astbury J, Smith A. Adverse psychological impact of operative obstetric interventions: a prospective longitudinal study. Aust N Z J Psychiatry 1997; 31: 728-738
  • 41 Murray L, Cartwright W. The role of obstetric factors in postpartum depression. J Reprod Infant Psychol 1993; 11: 215-219
  • 42 Paykel ES, Emms EM, Fletcher J et al. Life events and social support in puerperal depression. Br J Psychiatry 1980; 136: 339-346
  • 43 Hunker DF, Patrick TE, Albrecht SA et al. Is difficult childbirth related to postpartum maternal outcomes in the early postpartum period?. Arch Womens Ment Health 2009; 12: 211-219
  • 44 Ballard CG, Stanley AK, Brockington IF. Post-traumatic stress disorder (PTSD) after childbirth. Br J Psychiatry 1995; 166: 525-528
  • 45 Dennerstein L, Lehert P, Riphagen F. Postpartum depression – risk factors. J Psychosom Obstet Gynaecol Suppl 1989; 10: 53-65