Abstract
Laparoscopy is playing an increasingly important role in gynecologic oncology. The
benefits of minimally invasive surgery for oncology patients and the quality of this
treatment are well documented. Outcomes and quality of minimally invasive surgical
procedures to treat cervical cancer were evaluated based on retrospective and case-control
studies; outcomes and quality after minimally invasive treatment für early-stage low-risk
endometrial cancer were also assessed in prospective randomized studies. If indicated,
laparoscopic lymphadenectomy is both technically feasible and oncologically safe.
Adipose patients in particular benefit from minimally invasive procedures, where feasible.
The potential role of laparoscopy in neoadjuvant therapy for ovarian cancer and in
surgery for early-stage ovarian carcinoma is still controversially discussed and is
currently being assessed in further studies. Using a minimally invasive approach in
gynecologic oncology procedures
demands strict adherence to oncological principles and requires considerable surgical
skill.
Zusammenfassung
Der Laparoskopie kommt in der gynäkologischen Onkochirurgie eine zunehmend wichtige
Rolle zu. Die allgemeinen Vorteile minimalinvasiver Operationstechniken sind auch
für onkologische Patientinnen mittlerweile gut belegt bei gleichzeitiger Wahrung der
onkologischen Behandlungsqualität. Dies wurde für die operative Therapie des Zervixkarzinoms
anhand retrospektiver und Fallkontrollstudien, für das frühe Low-Risk-Endometriumkarzinom
auch prospektiv-randomisiert erfolgreich gezeigt. Eine indizierte Lymphonodektomie
lässt sich sowohl technisch als auch onkologisch sicher per Laparoskopie durchführen
und gerade adipöse Risikopatientinnen profitieren, wenn durchführbar, vom minimalinvasiven
Vorgehen. Beim Ovarialkarzinom wird eine mögliche Rolle des laparoskopischen Zugangs
im Rahmen neoadjuvanter Therapiekonzepte und zur operativen Therapie in Frühstadien
kontrovers diskutiert und erfolgt daher derzeit unter Studienbedingungen. Die Durchführung
gynäkoonkologischer
Eingriffe mit minimalinvasivem Zugang setzt nicht nur die Einhaltung onkologischer
Prinzipien, sondern auch erhebliches operationstechnisches Know-how voraus.
Key words
laparoscopy - gynecologic oncology - ovarian malignancy - endometrial cancer - cervical
cancer
Schlüsselwörter
Laparoskopie - gynäkologische Onkologie - Ovarmalignom - Endometriumkarzinom - Zervixkarzinom