Kardiologie up2date 2014; 10(04): 259-268
DOI: 10.1055/s-0034-1391215
Koronare Herzerkrankung und Atheroskerose
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Der chronische Koronarverschluss

Sinisa Markovic
,
Jochen Wöhrle
Further Information

Publication History

Publication Date:
21 January 2015 (online)

Abstract

Chronic coronary occlusions are a frequent finding in coronary angiography. Existing collaterals can rarely maintain sufficient perfusion during exercise, so that patients with viable myocardium suffer typical angina due to ischemia.

Aim of a recanalization of a chronic target occlusion is to reduce the symptoms and ischemia and to improve left ventricular function. Successful recanalisation may improve the long-term outcome of the patient. A cardiac MRI can determine myocardial viability and should be performed prior to percutaneous coronary intervention of a chronic target occlusion. The recanalization of chronic occluded vessels requires special techniques, including an antegrade and or retrograde approach. A careful procedure planning combined with a thoughtful selection of the guiding catheter, microcatheter and exchange guidewires will increase the chances for success. For the long-term result modern drug-eluting stents should be used exclusively.

Kernaussagen
  • Der chronische Koronarverschluss definiert sich über die Dauer des Verschlusses (mindestens 3 Monate) und eine fehlende antegrade Kontrastmittelfüllung (TIMI 0).

  • Die Indikation zur Rekanalisation eines chronischen Koronarverschlusses sollte auf der Basis von pektanginösen Beschwerden oder dem Nachweis einer Koronarischämie gestellt werden. Eine kardiale MRT erlaubt die valide Beurteilung, ob vitales Myokard vorliegt.

  • Die Rekanalisation setzt spezielle Techniken voraus und fordert eine sorgfältige Planung der Strategie mit Auswahl des Führungskatheters, Mikrokatheters und der Führungsdrähte.

 
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