Abstract
Purpose The global accuracy of fine-needle aspiration guided by endoscopic ultrasound (EUS-FNA)
for pancreatic adenocarcinoma is about 85 %. The use of contrast agents during EUS
to highlight vessels and the necrotic parts of pancreatic masses may improve biopsy
guidance. Our aim was to assess whether the guidance of FNA by harmonic contrast-enhanced
endoscopic ultrasound (CH-EUS) would increase diagnostic accuracy relative to conventional
EUS-FNA in the same pancreatic masses.
Patients and Methods In a prospective study, EUS-FNA was performed in patients with pancreatic masses
on CT scan, followed by harmonic CH-EUS using SonoVue. A second cluster of CH-EUS-FNA
was performed on contrast-enhanced images. The final diagnosis was based on the results
of EUS-FNA and surgery, or the findings after 12 months’ follow-up.
Results The final diagnosis was adenocarcinoma (n = 35), chronic pancreatitis (n = 10), or
other (n = 6). The diagnostic accuracy based on core histology was 78.4 % for EUS-FNA
and 86.5 % for CH-EUS-FNA (p = 0.35). The accuracy increased to 94 % when the two
methods’ results were combined. The two false-negative EUS-FNA cases were correctly
appreciated by CH-EUS. Neither core histology size nor the presence of necrosis was
significant for the true-positive diagnosis of malignancy.
Conclusion CH-EUS-FNA had an insignificant incremental effect on diagnostic accuracy compared
with conventional EUS-FNA in our small group. The presence of necrosis did not influence
the results of CEUS-FNA. Qualitative assessment of the contrast uptake within the
lesion was useful in false-negative EUS-FNA cases.
Zusammenfassung
Ziel Bei Adenokarzinomen des Pankreas beträgt die globale Genauigkeit der durch endoskopischen
Ultraschall gesteuerten Feinnadelaspirationsbiopsie (EUS-FNA) etwa 85 %. Der Einsatz von
Kontrastmitteln während der EUS zur Hervorhebung von Gefäßen und nekrotischen Anteilen
der pankreatischen Raumforderungen kann eine Verbesserung der gesteuerten Biopsie
bewirken. Unser Ziel war zu bewerten, ob die durch harmonischen kontrastverstärkten
endoskopischen Ultraschall (CH-EUS) gesteuerte FNA im Vergleich zur konventionellen
EUS-FNA in den gleichen pankreatischen Raumforderungen die diagnostische Genauigkeit
verbessern kann.
Patienten und Methoden In einer prospektiven Studie wurde bei Patienten mit Pankreasraumforderungen in der
CT eine EUS-FNA durchgeführt, gefolgt von der harmonischen CH-EUS mit SonoVue. Ein
zweites Aufnahmecluster der CH-EUS-FNA wurde von den kontrastverstärkten Bildern gemacht.
Die Enddiagnose basierte auf den Ergebnissen von EUS-FNA und Operation oder den Befunden
der Nachsorge nach 12 Monaten.
Ergebnisse Die Enddiagnosen waren Adenokarzinom (n = 35), chronische Pankreatitis (n = 10) und
Sonstige (n = 6). Die diagnostische Genauigkeit auf Basis der Histologie der Probe
betrug bei EUS-FNA 78,4 % und bei CH-EUS-FNA 86,5 % (p = 0,35). Mit Kombination der
Ergebnisse beider Methoden stieg die Genauigkeit auf 94 %. Die zwei falsch-negative
EUS-FNA-Fälle wurden durch CH-EUS korrekt wiedergegeben. Weder die Größe der Histologieprobe
noch das Auftreten von Nekrosen waren für richtig-positive Malignitätsdiagnosen signifikant.
Schlussfolgerung In unserer kleinen Gruppe hatte die CH-EUS-FNA einen nicht signifikanten zusätzlichen
Effekt auf die diagnostische Genauigkeit im Vergleich zur konventionellen EUS-FNA.
Das Vorliegen von Nekrosen hatte keine Auswirkung auf die CEUS-FNA-Ergebnisse. Die
qualitative Bewertung der Kontrastmittelaufnahme innerhalb der Läsion war bei falsch
positiver EUS-FNA von Nutzen.
Key words
pancreas - contrast agents - endosonography - neoplasms - fine-needle aspiration