Open Access
Geburtshilfe Frauenheilkd 2015; 75(08): 839-843
DOI: 10.1055/s-0035-1557763
Case Report
GebFra Science
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Placenta Accreta and Total Placenta Previa in the 19th Week of Pregnancy

Placenta accreta und Placenta praevia totalis in der 19. Schwangerschaftswoche
S. Findeklee
Gynecology and Obstetrics, Universitätsklinikum Magdeburg, Magdeburg
,
S. D. Costa
Gynecology and Obstetrics, Universitätsklinikum Magdeburg, Magdeburg
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

received 31 December 2014
revised 17 April 2015

accepted 03 June 2015

Publication Date:
31 August 2015 (online)

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Abstract

Placentation disorders are the result of impaired embedding of the placenta in the endometrium. The prevalence of these disorders is estimated to be around 0.3 %. A history of previous prior uterine surgery (especially cesarean section and curettage) is the most common risk factor. Impaired placentation is differentiated into deep placental attachment; marginal, partial and total placenta previa; and placenta accreta, increta and percreta. Treatment depends on the severity of presentation and ranges from expectant management to emergency hysterectomy. In most cases, preterm termination of pregnancy is necessary. We report here on the case of a 39-year-old woman with placenta accreta and total placenta previa who underwent hysterectomy in the 19th week of pregnancy.

Zusammenfassung

Plazentationsstörungen entstehen durch eine fehlerhafte Einnistung der Plazenta im Bereich des Endometriums. Ihre Prävalenz wird mit ca. 0,3 % angegeben. Als Risikofaktoren gelten vorangegangene operative Eingriffe am Uterus (v. a. Sectio und Kürettage). Man unterscheidet bei Störungen der Plazentation den tiefen Plazentasitz von der Placenta praevia marginalis, partialis sowie totalis und der Placenta accreta, increta sowie percreta. Das therapeutische Spektrum reicht je nach Ausprägungsgrad vom exspektativen Vorgehen bis hin zur notfallmäßigen Hysterektomie. In den meisten Fällen wird eine vorzeitige Schwangerschaftsbeendigung erforderlich. Wir berichten über eine 39-jährige Frau mit Placenta accreta und Placenta praevia totalis, bei der eine Hysterektomie in der 19. Schwangerschaftswoche (SSW) durchgeführt wurde.