Phlebologie 2001; 30(05): 104-106
DOI: 10.1055/s-0037-1617302
Original Articles
Schattauer GmbH

Das Restless-legs-Syndrom

The restless legs syndrome
K. M. Eckardt
1   Georg-August-Universität Göttingen, Abteilung Klinische Neurophysiologie (Leiter der Abteilung: Prof. Dr. med. W. Paulus)
,
C. Trenkwalder
1   Georg-August-Universität Göttingen, Abteilung Klinische Neurophysiologie (Leiter der Abteilung: Prof. Dr. med. W. Paulus)
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Eingegangen: 03 May 2001

angenommen: 06 June 2001

Publication Date:
29 December 2017 (online)

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Zusammenfassung

Das Restless-legs-Syndrom (RLS) ist mit einer Prävalenz von 2–10% eine häufige Erkrankung. Typisch für dieses Syndrom ist ein Bewegungsdrang aufgrund von Parästhesien, Dysästhesien oder Schmerzen in den Beinen. Die Beschwerden treten nur in Ruhe auf, vor allem während des Einschlafens oder nachts im Schlaf, und sistieren oder bessern sich bei Bewegung. Häufig werden von RLS-Patienten deshalb Ein- und Durchschlafstörungen beschrieben. Polysomnographisch lassen sich die hierfür typischen periodischen Beinbewegungen, periodic limb movements in sleep (PLMS), nachweisen. Bei Einschränkung der Lebensqualität ist dann eine medikamentöse Therapie indiziert. L-Dopa oder Dopaminagonisten sind hierfür die Medikamente der ersten Wahl.

Summary

The restless legs syndrome (RLS) is a common disease with a prevalence of 2–10 %. An imperative desire to move lower limbs because of paraesthesias, dysaesthesias, or pain is typical. Symptoms mainly occur at rest predominantly in the evening or during sleep and are temporarily relieved by activity. Therefore patients with RLS often have problems with initiating and maintaining sleep. In polysomnographic investigations, typical periodic limb movements in sleep (PLMS) can be found. Pharmacotherapy should be started if the well-being of the patient is restricted. Levodopa and dopamine agonists are regarded as the treatment of choice for restless legs syndrome.

Résumé

Le restless-legs-syndrome (syndrome des jambes sans repos) est une maladie fréquente avec une prévalence de deux à dix pourcents. Typiquement, une impulsion au mouvement des jambes apparaît à cause de paresthésies, dysesthésies ou des douleurs diffuses des membres inférieures. Les symptomes se présentent principalement au repos, surtout pendant la nuit, ainsi évoquant des insomnies prédormitionelles ou des problèmes du maintien du sommeil. En remuant les jambes les patients arrivent à améliorer les symptomes. La polysomnographie typiquement revèle des mouvements périodiques nocturnes des jambes. Levodopa ou des agonistes des récepteurs dopaminergiques sont les médicaments du premier choix, à utiliser en cas de restriction majeure de la qualité de vie.

Syndrome des jambes sans repos