Osteologie 2016; 25(03): 151-155
DOI: 10.1055/s-0037-1619012
Muskuloskelettale Radiologie
Schattauer GmbH

Aktuelle Diagnostik der Hüftkopf-nekrose

Update unter Berücksichtigung neuer LeitlinienCurrent concepts in diagnosis and classification of non-traumatic adult femoral head necrosis
K. Bohndorf
1   Exzellenzzentrum für Hochfeld MR, Universitätsklinik für Radiologie und Nuklearmedizin, Medizinische Universität Wien, Wien, Österreich
,
J. Kramer
2   Institut für CT und MRT, Linz, Österreich
,
C. Schäffeler
3   Muskuloskelettale Bildgebung, Zentrales Röntgeninstitut, Kantonspital Graubünden, Chur, Schweiz
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

eingereicht: 13 February 2016

angenommen: 28 March 2016

Publication Date:
21 December 2017 (online)

Zusammenfassung

Die neue S3-Leitlinie zur atraumatischen Femurkopfosteonekrose (aFKON) des Erwachsenen fasst nicht nur den aktuellen Wis-sensstand zur Diagnostik der aFKON zusammen, sondern positioniert sich auch kritisch und klar zu verschiedenen Therapien und the-rapeutischen Ansätzen. In der vorliegenden Übersichtsarbeit werden die Kernaussagen der neuen Leitlinie zur Diagnostik der aFKON unter Berücksichtigung neuester Literatur erörtert. Die korrekte Zuordnung zu einem Stadium der Erkrankung ist Dreh- und Angel-punkt einer modernen Therapieentscheidung für jeden einzelnen Patienten. Hierzu wird eine pragmatische und moderne Nutzung der 1993 vorgelegten ARCO-Klassifikation empfohlen und beschrieben sowie Kriterien für die Einordnung in die einzelnen Stadien definiert. Die Diagnostik und die Klassifizierung der aFKON beruht heute praktisch ausschließlich auf den Ergebnissen der bildgebenden Diagnostik. Die Magnetresonanztomografie und in einzelnen Fällen die ergänzende Computer -tomografie sind die Eckpfeiler der Klassifikation. Die Radiografie des Beckens a. p. und einer zweiten Ebene der betroffenen Hüfte ist als Basisuntersuchung bei Verdacht auf eine aFKON anzusehen und dient auch dem Aus-schluss anderer Erkrankungen.

Summary

In Germany, a new S3-Guideline non-traumatic adult femoral head necrosis has been published. This guideline summarizes the current knowledge about diagnosis of the non-traumatic adult femoral head necrosis and adopts a position about different therapies and therapeutic approaches. This review discusses the core statements of the new guideline and latest literature on modern strategies to diagnose the disease. The correct staging of non-traumatic adult femoral head necrosis has shown to be the key point for every therapeutic decision. Staging is also the essential element to control the own therapeutic results and is pre-requisition to compare different therapeutic approaches. For this purpose the ARCO classification is recommended. The paper describes the criteria which are related to the different stages. Currently, diagnosis and classification of non-traumatic adult femoral head necrosis is based solely on imaging. MRI and in some cases the additional use of computed tomography are the cornerstones to classify the disease. When not-traumatic femoral head necrosis is suspected, radiography of the pelvis antero-posteriorly and a second plane of the hip involved remains the primary basic imaging examination.

 
  • Literatur

  • 1 Cui L, Zhuang Q, Lin J. et al. Multicentric epidemi-ologic study on six thousand three hundred and ninety five cases of femoral head osteonecrosis in China. IntOrthop. 2015 Dec 14. [Epub ahead of print].
  • 2 Hauzeur JP, Malaise M, de Maertelaer V. A prospective cohort study of the clinical presentation of non-traumatic osteonecrosis of the femoral head: spine and knee symptoms as clinical presentation of hip osteonecrosis. IntOrthop. 2016 Jan 5. [Epub ahead of print].
  • 3 Bohndorf K, Beckmann J, Jäger M. et al. S3 Leitlinie. Teil 1: Diagnose und Differentialdiagnose der nicht-traumatischen Femurkopfnekrose des Erwachsenen. Z Orthop Unfall 2015; 153: 375-386.
  • 4 Roth A, Beckmann J, Smolenski U. et al. S3 Richtli-nie. Teil 2: Nicht-traumatische avaskuläreFemor-kopfnekrose des Erwachsenen - Unbehandelter Verlauf und konservative Therapie. Z Orthop Unfall 2015; 153: 488-497.
  • 5 Maus U, Roth A, Tingart M. et al. S3 Leitlinie. Teil 3: Nicht-traumatische avaskuläre Femurkopfnekrose des Erwachsenen - Chirurgische Therapie. Z Orthop Unfall 2015; 153: 498-507.
  • 6 Pierce TP, Jauregui JJ, Cherian JJ. et al. Imaging evaluation of patients with osteonecrosis of the femoral head. Curr Rev Musculoskelet Med 2015; 08: 221-227.
  • 7 Stevens K, Tao C, Lee SU. et al. Subchondral fractures in osteonecrosis of the femoral head: comparison of radiography, CT, and MR imaging. AJR Am J Roentgenol 2003; 180: 363-368.
  • 8 Yeh LR, Chen CK, Huang YL. et al. Diagnostic performance of MR imaging in the assessment of subchondral fractures in avascular necrosis of the femoral head. Skeletal Radiol 2009; 38: 559-564.
  • 9 Meier R, Kraus TM, Schaeffeler C. et al. Bone marrow oedema on MR imaging indicates ARCO stage 3 disease in patients with AVN of the femoral head. Eur Radiol 2014; 24: 2271-2278.
  • 10 Murphey MD, Foreman KL, Klassen-Fischer MK. et al. From the radiologic pathology archives imaging of osteonecrosis: radiologic-pathologic correlation. Radiographics 2014; 34: 1003-1028.
  • 11 Kopecky KK, Braunstein EM, Brandt KD. et al. Apparent avascular necrosis of the hip: appearance and spontaneous resolution of MR findings in renal allograft recipients. Radiology 1991; 179: 523-527.
  • 12 Mont MA, Marulanda GA, Jones LC. et al. Systematic analysis of classification systems for osteonecrosis of the femoral head. J Bone Joint Surg Am 2006; 88 (Suppl. 03) 16-26.
  • 13 Ficat RP, Arlet J. Ischemia and Necrosis of Bone. Baltimore: Williams and Wilkins; 1980: 196-223.
  • 14 Steinberg ME, Hayken GD, Steinberg DR. A new method for evaluation and staging of avascular necrosis of the femoral head. Arlet J, Ficat RP, Hungerford DS. Bone circulation. Baltimore: Williams and Wilkins; 1984: 398-403.
  • 15 Steinberg ME, Hayken GD, Steinberg DR. A quantitative system for staging avascular necrosis. J Bone Joint Surg Br 1995; 77: 34-41.
  • 16 Gardeniers JVM. Report of the committee of staging and nomenclature. ARCO News 1993; 05: 79-82.
  • 17 Zibis AH, Karantanas AH, Roidis NT. et al. The role of MR imaging in staging femoral head osteonecrosis. Eur J Radiol 2007; 63: 3-9.
  • 18 Cherian SF, Laor A, Saleh KJ. et al. Quantifying the extent of femoral head involvement in osteonecrosis. J Bone Joint Surg Am 2003; 85: 309-315.
  • 19 Mont MA, Zywiel MG, Marker DR. et al. The natural history of untreated asymptomatic osteonecrosis of the femoral head. J Bone Joint Surg Am 2010; 92: 2165-2170.
  • 20 Hu LB, Huang ZG, Wei HY. et al. Osteonecrosis of the femoral head: using CT, MRI and gross specimen to characterize the location, shape and size of the lesion. Br J Radiol 2015; 88 (1046): 20140508.
  • 21 Ha YC, Jung WH, Kim JR. et al. Prediction of collapse in femoral head osteonecrosis: a modified kerboul method with use of magnetic resonance images. J Bone Joint Surg Am 2006; 88: 35-40.
  • 22 Sakai T, Sugano N, Nishii T. et al. Extent of osteonecrosis on MRI predicts humeral head collapse. Clin Orthop Relat Res 2008; 466: 1074-1080.